centrum promocji informatyki
E-MAIL
zapisz się zapisz się zapisz się wypisz się
O NASSZKOLENIAMEDIA O NASPARTNERZYREGULAMINKONTAKT

warsztaty
AKADEMIA UMÓW IT dla biznesu poziom I
Prawne aspekty sporządzania umów na udostępnienie i wdrożenie systemów informatycznych
Warszawa, 11-12.06.2013 Koordynator: Iwona Brokowska

Celem warsztatu jest przedstawienie praktycznych aspektów sporządzania oraz negocjacji umów na wdrożenie systemów informatycznych oraz umów będących podstawą korzystania z oprogramowania w przedsiębiorstwie (np. licencje). Warsztaty opierają się na praktycznej analizie przykładowych klauzul umownych, analizie studium przepadków (case study) oraz nauce samodzielnej weryfikacji klauzul umownych przez uczestników szkolenia.

Kto powinien wziąć udział w warsztatach?

  • Kadra zarządzająca IT w firmach planujących wdrożenie systemu informatycznego,
  • Dyrektorzy działów IT i osoby odpowiedzialne za zarządzanie zasobami IT,
  • Osoby odpowiedzialne za negocjacje oraz zarządzanie wdrożeniami systemów informatycznych,
  • Kierownicy Projektów,
  • Kadra zarządzająca wyższego i średniego szczebla firm IT (dystrybutorzy, integratorzy, producenci oprogramowania),
  • Dyrektorzy firm dystrybucyjnych oraz managerowie odpowiedzialni za dystrybucję oprogramowania komputerowego.

Warsztaty przeznaczone są przede wszystkim dla osób bez formalnego "wykształcenia prawniczego". Zagadnienia prawne, prezentowane będą w przystępny, "nieprawniczy" sposób.

Warsztaty poprowadzą:

Grupa uczestników nie przekroczy 18 osób.

W ramach warsztatów, uczestnik w oparciu o praktyczne przykłady oraz samodzielną pracę (sporządzanie i weryfikację poszczególnych klauzul) pozna między innymi następujące zagadnienia:

  • jakie są aktualne standardy panujące w zakresie tworzenia i negocjacji umów na wdrożenie systemów informatycznych?,
  • umowa o świadczenie usług IT, czy umowa o dzieło? Jaki model umowy wybrać?
  • standardowe konstrukcje w zakresie umów wdrożeniowych (analiza klauzul dotyczących - zakres prac, zarządzanie personelem, zarządzanie podwykonawcami, procedury kontroli zmian, odpowiedzialność),
  • zasady sporządzania umów na wdrożenie systemów informatycznych realizowanych w metodyce Agile ,
  • jak poprawnie sporządzić postanowienia dotyczące przeniesienia praw autorskich oraz umów licencji (np. analiza klauzul dotyczących pól eksploatacji, zakresu terytorialnego licencji, okresu obowiązywania)?
  • jak interpretować postanowienia umów autorsko prawnych (kwestia niejasnych zapisów dotyczących nabycia praw oraz licencji - analiza szeregu klauzul umownych) oraz skutki prawne wynikające z takich umów?,
  • jak zabezpieczyć się przed wypowiedzeniem licencji (analiza i samodzielna weryfikacja przez użytkowników przykładowych postanowień umowy, case study)?,
  • modele udostępnienia, ryzyka prawne oraz konsekwencje podatkowe wykorzystania oprogramowania w grupach kapitałowych (case study),
  • zasady nabywania praw do oprogramowania i efektów wdrożenia, zabezpieczenia odbiorów i weryfikacji prac od strony prawnej,
  • pułapki prawne związane z licencjonowaniem oprogramowania,
  • modele, ryzyka prawne oraz konsekwencje podatkowe poszczególnych modeli dystrybucji oprogramowania (samodzielna weryfikacja poszczególnych modeli przez użytkowników na podstawie przedstawionych klauzul umownych),
  • na jakie elementy zwracać szczególną uwagę w toku sporządzania oraz negocjacji umów wdrożeniowych (case study, samodzielna weryfikacja przez uczestników klauzul umowy wdrożeniowej),
  • jak zabezpieczyć umowę na wypadek upadłości lub zaprzestania działalności przez kontrahenta (np. zapewnienie możliwości serwisu i modyfikacji oprogramowania w przypadku upadłości producenta)?. Zasady sporządzania umów o depozyt kodu źródłowego oprogramowania.

PROGRAM

DZIEŃ I

I. Zawieranie i negocjowanie umów IT .

  1. Tryby zawarcia umowy. Co należy uzgodnić, aby umowa doszła do skutku.
  2. Zawieranie umów w trybie ofertowym.
    • Znaczenie prawne oferty. Jak odróżnić wiążącą ofertę, od niewiążącego zaproszenie do składania ofert?
    • Na co uważać przy sporządzaniu własnych ofert (zasady przyjęcia oferty, zasady związania ofertą, termin itp.)?
    • Czy musimy negocjować umowę czy wystarczy akceptacja warunków dostawcy?
    • Proces ofertowania między przedsiębiorcami pozostającymi w stałych stosunkach gospodarczych.
    • Możliwości zmiany warunków oferty, zasady związania ofertą, zasady przyjęcia oferty, zasady odwołania oferty.
    • Czy i kiedy wiążą ogólne warunki licencji?
  3. Prawne aspekty zawierania umów w trybie negocjacji.
    • Kiedy dochodzi do zawarcia umowy w trybie negocjacji?
    • Główne techniki negocjacyjne dostawców
    • Niedozwolone praktyki negocjacyjne a przepisy prawa.
  4. Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa.
    • Umowy o zachowaniu poufności (NDA).
    • Ochrona tajemnicy informacji ujawnionych w toku negocjacji.
    • Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Studium Przypadku: czy i kiedy zawarto umowę ?

II. Podstawy prawa własności intelektualnej w IT

  1. Co podlega ochronie autorsko prawnej? Chronione i nie chronione elementy utworu.
  2. Opracowanie utworu. Problem korzystania z modyfikacji oprogramowania.
  3. Majątkowe i osobiste prawa autorskie.
  4. Co to jest prawo zezwalania na wykonywanie praw zależnych i czy można je kupić?
  5. Szczególne zasady ochrony programów komputerowych.
    • Jakie elementy programu podlegają ochronie autorsko prawnej.
    • Problematyka ochrony algorytmów, funkcjonalności oprogramowania.
    • Kopie zapasowe.
    • Ochrona look &feel oprogramowania.
  6. Problem współtwórczości. Komu przysługują majątkowe prawa autorskie do programu wykonanego na podstawie założeń i informacji przekazanych przez klienta. Współtwórczość pierwotna i pochodna. Co wolno współuprawnionemu?
  7. Umowy w prawie autorskim:
    • umowa o przeniesienie majątkowych praw autorskich (podstawowe klauzule, zakres przenoszonego prawa, problem wynagrodzenia itp.).
    • podstawowe klauzule licencji (okres obowiązywania, zakres licencji, wynagrodzenie, zabezpieczenie zapłaty wynagrodzenia, cesje licencji, itp.).
    • czy można udzielić wieczystą licencję na oprogramowanie?
    • odpowiedzialność za wady licencjonowanego oprogramowania.
    • legalne korzystanie z oprogramowania bez licencji (np. oprogramowania "zaszytego" w sprzęcie). Konstrukcja tzw. legalnego użytkownika.
    • licencjonowanie oprogramowania dla grupy kapitałowej.
  8. Obrót "używanym" oprogramowaniem.
  9. Zatrudnienie kadry informatycznej. Czy zawsze pracodawca nabywa całość praw?
Studium Przypadku : czy wykonawca mógł sprzedać prawa?

III. Szczególne regulacje dotyczące dystrybucji oprogramowania (licencjonowania oprogramowania)

  1. Modele licencyjne (np. per user/on site/EULA, click wrap license/shrink-wrap license)
  2. Zastosowanie standardowych "ogólnych warunków licencji" (problem związania OWL, modyfikacje OWL w umowie licencji).
  3. Treść umowy licencji
    • zakres uprawnień licencyjnych,
    • zmiana zakresu licencji (np. rozszerzenie licencji na nowych użytkowników),
    • zakres czasowy / terytorialny licencji,
    • kopie zapasowe / reverse engineering,
    • zmiana zakresu licencji,
    • wypowiedzenie licencji (ochrona przed wypowiedzeniem licencji).
  4. Licencjonowanie oprogramowania w grupach kapitałowych.
  5. Umowy o dystrybucję oprogramowania. Do czego uprawniony jest dystrybutor? Zasadnicze ryzyka nabywania oprogramowania od pośrednika i jak im przeciwdziałać.
  6. Aspekty podatkowe.

IV. Umowa depozytu kodu źródłowego oprogramowania

  1. Zasadnicze modele depozytu kodów.
  2. Złożenie depozytu u jednej ze stron czy u osoby trzeciej?
  3. Zasady aktualizacji kodów.
  4. Rola dokumentacji kodów źródłowych.
  5. Licencja na skorzystanie z kodów, a może dzierżawa praw?
Studium Przypadku: co wprost i nie wprost wynika z udzielonej licencji ?
RAMOWY HARMONOGRAM WARSZTATU:
10:00 - kawa na początek dnia
10:30 - rozpoczęcie zajęć
13:00 - przerwa na lunch
13:30 - kontynuacja zajęć
15:30 - przerwa na kawę
15:50 - kontynuacja zajęć
17:00 - zakończenie warsztatu


DZIEŃ II

  1. Modele umów wdrożeniowych
    • Umowa usługowa, czy umowa o dzieło. Który model wybrać? Korzyści i ryzyka związane z każdym z modeli.
    • Jak realizować wdrożenie systemu informatycznego? Jedna, czy wiele umów?
    • Dostosowanie konstrukcji umowy do modelu realizacji projektu.
    • Jaka konstrukcja umowy będzie optymalna do projektów realizowanych w metodyce Agile?
    • Wykorzystanie konstrukcji umowy ramowej.
  2. Umowa wdrożeniowa w modelu umowy o dzieło.
    • Opis dzieła. Odwołanie do dokumentacji analitycznej.
    • Zakres współpracy wymaganej od Zamawiającego. Dlaczego istotne jest precyzyjne definiowanie obowiązków ?
    • Wymagany poziom staranności Wykonawcy.
    • Zarządzenie projektem (PM/KS).
    • Procedura kontroli zmian.
    • Personel i Podwykonawcy - jak ich definiować ? Przykłady zalecanych rozwiązań kontraktowych.
    • Harmonogram.
    • Wynagrodzenie i zasady rozliczenia Stron (podstawy płatności/zabezpieczenie płatności/ fixed price/T&M ).
    • Testy i odbiory. Rodzaje i znaczenie protokołów odbioru.
    • Odstąpienie od umowy i jego skutki.
  3. Umowa wdrożeniowa w modelu usługowym.
    • Jak opisać przedmiot wdrożenia w modelu usługowym?
    • Poziom wymaganej staranności Usługodawcy.
    • Zasady wykorzystania "podwykonawców".
    • Zasady "odbioru usług". Weryfikacja czasu pracy oraz jakości usług.
    • Zasady rozliczenia wynagrodzenia (stawki/podstawy fakturowania).
    • Wypowiedzenie umowy i zasady rozliczenia stron.
  4. Prawa własności intelektualnej w umowie wdrożeniowej.
    • Przeniesienie praw majątkowych autorskich, licencja, a może SaaS ?
    • Modele udostępnienia oprogramowanie standardowego i oprogramowania dedykowanego.
    • Udostępnienie oprogramowania osób trzecich (np. baz danych).
  5. Inne standardowe klauzule umowy IT
    • Klauzula marketingowa.
    • Zakaz konkurencji.
    • Zakaz przejmowania pracowników.
    • Wybór prawa / wybór sądu.
    • Przeniesienie praw z umowy (cesja).
  6. Nienależyte wykonywanie umów
    • Kiedy można uznać działania wykonawcy za sprzeczne z umową lub prawem. Co oznacza "umowa rezultatu" i "należyta staranność" w świecie IT ? Co to jest "wzorzec normatywny" ?
    • Zasady odpowiedzialności za niewykonane wdrożenie (dzieło/usługi).
    • Odpowiedzialność za błędy w kodzie i wady prawne oprogramowania.
    • Odpowiedzialność na zasadach ogólnych. Czym jest szkoda ? Co to jest adekwatny związek przyczynowy ? Co w kontekście odpowiedzialności oznacza "zasada ryzyka"?
    • Limity odpowiedzialności.
    • Jak wprowadzić rozsądny mechanizm kar umownych. O nierzeczywistych wymaganiach zamawiających i ich zgubnych skutkach.
    • Kara umowna, czy obniżenie wynagrodzenia? Argumenty "za" i "przeciw". Propozycja optymalnego podejścia.
Studium Przypadku: jakie rozwiązania przyjąć w celu wdrożenia systemu i spełnienia wymagań ?
RAMOWY HARMONOGRAM II dnia WARSZTATU:
10:00 - kawa na początek dnia
10:30 - rozpoczęcie zajęć
13:00 - przerwa na lunch
13:30 - kontynuacja zajęć
15:30 - przerwa na kawę
15:50 - kontynuacja zajęć
17:00 - zakończenie warsztatu

Program
Prelegenci
Patronat medialny
Powiadom znajomego
  
e-mailkontakt Na górę strony
Copyright © 2002 Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. | ul. Miedzyborska 50 | tel. (0-22) 870 69 10, 870 69 78