szkolenie
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

4
lipca
2019

OCENA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W SZKOLE WYŻSZEJ (W TYM USTAWOWE ZADANIA POLSKIEJ KOMISJI AKREDYTACYJNEJ). OCENA PARAMETRYCZNA JEDNOSTEK NAUKOWYCH

koordynator: Iwona Nowosielska

Uchwalona nowa Ustawa o szkolnictwie wyższym i nauce (tak zwana Konstytucja dla nauki) w znacznym stopni zmienia zasady ewaluacji podmiotów działających w systemie szkolnictwa wyższego i nauki. Obejmuje to akredytację działalności dydaktycznej, ustawowo realizowane przez Polską Komisję Akredytacyjną oraz ewaluację podmiotów w prowadzonej działalności naukowej w obrębie dyscyplin naukowych. Z wynikami tych ocen związane będą finanse uczelni/podmiotów naukowych oraz uprawnienia do nadawania stopni. Z tego powodu poznanie nowych rozwiązań jest szczególnie ważne.

Ze względu na skomplikowaną materię omawianą w czasie szkolenia integralną częścią szkolenia są konsultacje indywidualne (przewidziane w ostatniej godzinie szkolenia). Służą one szczegółowemu wyjaśnieniu zasad konkretnej oceny jakości.

Szkolenie poprowadzą:
dr hab. Radosław Rybkowski
dr hab. Justyna Bugaj

Czas trwania szkolenia: 10:00 – 16:00

Wśród tematów omawianych na szkoleniu zostaną omówione następujące zagadnienia:

  1. Prawo do prowadzenia kształcenia w zależności od typu uczelni:
    • Uczelnie akademickie/badawcze – profile ogólnoakademickie.
    • Uczelnie zawodowe – profile praktyczne oraz kształcenie specjalistycze.
  2. Posiadana kategoria naukowa a uprawnienia do prowadzenia studiów.
  3. Kryteria oceny programowej:
    • W świetle przepisów prawa powszechnego.
    • W świetle przepisów szczegółowych Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
  4. Ocena kompleksowa:
    • Istota oceny.
    • Rola oceny wyróżniającej.
  5. Ewaluacja jakości działalności naukowej.
  6. Dyscypliny naukowe a ewaluacja działalności naukowej w uczelni akademickiej:
    • Osoby prowadzące działalność naukową.
    • Wpływ osób niepublikujących na wynik ewaluacji.
    • Raportowanie osób prowadzących działalność naukową.
  7. Rola doktorantów w ewaluacji naukowej.
  8. Rezultaty działalności naukowej:
    • Monografie naukowe:
      • Definicja,
      • znaczenie miejsca opublikowania.
    • Artykuły naukowe:
      • wykaz czasopism; tzw. „nowa lista czasopism”,
      • punktowanie publikacji wieloautorskich,
      • znaczenie własnych wydawnictw ciągłych.
  9. Recenzowane materiały konferencyjne:
    • Podstawy oceny typu peer review wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki.
    • strategia wyboru kluczowych osiągnieć.


Ramowy harmonogram:
09:00 – kawa na początek dnia
10:00 – rozpoczęcie zajęć
13:00 – przerwa na lunch
13:30 – kontynuacja zajęć
14:30 – przerwa na kawę
14:45 – kontynuacja zajęć
16:00 – zakończenie szkolenia

Justyna Bugaj

Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Adiunkt w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Politechniki Częstochowskiej. Od lutego 2018 roku Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia UJ. Autorka licznych artykułów z zakresu strategicznego zarządzania uczelnią oraz procesów personalnych na uczelniach, a także wielu raportów i ekspertyz pisanych na zlecenie polskich i zagranicznych organizacji, w tym szkół wyższych, MNiSW i instytucji europejskich. Jest aktywną uczestniczką wielu krajowych i międzynarodowych projektów oraz konferencji. W swoich zainteresowaniach skupia się na analizowaniu powiązań i wpływów między strategią, zarządzaniem, jakością i relacjami z pracownikami, w ostatnim czasie w szczególnym stopniu zajmuje się badaniem rozwoju nauczycieli akademickich. W 2016 roku opublikowała monografię pt. Uniwersyteckie strategie rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich w Polsce.

Radosław Rybkowski

Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce (Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ 2013; pierwsza habilitacja wydziałowa w dziedzinie nauk społecznych); doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, specjalizacja – historia teatru amerykańskiego (Uniwersytet Jagielloński, 2000); od września 2016 roku dyrektor Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych; od stycznia 2016 roku – członek Polskiej Komisji Akredytacyjnej w zespole nauk społecznych i prawnych. Wielokrotny stypendysta różnych programów Ryoichi Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund; dwukrotny stypendysta Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta (New York University, 2004 i 2009); Visiting Professor w University of Rochester (2005 i 2008); dwukrotnie otrzymywał granty Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Handlu Międzynarodowego Kanady (2010 i 2012). W swoich zainteresowaniach skupia się na analizowaniu powiązań i wzajemnych wpływów pomiędzy polityką i kulturą; w szczególnym stopniu zainteresowany analizą północnoamerykańskiej oraz europejskiej polityki wobec szkolnictwa wyższego. Autor monografii z tej tematyki Upadek stopni – stopnie upadku, (2011) oraz Ziemią i pieniędzmi. Tworzenie federalnej polityki wobec szkolnictwa wyższego w USA, (2012) oraz licznych artykułów, publikowanych w Polsce i za granicą.

cookies