3
lipca
2018
JAK KONSTRUOWAĆ UMOWY PRAWA AUTORSKIEGO? - przeniesienie, licencja, dzierżawa, najem praw autorskich na przykładzie utworów fotograficznych, audiowizualnych, muzycznych, plastycznych i literackich
koordynator: Iwona Brokowska Duda
Szkolenie „Jak konstruować umowy prawa autorskiego” to szczegółowe omówienie problematyki umów autorskoprawnych. Zagadnienia analizowane podczas szkolenia to m.in. przeniesienie praw, szczególne formy nabycia praw autorskich, licencja i jej szczególne formy, umowy dotyczące praw osobistych i praw pokrewnych. Kompleksowe ujęcie tematu pozwala na uporządkowanie, ale przede wszystkim pogłębienie wiedzy dotyczącej prawa autorskiego.
Dla kogo przeznaczone jest szkolenie?
Szkolenie przeznaczone jest dla osób odpowiedzialnych za zawieranie umów autorskoprawnych, zarówno z twórcami, jak i agencjami lub bankami zdjęć czy spadkobiercami: przede wszystkim pracowników instytucji kultury, agencji reklamowych, wydawnictw, osób zatrudnionych w działach marketingu i komunikacji.
Metody szkoleniowe: interaktywna prezentacja z praktycznymi przykładami + materiały szkoleniowe
Szkolenie prowadzi: Marcin Lassota, LL.M. – adwokat, zawodowy mediator, szkoleniowiec
Czas trwania: od godz. 10.00 do ok. 16:00
Program:
1. Z kim zawierać umowy?
- twórca i artysta wykonawca
- nabywca praw
- agencje i banki zdjęć
- pracodawca
- producent filmu
- spadkobiercy
- udostępnienie reprodukcji („wizerunków muzealiów”) przez muzea
- kontakt z organizacjami zbiorowego zarządzania (OZZ)
- prawa majątkowe i osobiste
- forma umowy
- wyraźne wymienienie pól eksploatacji
- zakaz zawierania umów na przyszłych polach eksploatacji
- umowy dotyczące utworów mających powstać w przyszłości;
- egzemplarz a prawa autorskie
- licencja czy przeniesienie?
- wynagrodzenie
- termin nabycia praw
- własność egzemplarzy
- prawa zależne
- osobiste prawa autorskie
- trwałe i czasowe przeniesienie praw
- terytorium
- dalsze przenoszenie praw
- utwór pracowniczy
- pierwszeństwo instytucji naukowej
- programy komputerowe
- utwory audiowizualne
- prawa autorskie w konkursach
- wyłączna czy niewyłączna?
- domniemanie udzielenia licencji
- forma
- czas obowiązywania
- sellout
- terytorium
- sublicencja
- licencja domniemana
- wolne licencje
- dzierżawa praw autorskich
- najem praw autorskich
10. Umowy dotyczące praw pokrewnych
- kiedy konieczne jest regulowanie korzystania z praw pokrewnych?
- jak formułować umowy dotyczące praw pokrewnych (muzyka, film, wideogram, …)
- kiedy zawierać umowy?
- jak formułować umowy dotyczące wizerunku (fotografia, film, …)
- umowa opcji
- zakaz konkurencji
- obowiązek rozpowszechniania?
- zapisy umowne
- konsekwencje podatkowe
Marcin Lassota
adwokat, zawodowy mediator, szkoleniowiec.
Specjalizacje zawodowe: prawo autorskie, prawo własności intelektualnej, prawo filmowe, obsługa i reprezentacja prawna instytucji kultury oraz instytucji naukowych, prawo zamówień publicznych, organizacja konkursów i loterii, a także prawo medyczne i odszkodowania za błędy w sztuce medycznej.
Mediator wpisany na listę Centrum Mediacyjnego przy Naczelnej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Cytowany m.in. przez „Gazetę Prawną”, „Puls Biznesu”, miesięcznik „Press”.
Główne obszary pracy szkoleniowej: prawo autorskie, prawo umów, zamówienia publiczne, aspekty prawne działalności wydawniczej, organizacja konkursów i gier hazardowych (np. loterii promocyjnych); prowadzi zamknięte i otwarte szkolenia z pisania umów dla instytucji kultury, a także warsztaty podczas targów książki, m.in. w Krakowie i Warszawie, festiwali filmowych i konferencji dla branży kinowej (m.in. Krakowski Festiwal Filmowy, Konferencja Kin Studyjnych i Lokalnych, Forum Wokół Kina, NewCineForum).
Absolwent studiów prawniczych na Uniwersytecie Jagiellońskim, podyplomowego Studium Prawa Autorskiego, Wydawniczego i Prasowego w Instytucie Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów LL.M. na Johannes Gutenberg Universität Mainz w Niemczech.