centrum promocji informatyki
E-MAIL
zapisz się zapisz się zapisz się wypisz się
O NASSZKOLENIAMEDIA O NASPARTNERZYREGULAMINKONTAKT

Warszawa, 03-04.10.2012 Koordynator: Iwona Brokowska

Celem warsztatu jest przedstawienie praktycznych aspektów sporządzania oraz zarządzania umowami IT, w szczególności umowami wdrożeniowymi, outsourcingowymi, serwisowymi oraz umowami w zakresie dystrybucji oprogramowania.
Warsztaty opierają się na praktycznej analizie przykładowych klauzul umownych, analizie studium przepadków (case study) oraz nauce samodzielnego sporządzania i weryfikacji klauzul umownych przez uczestników szkolenia.

Kto powinien wziąć udział w warsztatach?

  • Kadra zarządzająca wyższego i średniego szczebla firm IT (dystrybutorzy, integratorzy, firmy outsourcingowe)
  • Dyrektorzy działów IT i osoby odpowiedzialne za zarządzanie zasobami IT
  • Osoby odpowiedzialne za negocjacje oraz zarządzanie wdrożeniami systemów informatycznych oraz umowami outsourcingu IT
  • Dyrektorzy firm dystrybucyjnych oraz managerowie odpowiedzialni za dystrybucję oprogramowania komputerowego
  • Prawnicy wewnętrzni (In - house lawyers)

Warsztaty poprowadzą:

Grupa uczestników nie przekroczy 15 osób.

W ramach warsztatów, uczestnik w oparciu o praktyczne przykłady oraz samodzielną pracę (sporządzanie i weryfikację poszczególnych klauzul) pozna między innymi następujące zagadnienia:

  • jakie są aktualne standardy panujące w zakresie tworzenia i negocjacji umów IT,
  • jak poprawnie sporządzić postanowienia dotyczące przeniesienia praw autorskich oraz umów licencji (np. analiza klauzul dotyczących pól eksploatacji, zakresu terytorialnego licencji, okresu obowiązywania)
  • jak interpretować postanowienia umów autorsko prawnych (kwestia niejasnych zapisów dotyczących nabycia praw oraz licencji - analiza szeregu klauzul umownych) oraz skutki prawne wynikające z takich umów (kwestia tzw. przepisów względnie obowiązujących),
  • jak zabezpieczyć się przed wypowiedzeniem licencji (analiza i samodzielna weryfikacja przez użytkowników przykładowych postanowień umowy, case study),
  • jakie są alternatywne możliwości zapewnienia uprawnień do korzystania z oprogramowania (nabycie udziału w prawie/użytkowanie praw itp.),
  • modele udostępnienia, ryzyka prawne oraz konsekwencje podatkowe wykorzystania oprogramowania w grupach kapitałowych (case study),
  • modele, ryzyka prawne oraz konsekwencje podatkowe poszczególnych modeli dystrybucji oprogramowania (samodzielna weryfikacja poszczególnych modeli przez użytkowników na podstawie przedstawionych klauzul umownych),
  • standardowe konstrukcje w zakresie umów wdrożeniowych (analiza klauzul dotyczących - zakres prac, zarządzanie personelem, zarządzanie podwykonawcami, procedury kontroli zmian, odpowiedzialność),
  • na jakie elementy zwracać szczególną uwagę w toku sporządzania, weryfikacji oraz negocjacji umów wdrożeniowych (Case Study - samodzielna weryfikacja przez uczestników klauzul umowy wdrożeniowej w oparciu o konkretny stan faktyczny),
  • standardowe konstrukcje w zakresie umów outsourcingowych (analiza klauzul dotyczących - SLA, benchmarking, scenariusze wyjścia z umowy, odpowiedzialność),
  • na jakie elementy zwracać szczególną uwagę w toku sporządzania, weryfikacji oraz negocjacji umów outsourcingowych, w tym umów serwisowych (Case Study - samodzielna weryfikacja przez uczestników klauzul umowy outsourcingowej w oparciu o konkretny stan faktyczny),
  • standardy w zakresie odpowiedzialności stron w umowach IT (np. kary umowne, czy obniżenie wynagrodzenia, za co karać, wysokość kar umownych, ograniczenia odpowiedzialności) - analiza klauzul umownych, typowe błędy,
  • komu przysługują majątkowe prawa autorskie do utworów wykonanych przez pracownika (programów komputerowych, dokumentacji itp.) oraz jakie są optymalne rozwiązania w zakresie praw autorskich do utworów pracowniczych (przykłady klauzul) i konsekwencje podatkowe poszczególnych rozwiązań,
  • jak zabezpieczyć umowę na wypadek upadłości lub zaprzestania działalności przez kontrahenta (np. zapewnienie możliwości serwisu i modyfikacji oprogramowania w przypadku upadłości producenta). Zasady sporządzania umów o depozyt kodu źródłowego oprogramowania.

PROGRAM

3 października 2012 r.
10:30 Ogólna charakterystyka umów IT
  • Nowe technologie a system prawny - problemy, wątpliwości, wyzwania.
  • Kontrakty IT a prawo - biznes vs ustawy
  • "Crossowy" charakter umów IT - problem czy szansa?
  • Orzecznictwo IT a właściwie jego brak.
11:00 Podstawy prawa autorskiego w IT
  • ochrona programów komputerowych - problem granicy między ideą a formą wyrażenia
  • program komputerowy a dokumentacja z punktu widzenia prawa autorskiego
  • majątkowe i osobiste prawa autorskie
  • opracowania ("modyfikacje" oprogramowania lub dokumentacji)
  • umowy w prawie autorskim (umowa o przeniesienie majątkowych praw autorskich / umowy licencji)
  • wspólne prawa - ciekawa konstrukcja, a czasem jedyne wyjście
12:00 Przerwa na lunch
12:30 Licencjonowanie oprogramowania
  • modele licencyjne (np. per user/on site/EULA, clickwrap licence/ shrink-wrap license)
  • zastosowanie standardowych "ogólnych warunków licencji" (problem związania OWL, modyfikacje OWL w umowie licencji)
  • Treść umowy licencji
    1. zakres uprawnień licencyjnych
    2. zmiana zakresu licencji (np. rozszerzenie licencji na nowych użytkowników)
    3. zakres czasowy / terytorialny licencji
    4. kopie zapasowe / reverse engineering
    5. zmiana zakresu licencji
    6. wypowiedzenie licencji (ochrona przed wypowiedzeniem licencji)
  • SaaS i bezlicencyjny model korzystania z oprogramowania - kiedy i jak możliwy
  • Kiedy oprogramowanie to wartość niematerialna i prawna, a kiedy nie
    1. Licencje, ale czy wszystkie
    2. Sublicencje
    3. Dystrybutor a WNiP
    4. Model SaaS a art. 75 ust 1 pr. aut
  • Licencjonowanie / udostępnianie oprogramowania w grupach kapitałowych - aspekty prawno autorskie cywilnoprawne i podatkowe
    1. model sublicencyjny
    2. model pośrednictwa
    3. "odsprzedaż" uprawnień
    4. międzynarodowe grupy kapitałowe
      - dodatkowe aspekty prawno-autorskie
      - dodatkowe aspekty podatkowe
    5. Roll-out'y wdrożeń w grupie kapitałowej a prawo autorskie i prawo cywilne.
14:00 Zatrudnienie kadry informatycznej
  • zatrudnienie na podstawie umowy o pracę
    1. zasady nabycia majątkowych praw autorskich oraz praw własności przemysłowej przez pracodawcę
    2. zasadnicze ryzyka biznesowe - ich przyczyny i skutki
    3. regulacje umowne - dozwolony zakres i przykłady
    4. prace nieukończone
  • zatrudnienie na podstawie tzw. umów cywilnoprawnych (umowa o dzieło/umowa o świadczenie usług):
    1. Wynagrodzenie - kontekst domniemań prawa autorskiego
    2. Prace w toku - co z prawami?
  • aspekty podatkowe
15:00 Przerwa
15:30 Umowy o dystrybucję oprogramowania
  • Reseller / VAR
  • Model pośredniczy a model sublicencyjny
  • Treść umowy dystrybucyjnej
    1. Aspekty prawno-autorskie
      - Oprogramowanie standardowe
      - Oprogramowanie dedykowane
      - Modyfikacje oprogramowana standardowego
      - Dokumentacja
    2. Aspekty cywilnoprawny
      - pośrednictwo pełnomocnicze a przedstawicielstwo
      - odpowiedzialność względem producenta oraz klientów
    3. Wygaśnięcie umowy dystrybucyjnej a sytuacja prawna klientów
    4. Aspekty podatkowe
16:00 ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
Omówienie zadania dla uczestników OMÓWIENIE ZADANIA W POSTACI SAMODZIELNEJ ANALIZY UMOWY- analiza błędów i ryzyk prawnych w przedstawionej uczestnikom umowie / wersja dla Zamawiających oraz Wykonawców - według deklaracji uczestnika.
17:00 Zakończenie pierwszego dnia zajęć
4 października 2012 r.
09:00 ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
Omówienie analizy umowy dokonanej przez uczestników szkolenia w dniu poprzednim. Analiza typowych błędów i ryzyk prawnych pojawiających się w umowie, omówienie dobrych praktych związanych z przygotowywaniem umowy.
11:30 Umowy Wdrożeniowa
  • Modele umów wdrożeniowych
    1. jedna umowa, czy wiele umów?
    2. umowa o dzieło, czy świadczenie usług?
  • Treść umowy wdrożeniowej
    1. Przedmiot umowy
    2. Zakres współpracy wymaganej od Zamawiającego
    3. Zarządzenie projektem (PM/KS)
    4. Procedura kontroli zmian
    5. Personel i podwykonawcy
    6. Rozliczenia Stron (harmonogramy / zabezpieczenie płatności)
    7. Testy i odbiory
    8. Prawa własności intelektualnej (przeniesienie praw/ licencje/modelowe rozwiązania)
    9. Odstąpienie od umowy
      - Ustawowe prawo odstąpienia
      - Umowne prawo odstąpienia
      - Odstąpienie "autorskie"
    10. Inne typowe klauzule umowy wdrożeniowej
13:00 Przerwa na lunch
13:30 ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
Case Study związane z umową wdrożeniową
14:30 Umowy Outsourcingowe (w tym kontrakty utrzymaniowe IT)
  • O czym należy pomyśleć przed zawarciem umowy?
  • Charakter umowy. Modele outsourcingu informatycznego
  • Treść umowy outsourcingowej
    1. Przedmiot umowy
    2. SLA
    3. Zmiana umowy (zmiana zakresu usług)
    4. Personel i podwykonawcy
    5. Rozliczanie i zabezpieczenie wypłaty wynagrodzenia
    6. Prawa własności intelektualnej (przeniesienie praw/ licencje/modelowe rozwiązania)
    7. Wypowiedzenie umowy (ochrona przed wypowiedzeniem umowy)
    8. Zasady "zwrotu" systemu informatycznego
15:30 Przerwa
15:50 Umowa depozytu kodu źródłowego oprogramowania
  • Zasadnicze modele depozytu kodów
  • Złożenie depozytu u jednej ze stron czy u osoby trzeciej?
  • Zasady aktualizacji kodów
  • Rola dokumentacji kodów źródłowych
  • Licencja na skorzystanie z kodów, a może dzierżawa praw?
ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
Case Study związane z umową outsourcingową
16:30 Zakończenie zajęć Akademii Umów IT, wręczenie certyfikatów
  
e-mailkontakt Na górę strony
Copyright © 2002 Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. | ul. Miedzyborska 50 | tel. (0-22) 870 69 10, 870 69 78