szkolenie
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

23
maja
2019

FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI NAUKOWEJ W USTAWIE 2.0 – NOWY ALGORYTM FINANSOWANIA. ZARZĄDZANIE KOSZTAMI KSZTAŁCENIA ORAZ ANALIZA ALGORYTMU PODZIAŁU SUBWENCJI

koordynator: Iwona Nowosielska

Nowa ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (wraz z towarzyszącymi jej rozporządzeniami) zmienia w sposób znaczący zasady prowadzenia gospodarki finansowej w ramach systemu szkolnictwa wyższego w Polsce. Stworzenie jednolitego systemu finansowania, obejmującego działalność dydaktyczną, badawczą oraz rozwój pracowników, wymusza zmiany funkcjonowania gospodarki finansowej uczelni. To one same będą decydować o tym, w jakich proporcjach i na co przeznaczyć przekazane środki. Nie będą w końcu zmuszane do zwracania środków niewykorzystanych w danym roku.

Szkolenie poprowadzą:
dr hab. Radosław Rybkowski, dr hab. inż. Justyna M. Bugaj

Szczegółowe zagadnienia omawiane w trakcie szkolenia obejmą między innymi:

  • Algorytm podziału subwencji:
    1. Sposób obliczania składników algorytmu.
    2. Waga poszczególnych składników algorytmu.
    3. Zmiany wagi składników w kolejnych latach finansowania.
  • Czynniki determinujące wysokość finansowania:
    1. Dyscypliny naukowe a finansowanie działalności naukowej.
    2. Raportowanie i ewaluacja jakości działalności naukowej a zasady finansowania.
    3. Finansowanie inwestycji w zakresie działalności naukowej.
    4. Finansowanie utrzymania narodowego potencjału badawczego.
  • Szczególne formy wspierania działalności naukowej:
    1. Program „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza”:
      1. warunki przystąpienia do programu,
      2. zasady oceny projektu,
      3. korzyści.
    2. Program „Regionalna inicjatywa doskonałości”.

Ramowy harmonogram:
09:00 – kawa na początek dnia
10:00 – rozpoczęcie zajęć
12:00 – przerwa na lunch
12:30 – kontynuacja zajęć
14:30 – przerwa na kawę
14:50 – kontynuacja zajęć
16:00 – zakończenie szkolenia

Justyna Bugaj

Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Adiunkt w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Politechniki Częstochowskiej. Od lutego 2018 roku Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia UJ. Autorka licznych artykułów z zakresu strategicznego zarządzania uczelnią oraz procesów personalnych na uczelniach, a także wielu raportów i ekspertyz pisanych na zlecenie polskich i zagranicznych organizacji, w tym szkół wyższych, MNiSW i instytucji europejskich. Jest aktywną uczestniczką wielu krajowych i międzynarodowych projektów oraz konferencji. W swoich zainteresowaniach skupia się na analizowaniu powiązań i wpływów między strategią, zarządzaniem, jakością i relacjami z pracownikami, w ostatnim czasie w szczególnym stopniu zajmuje się badaniem rozwoju nauczycieli akademickich. W 2016 roku opublikowała monografię pt. Uniwersyteckie strategie rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich w Polsce.

Radosław Rybkowski

Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce (Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ 2013; pierwsza habilitacja wydziałowa w dziedzinie nauk społecznych); doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa, specjalizacja – historia teatru amerykańskiego (Uniwersytet Jagielloński, 2000); od września 2016 roku dyrektor Instytut Amerykanistyki i Studiów Polonijnych; od stycznia 2016 roku – członek Polskiej Komisji Akredytacyjnej w zespole nauk społecznych i prawnych. Wielokrotny stypendysta różnych programów Ryoichi Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund; dwukrotny stypendysta Polsko-Amerykańskiej Komisji Fulbrighta (New York University, 2004 i 2009); Visiting Professor w University of Rochester (2005 i 2008); dwukrotnie otrzymywał granty Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Handlu Międzynarodowego Kanady (2010 i 2012). W swoich zainteresowaniach skupia się na analizowaniu powiązań i wzajemnych wpływów pomiędzy polityką i kulturą; w szczególnym stopniu zainteresowany analizą północnoamerykańskiej oraz europejskiej polityki wobec szkolnictwa wyższego. Autor monografii z tej tematyki Upadek stopni – stopnie upadku, (2011) oraz Ziemią i pieniędzmi. Tworzenie federalnej polityki wobec szkolnictwa wyższego w USA, (2012) oraz licznych artykułów, publikowanych w Polsce i za granicą.