9
lipca
2019
POZYCJA PRAWNA RADNEGO W NOWEJ KADENCJI 2018-2023
koordynator: Iwona Nowosielska
W bieżącej kadencji radni rad gmin, powiatów i sejmików województw zostali wyposażeni w nowe uprawnienia. Chodzi tu przede wszystkim o uprawnienia kontrolne w postaci prawa do uzyskiwania informacji i materiałów, wstępu do pomieszczeń, w których znajdują się te informacje i materiały, oraz wglądu w działalność urzędu lub starostwa, a także licznych spółek , samorządowych osób prawnych, zakładów, przedsiębiorstw i innych jednostek organizacyjnych oraz ustawowo zagwarantowanego prawa wnoszenia zapytań i interpelacji. Nowe uprawnienia zyskał także przewodniczący organu uchwałodawczego, a nadto sesje takich organów są transmitowane on line w postaci transmisji audiowizualnej. Wszystkie te względy powodują konieczność bliższego przeanalizowania pozycji radnego, a także rekomendacji co do praktycznych sposobów wprowadzenia tych nowości w życie samorządowców i samorządowych urzędów. Zwłaszcza że trzeba tu jednocześnie brać pod uwagę rygory wynikające z RODO, przepisów o ochronie dóbr osobistych, tajemnicach prawnie chronionych i względy organizacyjne.
Szkolenie jest skierowane do: radnych, pracowników urzędów gmin, starostw powiatowych i urzędów marszałkowskich zaangażowanych w proces obsługi rady gminy, powiatu lub sejmiku województwa, jak również do pracowników urzędów wojewódzkich zajmujących się kwestiami nadzoru nad samorządem terytorialnym.
Szkolenie poprowadzi: dr Marlena Sakowska-Baryła
Czas trwania szkolenia: 10:00 – 16:00
Program
- Nowe informacyjne uprawnienia radnych.
- Uzyskiwanie informacji i materiałów, wstęp do pomieszczeń, wgląd w działalność urzędu i spółek
- Nowe regulacje dotyczące interpelacji.
- Nowe regulacje dotyczące zapytań.
- Uprawnienia kontrolne na tle interpelacji, zapytań i kompetencji komisji.
- Realizacja nowych uprawnień informacyjnych a dostęp do informacji publicznej.
- Pozycja przewodniczącego rady – nowe uprawnienia z perspektywy radnego oraz obsługującego radę urzędu.
- Radny jako podmiot podlegający rodo.
- Transmisja sesji - zagadnienia prawne i praktyczne.
Ramowy harmonogram:
09:00 – kawa na początek dnia
10:00 – rozpoczęcie zajęć
13:00 – przerwa na lunch
13:30 – kontynuacja zajęć
14:30 – przerwa na kawę
14:45 – kontynuacja zajęć
16:00 – zakończenie szkolenia
Marlena Sakowska-Baryła
Jest profesorem w Katedrze Europejskiego Prawa Konstytucyjnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, doktor habilitowaną nauk prawnych, radczynią prawną, partnerką w Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelarii Radców Prawnych Sp. p., wiceprezeską SBC Inspektor Sp. z o.o. oraz redaktor naczelną kwartalnika "ABI Expert”.
W 2022 r. znalazła się na „Liście 25 najlepszych prawniczek w biznesie” magazynu „Forbes Women” oraz Fundacji Women in Law wyróżniona w dziedzinie „Działalność naukowa”.
Specjalizuje się w ochronie danych osobowych, dostępie do informacji publicznej, otwieraniu danych.
Pod jej redakcją naukową powstał komentarz do RODO – „Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych” oraz komentarz do UDIP – „Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz”. Jest autorką ponad 160 publikacji z zakresu ochrony danych osobowych i prawa informacyjnego, w tym pionierskiej monografii – „Ochrona danych osobowych a dostęp do informacji publicznej i ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego”, pierwszej na rynku książki o tematyce ochrony danych w pracy zdalnej – „Ochrona danych osobowych w warunkach pracy zdalnej” oraz współautorką komentarza do ustawy o re-use – „Ustawa o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego. Komentarz".
Wykłada na kliku wyższych uczelniach. Bierze czynny udział w konferencjach naukowych oraz branżowych seminariach. Jest autorką koncepcji merytorycznych cyklicznych forów branżowych.
W przeprowadzonych przez nią kilkuset szkoleniach wzięło udział ponad 20 000 uczestników. Prowadzi kanał na YouTube popularyzujący ochronę danych osobowych, prawo informacyjne i nowe technologie.