warsztaty
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

29
stycznia
2019

OSTATNIE ZMIANY W PRAWIE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH (ELEKTRONIZACJA I RODO) I NAJCIEKAWSZE ORZECZNICTWO KIO – największe wyzwania i praktyczne problemy - praktyczne aspekty najnowszych nowelizacji PZP wraz z przeglądem najnowszego orzecznictwa KIO

koordynator: Iwona Nowosielska

W dniu 22 czerwca 2016 r. uchwalono największą od lat nowelizację ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: „Pzp”). Weszła ona w życie w dniu 28 lipca 2016 r. Celem nowelizacji było wdrożenie nowych dyrektyw wspólnotowych 2014/24/UE i 2014/25/UE.

W kolejnych latach do ustawy Pzp wprowadzono lub planuje się wprowadzić szereg zmian, które choć nie są przedmiotem tak rozbudowanej i rewolucyjnej nowelizacji jak wspomniana wyżej ustawa z 2016 r., to jednak również mają istotne znaczenie z punktu widzenia stosowania ustawy przez wykonawców i zamawiających. Przykładem jest kwestia elektronizacji procesu udzielania zamówienia publicznego jak również planowane zmiany związane w RODO.

Celem warsztatów jest przegląd wybranych zagadnień z zakresu Prawa zamówień publicznych, które zostały wprowadzone do ustawy w roku 2018, lub których wprowadzenie jest planowane w najbliższym czasie, zarówno poprzez bezpośrednie zmiany w Pzp jak i poprzez uchwalanie innych aktów prawnych, a także przedstawienie najnowszego orzecznictwa KIO mającego istotne i praktyczne znaczenie zarówno dla zamawiających jak i wykonawców.

Warsztaty poprowadzą:
Radca Prawny Tomasz Krzyżanowski
Radca Prawny Piotr Nepelski

29 stycznia 2019 r.
10:00 Elektronizacja – rezygnacja z formy papierowej ofert, dokumentów i oświadczeń:
  • Elektronizacja zamówień publicznych poniżej „progu unijnego”.
  • Platforma centralna e-zamówienia a platformy e-usług.
  • Mini-portal e-Zamówienia UZP
  • Przegląd i ogólna charakterystyka zmian w przepisach w tym w rozporządzeniach wykonawczych (rozporządzenie w sprawie rodzajów dokumentów) w zakresie elektronizacji:
    1. forma składania ofert i innych dokumentów i oświadczeń w postępowaniu o udzielenie zamówienia,
    2. komunikacja wykonawca – zamawiający,
    3. wymagania informacyjne zamawiającego wobec wykonawców (SIWZ, ogłoszenie o zamówieniu),
    4. poświadczanie za zgodność z oryginałem w formie elektronicznej, kiedy kopia a kiedy oryginał,
    5. możliwość skorzystania przez zamawiającego z posiadanych –papierowych – oświadczeń w nowych postępowaniach,
    6. forma pełnomocnictwa, wadium, zobowiązania do udostępnienia zasobów,
    7. kto powinien posiadać podpis elektroniczny po stronie wykonawców i zamawiających,
    8. ustawowe warunki zastosowania tradycyjnej formy papierowej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego (wyjątek).
  • Odpowiedzialność zamawiającego, wykonawcy i dostawcy platformy zakupowej za nieprawidłowości w funkcjonowaniu sprzętu i oprogramowania:
    1. obowiązek informacyjny zamawiającego a odpowiedzialność z tytułu problemów ze złożeniem oferty przez wykonawców,
    2. rozgraniczenie odpowiedzialności zamawiającego, wykonawcy oraz dostawcy platformy zakupowej.
11:45 RODO w prawie zamówień publicznych – omówienie najważniejszych aspektów wprowadzonych i planowanych zmian w ustawie Pzp:
  1. Obowiązek informacyjny wobec osób, których dane osobowe są pozyskiwane w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
  2. RODO a warunki udziału w postępowaniu i kryteria oceny ofert w zamówieniach publicznych; wymaganie certyfikatów RODO:
    1. certyfikacja w rozumieniu RODO,
    2. certyfikat jako warunek udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego,
    3. certyfikat jako kryterium oceny ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
  3. Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679 – zmiany w ustawie prawo zamówień publicznych
12:45 Przerwa na obiad
13:15 Wybrane inne istotne zmiany w ustawie prawo zamówień publicznych i ustawach około zamówieniowych:
  • Zmiana przesłanki unieważnienia postępowania z art. 93 ust. 1a Pzp
  • Zmiana przesłanki odrzucenia oferty z art. 89 ust. 1 pkt. 7d Pzp
  • Środki komunikacji elektronicznej – nowa definicja.
  • Tajemnica przedsiębiorstwa po nowelizacji ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (nowe obowiązki wykonawców dla zachowania tajemnicy).
  • E-Fakturowanie w zamówieniach publicznych od 18 kwietnia 2019 r.
14:15 Przerwa na kawę
14:30 Specyfika zmian w umowach o wykonanie zamówienia publicznego:
  • Specyfika umów o wykonanie zamówienia publicznego
  • Kiedy można zmienić umowę o wykonanie zamówienia publicznego:
    1. Przesłanki umowne zmiany umowy.
    2. Przesłanki ustawowe zmiany umowy.
    3. Zdefiniowanie zmian istotnych i nieistotnych zgodnie z ustawą oraz orzecznictwem TSUE.
  • Zawarcie ugody pomiędzy wykonawcą a zamawiającym w kontekście przepisów o zmianie umowy.
  • Zmiana zawartych umów o wykonanie zamówienia publicznego dostosowująca do wymagań RODO w kontekście art. 144 Pzp.:
    1. weryfikacja zawartych umów i ich zmiana w kontekście wymagań RODO
16:00 Zakończenie warsztatów

Tomasz Krzyżanowski

Radca prawny z blisko 20 letnim doświadczeniem w zakresie zamówień publicznych. Stale współpracuje z kancelarią Domański Zakrzewski Palinka (DZP) jako Senior Associate w praktyce Infrastruktura i Energetyka. Doradza klientom we wszystkich aspektach prawa zamówień publicznych i na każdym z etapów postępowania o udzielenie zamówienia, zarówno po stronie wykonawców, jak i zamawiających. Reprezentuje klientów przed Krajową Izbą Odwoławczą oraz w postępowaniach toczących się wskutek wniesienia skargi do sądu zamówień publicznych. Posiada bogate doświadczenie w doradztwie na rzecz klientów z sektorów m.in. IT/TMT, farmaceutycznego czy infrastrukturalnego. Wykładowca na studiach podyplomowych z zamówień publicznych w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk. Przewodniczący Komitetu Zamówień Sektora Publicznego Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji. W ramach działalności w Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji współpracował z Urzędem Zamówień Publicznych w pracach legislacyjnych nad nową ustawą z dnia 11 września 2019 r.

Piotr Nepelski

Radca prawny specjalizuje się w prawie zamówień publicznych oraz prawie umów handlowych, ze szczególnym uwzględnieniem umów IT. W Kancelarii uczestniczy w pracach praktyki TMT w ramach zespołu IT-Tech i Zamówień Publicznych. Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie obsługi prawnej największych zamawiających oraz wiodących dostawców rozwiązań IT. Zapewnia wsparcie prawne w zakresie rozwiązywania sporów.
Konsultant przy Polskiej Izbie Informatyki i Telekomunikacji w zakresie prawa zamówień publicznych.
Wielokrotnie brał udział jako prelegent na ogólnopolskich konferencjach branżowych i szkoleniach dla przedstawicieli firm IT i podmiotów biorących udział w przetargach. Autor licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych oraz umów IT. Wykładowca na studiach podyplomowych prowadzonych przez Polską Akademię Nauk na kierunku Prawo Zamówień Publicznych. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz Center for American Law Studies przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończył kursu prawa angielskiego przy British Law Centre. Członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie.
Prawnik rekomendowany w międzynarodowym rankingu Legal500. Odbył szkolenia i uzyskał certyfikaty: AgilePM Foundation oraz Prince2 Agile w zakresie zarządzania projektami.
Posługuje się językiem angielskim