warsztaty
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

19
marca
2019

NABYWANIE PRAW AUTORSKICH I PRAW WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ NA PODSTAWIE PRZEPISÓW USTAWOWYCH ORAZ UMÓW.

koordynator: Iwona Nowosielska

Przedmiotem szkolenia jest kompleksowe omówienie sposobów nabywania praw własności intelektualnej przewidzianych zarówno w prawie autorskim (utwory, artystyczne wykonania, fonogramy i wideogramy), jak i w prawie własności przemysłowej (patenty, wzory użytkowe i przemysłowe oraz znaki towarowe), w tym również nabywanie know –how i ochrona poufności informacji przy zawieraniu umów. W ramach szkolenia zostaną przedstawione również zasady nabywania praw do tzw. twórczości pracowniczej, w tym do twórczości naukowej i programów komputerowych oraz na podstawie umów przenoszących prawa, a także zasady zawierania umów licencyjnych. Podczas szkolenia zostaną przedstawione standardowe postanowienia umów dotyczące najważniejszych kwestii, które występują przy konstruowaniu umów. Ponadto, prelegenci na przykładach aktualnych interpretacji podatkowych, a także najnowszego orzecznictwa sądów omówią zasady stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów osiąganych z tytułu rozporządzania lub korzystania z praw autorskich bądź praw własności przemysłowej.

Uczestnik szkolenia uzyska praktyczną wiedzę w zakresie:

  • właściwego stosowania przepisów dotyczących nabywania praw i zawierania umów,
  • identyfikacji istotnych problemów oraz ich rozwiązywania,
  • prawnej kwalifikacji poszczególnych dóbr podlegających nabyciu i kontraktowaniu,
  • konstruowania umów dotyczących nabywania praw własności intelektualnej,
  • zasad prawidłowego stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów osiąganych z tytułu rozpo-rządzania lub korzystania z praw autorskich bądź praw własności przemysłowej.

Szkolenie poprowadzi: radca prawny dr Marek Bukowski

Czas trwania szkolenia: od godz. 10:00 do 17:00

Program

  1. Jak chroniona jest własność intelektualna?
    • Rodzaje dóbr niematerialnych i ich prawidłowa kwalifikacja:
      • prawa autorskie i prawa pokrewne,
      • prawa własności przemysłowej,
      • know-how,
      • dobra osobiste,
      • bazy danych.
    • Krzyżowanie się zakresów ochrony.
  2. Nabywanie praw do utworów w prawie autorskim
    • Co jest, a co nie jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego - czy pomysł podlega ochronie?
    • Twórca – podmiot praw autorskich.
    • Utwory współautorskie.
    • Charakter, moment i granice nabycia praw przez pracodawcę przy utworach pracowniczych.
    • Pracownicze utwory naukowe - prawo do pierwszej publikacji utworu naukowego a prawo korzystania z materiału naukowego.
    • Status prac dyplomowych i doktoranckich.
    • Nabywanie praw do utworu audiowizualnego przez producenta w odniesieniu do wkładów twórczych oraz utworów włączonych.
    • Uprawnienia producentów fonogramów i wideogramów.
    • Artystyczne wykonanie i uprawnienia artysty wykonawcy.
  3. Umowy w prawie autorskim
    • Rodzaje dyspozycji prawami autorskimi - umowy przenoszące prawa a umowy licencyjne.
    • Zasady konstruowania umów autorskoprawnych:
      • forma umów,
      • pola eksploatacji utworu i problem ich wyznaczania,
      • wyznaczanie sposobu i zakresu korzystania z utworu,
      • rodzaje wynagrodzenia dla twórcy,
      • dostarczenie i przyjęcie utworu, wady dzieła,
      • najczęściej stosowane klauzule umowne w praktyce,
      • prawa zależne.
    • Specyfika umów autorskoprawnych związana z wybranymi kategoriami utworów:
      • programy komputerowe,
      • utwory audiowizualne,
      • utwory współautorskie.
    • Klauzule autorskoprawne w umowach o pracę.
  4. Nabywanie praw do wynalazków/wzorów pracowniczych w prawie własności przemysłowej
    • Rodzaje i specyfika praw wyłącznych w prawie własności przemysłowej - patent, prawo ochronne na wzór użytkowy, prawo ochronne na znak towarowy, prawo z rejestracji wzoru przemysłowego.
    • Podmiot uprawniony do uzyskania prawa wyłącznego.
    • Zasady nabywania prawa wyłącznego.
    • Moment powstania prawa.
    • Współtwórczość i wspólność praw.
  5. Umowy w prawie własności przemysłowej
    • Rodzaje umów w prawie własności przemysłowej – umowy licencyjne i umowy przenoszące.
    • Zasady konstruowania umów w prawie własności przemysłowej (istotne postanowienia umowne).
    • Dokonanie wynalazku, wzoru użytkowego albo wzoru przemysłowego przez twórcę przy pomocy przedsiębiorcy, a kwestia przysługiwania praw.
  6. Ochrona i obrót know-how. Jak chronimy i kontraktujemy?
    • Zasady konstruowania umów na know-how.
    • Zabezpieczenie poufności informacji.
    • Odpowiedzialność za ujawnienie know-how.
  7. Warunki stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do przychodów osiąganych z tytułu rozporządzania lub korzystania z praw autorskich bądź praw własności przemysłowej
    • Źródła przychodów podlegające preferencyjnej 50% stawce kosztów uzyskania przychodu (stosunek pracy, działalność wykonywana na podstawie umowy o dzieło i zlecenia, działalność gospodarcza, prawa majątkowe).
    • Rodzaje działalności twórczej, ograniczenia kwotowe oraz wymagania formalne dotyczące postanowień zawieranych umów.
    • Reguły stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów osiąganych w ramach stosunku pracy.
    • Pojęcie korzystania i rozporządzania na gruncie prawa autorskiego, prawa własności przemysłowej i prawa podatkowego.
    • Aktualne stanowiska organów podatkowych dotyczące warunków stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów na przykładach wybranych interpretacji podatkowych wydawanych w indywidulanych sprawach, a także orzecznictwa sądów administracyjnych.

Marek Bukowski

Radca prawny, doktor nauk prawnych, ekspert rządowy,
członek Komisji Prawa Autorskiego, autor oraz współautor projektów regulacji z zakresu prawa własności intelektualnej, członek Zarządu Fundacji Wisławy Szymborskiej,
wspólnik w Kancelarii Prawnej Bukowski i Wspólnicy Sp.k. w Krakowie.
Specjalizuje się w takich dziedzinach prawa jak obrót prawami własności intelektualnej, prawo mediów, nowe technologie /IT i E-commerce/, prawo konkurencji.
Jest uznanym specjalistą w zakresie problematyki zbiorowego zarządu prawami autorskimi i pokrewnymi oraz prawnymi aspektami konwergencji mediów, w szczególności w zakresie nabywania i korzystania z praw oraz ochrony praw własności intelektualnej.
W ramach praktyki prawniczej reprezentował oraz prowadził sprawy wydawnicze noblistki Pani Wisławy Szymborskiej, a także szeregu innych znamienitych autorów i artystów.
Obecnie pełni funkcję członka zarządu Fundacji Wisławy Szymborskiej.
Sprawuje zarząd prawami do postaci z kultowych kreskówek (Bolek i Lolek, Reksio)
Jest cenionym wykładowcą.
Bierze udział jako prelegent w wielu ogólnopolskich konferencjach, prowadzi szkolenia specjalistyczne z zakresu prawa własności intelektualnej oraz prawa konkurencji dla firm działających w obszarze własności intelektualnej, branży IT oraz handlu elektronicznego.