centrum promocji informatyki
E-MAIL
zapisz się zapisz się zapisz się wypisz się
O NASSZKOLENIAMEDIA O NASPARTNERZYREGULAMINKONTAKT

szkolenie
PRANIE PIENIĘDZY W PRAWIE POLSKIM ORAZ PERSPEKTYWY ZMIAN WYNIKAJĄCYCH Z IV DYREKTYWY AML/CFT (Z 20 MAJA 2015R.)
Warszawa, 16.12.2015 Koordynator: Iwona Brokowska

Dlaczego warto wziąć udział w warsztatach?

  • Dowiecie się Państwo jak wasza instytucja może być narażona na „pranie pieniędzy”
  • Jakie obowiązki ciążą na „instytucjach obowiązanych” i ich pracownikach, a także jaka jest osobista odpowiedzialność członków zarządów „instytucji obowiązanych”
  • Zaprezentowana zostanie nowa IV Dyrektywa AML/CFT z maja 2015r.
  • Zaprezentowane zostaną Państwu niezgodności pomiędzy prawem polskim i wspólnotowym, a także ich praktyczne następstwa
  • Zaprezentowane zostaną zalecenia i rekomendacje Generalnego Inspektora Informacji Finansowej i bieżąca praktyka sądowa w zakresie procederu „prania pieniędzy” oraz ochrony danych osobowych
  • Wymienią Państwo doświadczenia z innymi osobami z branży
  • Będą mogli Państwo uczestniczyć w dyskusji i zadawać pytania ekspertowi
  • Uzyskają Państwo w ciągu jednego, efektywnie wykorzystanego dnia, praktyczną wiedzę, bardzo przydatną w codziennej pracy zawodowej

Szkolenie poprowadzi: r. pr. dr Piotr Bodył Szymala

ZAKRES TEMATYCZNY SZKOLENIA

10:00 Część poświęcona regulacji europejskiej i jej interakcją z regulacją polską

  • Polska regulacja z ustawy o praniu pieniędzy a już obowiązująca regulacja wspólnotowa dotycząca tego zagadnienia (Dyrektywa 2005/60 zwana III Dyrektywą.
  • Główne elementy Dyrektywy 2015/849 z dnia 20 maja 2015r. – zwanej IV Dyrektywą - jeszcze nie implementowanej w Polsce:
    1. Cele IV Dyrektywy AML.
    2. Nowy krąg „instytucji obowiązanych” i związane z tym wyzwania dla polskich przedsiębiorców i regulatorów.
    3. Siatka pojęć, którymi posługuje się IV Dyrektywa.
    4. Ocena ryzyka w IV Dyrektywie, czyli zmiany w regułach risk based approach:
      1. wymiar europejski,
      2. wymiar krajowy,
      3. wymiar instytucji obowiązanej.
    5. Zasady należytej staranności wobec klienta w IV Dyrektywie:
      1. Moment stosowania ww. zasad.
      2. Cztery główne środki należytej staranności w rozumieniu art.13 IV Dyrektwy.
      3. Uproszczone środki należytej staranności wobec klienta (art.15-17 IV Dyrektywy).
      4. Wzmożone środki należytej staranności wobec klienta (art.18 i nast. IV Dyrektywy).
      5. Informacje o Beneficjencie Rzeczywistym w regulacji IV Dyrektwy.
      6. Obowiązki zgłaszania transakcji podejrzanych w (art.32 i nast. IV Dyrektywy).
      7. Ochrona danych osobowych w świetle obowiązków wynikających z IV Dyrektywy (zakres ochrony i terminy przyjęte na poziomie europejskim).
      8. Strategie i procedury przyjmowane na podstawie lub w związku z IV Dyrektywą .
      9. Współpraca międzynarodowa w świetle rozwiązań IV Dyrektywy (art.49 i nast.).
      10. Kary nakładane na podmioty naruszające reguły AML/CFT zgodnie z modelem przyjętym w IV Dyrektywie.
      11. Harmonogram i sposób implementacji IV Dyrektywy w Polsce.

13:00 Przerwa na lunch

13:30 Część poświęcona prawu polskiemu

  • Funkcjonowanie systemu AML/CFT z perspektywy dorocznych sprawozdań GIIF.
  • Siatka pojęć (definicje legalne z perspektywy praktycznej) ustawy , ze szczególnym uwzględnieniem kontrowersji dotyczących pojęcia:
    1. Instytucji obowiązanej
    2. Klienta i beneficjenta rzeczywistego
    3. Wartości majątkowej i transakcji
    4. Stosunku gospodarczego
  • Organy właściwe w sprawach zapobiegania wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych (nieujawnionych) źródeł oraz wybrane poglądy prezentowane przez regulatorów rynku.
  • Podstawowa struktura obowiązków wynikających dla instytucji obowiązanych z Ustawy:
    1. Obowiązki rejestracyjne:
      1. obowiązek rejestracji transakcji „ponadprogowych” w rozumieniu art.8 ust. Ustawy;
      2. obowiązek rejestracji transakcji podejrzanych przeprowadzanych przez instytucję obowiązaną w rozumieniu art.8 ust.3 Ustawy;
      3. obowiązek rejestrowania transakcji podejrzanych, nieprzeprowadzanych przez instytucję obowiązaną, lecz takich o których ten podmiot uzyskał informację (art.8 ust.3a Ustawy);
      4. obowiązek raportowania o niemożności zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego (CDD) zgodnie z art. 8b ust.5 Ustawy;
      5. obowiązek raportowania na podstawie art.16 i 17 Ustawy, czyli w ramach procedury wstrzymania transakcji lub jej blokowania przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF).
    2. Obowiązki analityczne:
      1. obowiązek bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji na podstawie art. 8a Ustawy;
      2. obowiązek analizy ryzyka generowanego przez każdego klienta zgodnie z art.8b ust 1 Ustawy.
    3. Obowiązek stosowania środków bezpieczeństwa finansowego (CDD):
      1. identyfikacji klienta i weryfikacji jego tożsamości na podstawie dokumentów lub informacji publicznie dostępnych;
      2. podejmowaniu czynności, z zachowaniem należytej staranności, w celu identyfikacji beneficjenta rzeczywistego i weryfikacja jego tożsamości;
      3. uzyskiwaniu informacji dotyczących celu i zamierzonego przez klienta charakteru stosunków gospodarczych (w odniesieniu do przedsiębiorców z którymi instytucja obowiązana ma stabilne relacje usprawiedliwiające tezę o istnieniu „stosunków gospodarczych”);
      4. bieżącym monitorowaniu „stosunków gospodarczych” z klientem (w okolicznościach opisanych w punkcie powyżej).
    4. Inne obowiązki instytucji obowiązanej związane z klientami:
      1. podwyższone lub ograniczone obowiązki w zakresie środków bezpieczeństwa finansowego (CDD) z uwagi na podmiotowy charakter klienta. Powyższe dotyczy w szczególności przypadków opisanych w art. 9e Ustawy;
      2. obowiązki związane z wchodzeniem w relacje z „osobami zajmującymi eksponowane stanowiska polityczne” (PEP);
  • Typowanie transakcji podejrzanych (wzmianka).
  • Zasady przekazywania informacji GIIF:
  • Działania instytucji zobowiązanej na podstawie ustawy o praniu pieniędzy a regulacja z zakresu:
    1. ochrony danych osobowych, w tym gromadzenie wiedzy o kliencie jako czynnik minimalizujący ryzyka związane z ustawą o przeciwdziałaniu wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych (nieujawnionych) źródeł
    2. tajemnicy zawodowej.
  • Nadzorowanie personelu instytucji obowiązanej odpowiedzialnego za stosowanie obowiązków ustawowych
  • Odpowiedzialność karna i cywilna związana z ustawą o przeciwdziałaniu wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych (nieujawnionych) źródeł.
  • Orzecznictwo sądów na gruncie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzeniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych (nieujawnionych) źródeł.

16:00 Zakończenie szkolenia

Program
Prelegenci
Patronat medialny
Powiadom znajomego
  
e-mailkontakt Na górę strony
Copyright © 2002 Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. | ul. Miedzyborska 50 | tel. (0-22) 870 69 10, 870 69 78