szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

25
czerwca
2024

SZTUCZNA INTELIGENCJA (AI) W DZIAŁALNOŚCI BADACZA – NARZĘDZIA

50 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska

Generatywna sztuczna inteligencja szybko stała się kluczowym elementem zestawu narzędzi wykorzystywanych przez badaczy. Narzędzia te mogą być używane przez naukowców reprezentujących wszystkie obszary oraz dyscypliny. Można je spożytkować do pracy z tekstem, czyli pisania publikacji czy wniosków grantowych, ale też do obróbki danych, generowania wizualizacji, tworzenia prezentacji i slajdów, zarządzania zespołami itd.
Szkolenie omawia takie właśnie narzędzia po to, aby uświadomić badaczom, jak mogą ułatwić sobie pracę oraz zaoszczędzić czas. Spotkanie uwzględnia przy tym etyczny wymiar wykorzystania sztucznej inteligencji. Trzeba bowiem z nią pracować w odpowiedni sposób, to znaczy tak, aby nie „produkować” wytworów niskiej jakości oraz sobie nie zaszkodzić. To czy badacze wykorzystają narzędzia AI z korzyścią dla siebie oraz w sposób etyczny, zależy od ich umiejętności – te wyrabiane są podczas spotkania.

Szkolenie ma na celu:

  • Pokazanie, co mogą osiągnąć naukowcy, wykorzystując narzędzia GPT.
  • Wskazanie, jakie narzędzia sztucznej inteligencji (AI) można wykorzystać, aby skutecznie pisać publikacje naukowe – od artykułów badawczych do przeglądów literatury.
  • Zwrócenie uwagi na narzędzia AI, które pozwolą szybko uporać się z zapoznaniem się z zawartością setek publikacji naukowych oraz dotrzeć do nowych źródeł.
  • Wyjaśnienie i pokazanie, jak zarządzać zespołami przy pomocy oprogramowania wykorzystującego AI.
  • Omówienie narzędzi AI z różnych perspektyw, tj. zwrócenie uwagi na ich słabe oraz mocne strony.
  • Wyrobienie umiejętności obsługiwania różnych narzędzi AI służących naukowcom we wszystkich podejmowanych czynnościach naukowych.
  • Uświadomienie badaczom, jak wykorzystywać narzędzia AI z korzyścią dla siebie oraz zwrócenie uwagi na to, jak zaszkodzić można swojej reputacji, jeśli używa się ich nieumiejętnie.
  • Zwrócenie uwagi na to, jakie narzędzia (i jak) można wykorzystać w działalności dydaktycznej.
W trakcie szkolenia wyżej wymienione zagadnienia będą zaprezentowane praktycznie. Prowadzący pokaże liczne narzędzia, dzięki którym uczestnicy nabędą odpowiednie kompetencje.

Kto powinien wziąć udział w szkoleniu?

  • Osoby zainteresowane publikowaniem artykułów w najbardziej prestiżowych czasopismach.
  • Badacze zainteresowani tym, jak oszczędzać czas podczas prowadzenia badań oraz unikać żmudnych i rutynowych działań naukowych.
  • Badacze chcący doskonalić umiejętności prowadzenia badań, pisania artykułów naukowych, raportowania z wykorzystaniem różnych narzędzi AI.
  • Osoby zainteresowane rozwojem kompetencji prezentowania siebie środowisku naukowemu i promowania swoich badań.
  • Naukowcy wahający się, czy używać AI ze względów etycznych.
  • Osoby chcące sprawnie wykrywać, czy ktoś inny używał narzędzi AI w swojej pracy.

Szkolenie poprowadzi: dr hab. Piotr Siuda – medioznawca i socjolog; profesor w Instytucie Komunikacji Społecznej i Mediów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, autor książki wydanej przez PWN: Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko

Czas trwania szkolenia od 9.00 do ok. 14.00

  1. Narzędzia AI a pisanie publikacji
    • Czy AI to tylko ChatGPT?
    • Jak samodzielnie wyszukiwać narzędzia AI?
    • Podstawowe zasady dotyczące „współpracy” z AI, czyli jak poprawnie jej używać, żeby się nie zawieść i nie marnować czasu.
    • Przegląd najważniejszych narzędzi AI związanych z pisaniem: jak napisać artykuł wykorzystując AI (od pomysłu do tekstu)?
    • Jak zrobić to etycznie i tak, aby sobie nie zaszkodzić, czyli kiedy AI jest dobrym narzędziem, a kiedy nasza praca staje się niesamodzielna?
    • Jak wykrywać plagiaty przy pomocy AI?
    • Jak się dowiedzieć, czy dany artykuł został napisany przy pomocy AI – narzędzia.
    • Narzędzia językowe, czyli tłumaczenie, sprawdzanie tekstu, proponowanie odpowiednich sformułowań itd.
  2. Narzędzia AI do porządkowania, streszczania i wyszukiwania zasobów
    • Naukowe wyszukiwarki AI.
    • Menadżery bibliografii bazujące na AI.
    • Asystenci AI pomagający wyszukiwać i cytować źródła, podsumowujący publikacje, tworzący konspekty, wyjaśniający związki między pojęciami, wyjaśniający przyczyny i skutek zjawisk, itp.
    • Przeglądy literatury – jak sobie ułatwić życie wykorzystując narzędzia AI.
    • Narzędzia dobierania czasopism odpowiednich dla naszych publikacji.
    • Narzędzia dostosowujące manuskrypt do wymogów danego wydawcy.
    • Narzędzia formatowania cytowań.
    • Narzędzia zamiany artykułów w audiobooki.
    • Narzędzia do transkrypcji.
    • Narzędzia streszczające filmy.
    • Narzędzia pozwalające zarządzać zasobami sieciowymi (na przykład streszczać strony WWW).
  3. Narzędzia AI do pisania wniosków grantowych oraz bazujące na AI narzędzia do zarządzania zespołami badawczymi
    • Narzędzia pomagające przygotować draft wniosku.
    • Narzędzia (AI) do zarządzania projektami, czyli jak automatyzować rutynowe zadania, poprawiać komunikację i upraszczać pracę?
    • W jaki sposób zapobiegać opóźnieniom, optymalizować zasoby i kończyć projekty na czas?
    • Narzędzia posiadające opcję asystenta cyfrowego „samodzielnie” delegującego zadania i zarządzającego projektami.
    • Inne funkcjonalności omawianych narzędzi oraz ich słabe strony.
  4. Narzędzia AI do wizualizacji oraz prezentacji
    • Narzędzia zamieniające tekst w grafikę.
    • Generowanie obrazów na podstawie opisów.
    • Tworzenie ilustracji, zdjęć, okładek, tapet czy filmów.
    • Narzędzia AI do tworzenia prezentacji.
    • Narzędzia AI do tworzenia infografik i posterów.
  5. Narzędzia AI pomocne w analizę danych
    • Jak wykorzystać ChatGPT do pracy z danymi (analiza, czyszczenie, interpretacja).
    • Inne narzędzia do analizy danych – krótkie wskazanie.

Piotr Siuda

Doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie nauk o mediach; profesor w Instytucie Komunikacji Społecznej i Mediów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Interesuje się społecznymi aspektami internetu, groznawstwem oraz naukometrią. Autor kilku monografii, między innymi książki wydanej przez PWN: „Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko”. Publikował w wielu pismach indeksowanych w Web of Science (np. „Journal of Computer Mediated Communication”, „Critical Studies in Media Communication”, „International Journal of Cultural Studies”). Koordynator szeregu projektów badawczych, obecnie prowadzi projekt NCN OPUS 22 pt. „Sieci kłącza, obieg znaczeń i treści oraz konteksty offline internetowego handlu narkotykami”. Wcześniej kierował zadaniami „Dzieci sieci”, „Dzieci sieci 2.0”, „Prosumpcjonizm pop-przemysłów”. Członek The Association of Internet Researchers oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.

Termin i Miejsce

Termin:
25 czerwca 2024
Miejsce:
szkolenie on-line

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 790 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych do dnia 14 czerwca
  • 890 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach nadesłanych od dnia 15 czerwca

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział w zajęciach dla 1 osoby, materiały szkoleniowe w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formacie PDF, zapewnienie platformy szkoleniowej i dostępu do szkolenia w czasie rzeczywistym, test połączenia, pomoc techniczną w razie potrzeby.

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie drogą elektroniczną potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania (przy szkoleniach on-line - elektronicznie).

Rezygnacja z udziału po 18 czerwca 2024 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
01-747 Warszawa, ul. Jerzego Ficowskiego 15, III piętro,
tel. 506 178 228
e-mail:cpi@cpi.com.pl
e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w spotkaniu jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu:

Wyrażam zgodę na dostarczanie mi drogą elektroniczną informacji o rabatach, promocjach i aktualnej ofercie oraz materiałów marketingowo-informacyjnych przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.:



Zgoda może zostać odwołana w każdej chwili bez podania przyczyny, bez wpływu na zgodność z prawem działań, które wykonano na podstawie zgody przed jej odwołaniem.

Administratorem danych osobowych jest Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o., KRS: 0000208659, adres: ul. Jerzego Ficowskiego 15, 01-747 Warszawa, tel.: 506178228, e-mail: cpi@cpi.com.pl, e-Doręczenia: AE:PL-55387-14998-DEASJ-15. Dane osobowe są przetwarzane w celu dokonania zgłoszenia udziału w szkoleniu oraz zawarcia umowy o udział w szkoleniu, realizacji tej umowy i jej rozliczenia, a także w celu prowadzenia kontaktu oraz w celu prowadzenia marketingu produktów i usług własnych. Wysyłka materiałów marketingowych z wykorzystaniem podanych kanałów komunikacji odbywa się na podstawie dodatkowej zgody wyrażonej na podstawie przepisów szczególnych dot. e-prywatności. Dane mogą być również przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami. Dane osobowe udostępniane będą wyłącznie podmiotom świadczącym usługi na naszą rzecz, w tym patronom i sponsorom. Przysługuje Państwu prawo dostępu do treści danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Mają Państwo prawo do cofnięcia wyrażonej zgody na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną w dowolnym momencie, przy czym wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem działań, jakich dokonano przed jej wycofaniem na jej podstawie. Więcej informacji w Polityce Prywatności.