szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

22
listopada
2022

PRAWO AUTORSKIE W PRODUKCJI FILMU FABULARNEGO

koordynator: Iwona Nowosielska

W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

Szkolenie z zakresu prawa filmowego przy produkcji filmów fabularnych to kompleksowe ujęcie tematu nabycia praw autorskich i praw pokrewnych przy produkcji filmów, a także wykorzystania wizerunku, przetwarzania danych osobowych.

Podczas szkolenia uczestnicy poznają podstawy prawne dotyczące prawa autorskiego, a także jakiego rodzaju umowy należy zawrzeć z poszczególnymi członkami ekipy, a także dowiedzą się m.in. jakie są zasady korzystania z wizerunku.

Szkolenie poświęcone będzie także umowom dotyczącym filmów fabularnych, ze szczególnym uwzględnieniem umów dotyczących scenariusza (w tym umowy opcji), a także umów dotyczących wykorzystani muzyki w filmie.

Autorski program szkolenia przygotowany jest przez mec. Marcina Lassotę, adwokata specjalizującego się w prawie autorskim, który od lat współpracuje m.in. z branżą filmową. reklamową i wydawniczą oraz instytucjami kultury. Program szkolenia obejmuje omówienie aktualnych przepisów prawa autorskiego oraz analizę przykładów, również z własnej praktyki adwokackiej.

Po szkoleniu uczestnicy wiedzą:

  • jakie prawa może obejmować korzystanie z filmów fabularnych;
  • jakie zasady dotyczące prawa autorskiego obowiązują w produkcji fabularnych utworów audiowizualnych;
  • jakie są zasady korzystania z wizerunku;
  • jak prawidłowo zawierać umowy z członkami ekipy filmowej – np. z kim zawrzeć umowę o dzieło, a z kim umowę zlecenia, komu przysługują 50% kosztów uzyskania przychodu?
  • na czym polega umowa opcji dotycząca scenariusza oraz jakie typy umów są zawierane w zakresie użycia muzyki w filmie;
  • czym jest dozwolony użytek utworów i w jakich przypadkach można powołać się np. na prawo cytatu w filmie;
  • na co zwracać uwagę tworząc film fabularny;

Metody szkoleniowe: interaktywna prezentacja z praktycznymi przykładami + materiały szkoleniowe.

Szkolenie skierowane jest zarówno do osób związanych z produkcją filmów fabularnych i z rynkiem reklamowym (producenci, pracownicy agencji reklamowych świadczących usługi na rzecz branży filmowej – w tym w zakresie kampanii reklamowych w social mediach, podwykonawcy film produkcyjnych, pracowników księgowych zajmujących się produkcją filmową), jak i do przedstawicieli instytucji kultury, którzy w swojej pracy tworzą nagrania reklamowe i spotykają się z problemem praw autorskich i prawa do wizerunku w produkowanych lub współtworzonych nagraniach.

Szkolenie prowadzi: Marcin Lassota - adwokat, szkoleniowiec, arbiter i zawodowy mediator, wspólnik kancelarii Lassota Krawiec sp. j., specjalizuje się w prawie autorskim i prawie filmowym, arbiter i mediator w Sądzie Arbitrażowym Rynku Audiowizualnego (SARA) przy Krajowej Izbie Producentów Audiowizualnych (KIPA). Związany z rynkiem audiowizualnym i branżą kreatywną, odpowiedzialny m.in. za obsługę prawną takich filmów jak „Książę i dybuk” w reż. Elwiry Niemiry i Piotra Rosołowskiego, „Fanatyk” w reż. Michała Tylki, „Maryjki” w reż. Darii Woszek, „Prawdziwe życie aniołów” w reż. Artura Więcka czy „Orzeł. Ostatni patrol” w reż. Jacka Bławuta.

Czas trwania szkolenia od 09:00 do ok. 14:30

Etapy produkcji i dystrybucji filmu fabularnego
Prawa do filmu

  • prawa autorskie
  • prawa pokrewne do artystycznych wykonań
  • prawa pokrewne producenta wideogramu
  • rodzaje umów zawieranych na poszczególnych etapach produkcji i dystrybucji
Prawo autorskie – umowy
  • prawa autorskie osobiste i majątkowe
  • prawa autorskie zależne
  • pola eksploatacji
  • licencja i przeniesienie majątkowych praw autorskich
  • najczęstsze błędy
Prawo autorskie – dozwolony użytek utworów
  • utwory wystawione na stałe w miejscach publicznych
  • cytat
  • jak oznaczać utwory przy dozwolonym użytku?
Umowy dotyczące finansowania filmu
Jak konstruować umowy?
  • strony
  • przedmiot umowy
  • pola eksploatacji
  • rodzaj umowy
  • wynagrodzenie
  • termin nabycia praw/udzielenia licencji
  • własność egzemplarzy
  • prawa zależne
  • osobiste prawa autorskie
  • prawa zależne
  • najczęstsze błędy
Scenariusz
  • umowa o dzieło z przeniesieniem praw autorskich
  • przeniesieniem praw autorskich
  • umowa opcji
Umowy z ekipą
  • działo czy zlecenie?
  • komu przysługują prawa autorskie i 50% KUP?
  • umowy B2B
  • przykład – umowa o działo (operator)
  • przykład – umowa zlecenia (kierownik produkcji)
Muzyka w filmie
  • umowa z kompozytorem
  • wykorzystanie muzyki istniejącej
  • nagrania własne
Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich i praw pokrewnych
  • kto ponosi odpowiedzialność?
  • odpowiedzialność pracownika
  • odpowiedzialność cywilna i karna

Marcin Lassota

adwokat, zawodowy mediator, szkoleniowiec.
Specjalizacje zawodowe: prawo autorskie, prawo własności intelektualnej, prawo filmowe, obsługa i reprezentacja prawna instytucji kultury oraz instytucji naukowych, prawo zamówień publicznych, organizacja konkursów i loterii, a także prawo medyczne i odszkodowania za błędy w sztuce medycznej.
Mediator wpisany na listę Centrum Mediacyjnego przy Naczelnej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Cytowany m.in. przez „Gazetę Prawną”, „Puls Biznesu”, miesięcznik „Press”.
Główne obszary pracy szkoleniowej: prawo autorskie, prawo umów, zamówienia publiczne, aspekty prawne działalności wydawniczej, organizacja konkursów i gier hazardowych (np. loterii promocyjnych); prowadzi zamknięte i otwarte szkolenia z pisania umów dla instytucji kultury, a także warsztaty podczas targów książki, m.in. w Krakowie i Warszawie, festiwali filmowych i konferencji dla branży kinowej (m.in. Krakowski Festiwal Filmowy, Konferencja Kin Studyjnych i Lokalnych, Forum Wokół Kina, NewCineForum).
Absolwent studiów prawniczych na Uniwersytecie Jagiellońskim, podyplomowego Studium Prawa Autorskiego, Wydawniczego i Prasowego w Instytucie Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów LL.M. na Johannes Gutenberg Universität Mainz w Niemczech.