szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

10
marca
2022

OCHRONA SYGNALISTÓW – NOWE OBOWIĄZKI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ WYNIKAJĄCE Z PRZEPISÓW DYREKTYWY 2019/1937 I PRAWA KRAJOWEGO

koordynator: Iwona Nowosielska

W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

PARP dofinansowuje szkolenia CPI

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, zwana powszechnie dyrektywą o ochronie sygnalistów, zacznie obowiązywać już 17 grudnia 2021 roku. Przewiduje ona wiele nowych obowiązków. Wymaga od firm i instytucji przeglądu dotychczasowych i wprowadzenia nowych praktyk, które muszą zapewnić prewencję i nadzór nad nadużyciami, nieprawidłowościami oraz ich sygnalizowaniem. Zgodnie z opublikowanymi założeniami do ustawy odpowiednie procedury wdrożyć musi cały sektor administracji publicznej oraz firmy zatrudniające więcej niż 50 osób. Dla tych wszystkich podmiotów oznacza to obowiązek stworzenia i wdrożenia całkowicie nowych procedur wewnętrznych określających zasady ochrony sygnalistów, uruchomienie kanałów wewnętrznych niezbędnych do zgłaszania naruszeń przez sygnalistę, gwarantujących mu bezpieczeństwo przed negatywnymi konsekwencjami dokonania takiego zgłoszenia.

Szkolenie jest przeznaczone dla osób odpowiedzialnych za poprawne wdrożenia rozwiązań prawnych dot. ochrony sygnalistów.

Szkolenie poprowadzi:
Magdalena Czaplińska – radca prawny i partner w Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelarii Radców Prawnych Sp.p.

Czas trwania szkolenia: od godz: 10:00 do ok. 16:00

Program

  1. Instytucja sygnalisty.
    • pojęcie sygnalisty
    • przegląd aktów prawnych regulujących zagadnienia sygnalizowania nieprawidłowości
  2. Zakres przedmiotowy Dyrektywy i projektu ustawy
    • pojęcie naruszenia
    • interes publiczny
    • wyłączenia stosowania
  3. Zakres podmiotowy Dyrektywy i projektu ustawy
    • pracownik
    • inne podmioty podlegające ochronie
    • kontekst wykonywania pracy i jego skutki prawne
  4. Formy dokonywania zgłoszeń
    • wewnętrzny kanał
    • zewnętrzny kanał
    • ujawnienie publiczne
  5. Podstawy dokonywania zgłoszeń
    • zakres zgłoszenia
    • forma zgłoszenia
  6. Wdrożenie procesu sygnalizacji nieprawidłowości w organizacji
    • wymogi formalnoprawne
    • współpraca z podmiotami zewnętrznymi
  7. Obowiązki odbiorców zgłoszenia
    • przegląd procedur
    • obowiązki informacyjne
    • obowiązki organizacyjne
  8. Prowadzenie rejestru zgłoszeń
    • forma rejestru
    • zakres przedmiotowy
    • obowiązki dokumentacyjne
  9. Rozpoznawanie zgłoszeń
    • tryb rozpatrywania zgłoszenia
    • procedura rozpatrywania zgłoszenia
    • obowiązki organizacyjne
  10. Skutki prawne zgłoszeń i działania następcze
    • etapy rozpatrzenia zgłoszenia
    • informacje zwrotne
    • terminy
  11. Minimalne normy ochrony dla osób dokonujących zgłoszeń
    • warunki objęcia ochroną
    • zakres ochrony
  12. Działania odwetowe i środki ochrony prawnej
    • działania bezpośrednie i działania pośrednie
    • odszkodowanie i zadośćuczynienie
  13. Obowiązki pracodawcy w związku z wdrożeniem systemu zgłaszania naruszeń
    • omówienie obszarów regulacji w powiązaniu z ochroną praw pracowniczych
    • ryzyko dotyczące niekorzystnego traktowania
    • zbieg roszczeń
  14. Ochrona danych osobowych w systemie sygnalizowania naruszeń
    • status administratora i jego konsekwencje prawne
    • zakres przetwarzania danych przy zgłaszaniu naruszeń
    • organizacja przetwarzanie danych osobowych przy zgłaszaniu naruszeń
  15. Odpowiedzialność
    • warianty podmiotowe odpowiedzialności
    • przesłanki odpowiedzialności

Magdalena Czaplińska

Radczyni prawna i partnerka w Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelarii Radców Prawnych Sp.p. specjalizującej się sprawach z zakresu ochrony danych osobowych, prawa autorskiego i informacyjnego, prezeska zarządu w SBC Inspektor Sp. z o.o., doktorantka w Katedrze Prawa Gospodarczego i Handlowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, przygotowała dysertację na temat odpowiedzialności cywilnej na gruncie RODO.
Specjalizuje się w zagadnieniach prawnych dotyczących nowych technologii (prawo autorskie, nieuczciwa konkurencja oraz dobra osobiste). Jej zawodowe zainteresowania skupiają się także na prawie własności intelektualnej (znaki towarowe, patenty). W ramach świadczenia pomocy prawnej współpracuje z podmiotami gospodarczymi i jednostkami sektora finansów publicznych. Zajmuje się obsługą prawną bieżącej działalności spółek prawa handlowego i innych podmiotów gospodarczych obejmującą doradztwo w zakresie prowadzenia projektów inwestycyjnych dotyczących sprzętu teleinformatycznego i oprogramowania. Na co dzień zajmuje się wdrożeniami ochrony danych osobowych, przygotowując podmioty gospodarcze i jednostki sektora finansów publicznych do stosowania zabezpieczeń zgodnych z wymogami RODO. Prowadzi szkolenia i warsztaty – ma za sobą kilkadziesiąt autorskich szkoleń.
Autorka publikacji w prasie branżowej w tym w „ABI Expert” - magazynie poświęconym ochronie danych i informacji, współautorka monografii „Miasto w budowie. Prawne problemy inwestycji komunalnych” oraz „Samorządowe centra usług wspólnych”.