szkolenie
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

17
września
2019

UMOWY IT - USŁUGI INFORMATYCZNE

koordynator: Iwona Brokowska Duda

Umowy dotyczące serwisu i utrzymania oprogramowania, usług bieżącej administracji infrastrukturą IT, rozwoju systemów informatycznych, a także bardziej rozbudowane kontrakty outsourcingowe to przykłady najbardziej typowych kontraktów dotyczących świadczenia usług informatycznych. Właściwe ukształtowanie umów dotyczących takich usług ma nie tylko zasadniczy wpływ na poziom ryzyka prawnego związane z późniejsza współpracą stron, ale w wielu przypadkach decyduje o jakości takiej współpracy na poziomie operacyjnym. W trakcie szkolenia zostaną więc omówione nie tylko szczególne „obszary ryzyka” i rekomendowane sposoby ich kontraktowej regulacji, ale również stosowane w praktyce takich umów rozwiązania w zakresie procedur zarzadzania zakresem i sposobem świadczenia odpowiednich usług IT. W końcowej części warsztatów podejmiemy wspólnie próbę praktycznego zastosowania wiedzy zdobytej w jego trakcie.

Szkolenie przeznaczone jest przede wszystkim dla osób praktycznie uczestniczących w przygotowywaniu oraz realizacji projektów i przedsięwzięć związanych ze świadczeniem usług informatycznych, zarówno po stronie podmiotów świadczących takie usługi, jak i ich klientów – odbiorców usług, w tym:

  • dyrektorów działów IT,
  • menedżerów odpowiedzialnych za negocjacje i wykonanie umów,
  • osób biorących udział w negocjowaniu umów o świadczenie usług informatycznych,
  • koordynatorów nadzorującym realizację usług IT,
  • prawników wewnętrznym dostawców lub odbiorców usług.

Szkolenie poprowadzi Michał Barta prawnik z wieloletnim doświadczeniem w obsłudze kontraktów dotyczących świadczenia usług IT.

Czas trwania szkolenia od godz. 10:00 do 16:00

Program

1. Przygotowania do zawarcia umowy
  • Co ustalić przed zawarciem umowy?
  • Audyt prawny i audyt techniczny
2. Serwis i utrzymanie oprogramowania
  • Opis usługi – na co zwrócić uwagę?
  • Odpowiedzialność – prawo i praktyka kontraktowa
    • Sposoby definiowania SLA, KPI
    • Zasady i zakres odpowiedzialności za niewykonywanie umowy
    • Kary umowne a obniżka wynagrodzenia
  • Poufność, dane osobowe a serwis IT
  • Prawa autorskie w umowach „maintenance”
  • Okres obowiązywania umowy i skutki jej rozwiązania
3. Administracja infrastrukturą informatyczną
  • Zakres usługi i relacja z serwisem oprogramowania – najczęstsze ryzyka i sposoby ich minimalizacji
  • Klient, dostawca a osoby trzecie:
    • Jak dostawca może korzystać z uprawnień Klienta?
    • Gwarancja, rękojmia, serwis… – czym to się rożni?
  • Odpowiedzialność – SLA, czy także w tym przypadku ?
  • Zarządzanie zakresem i zakończenie świadczenia usług – o czym (i kiedy) pamiętać?
4. Tworzenie i rozwój oprogramowania
  • Rozwój rozwiązań „własnych” i „cudzych”
    • Co jest chronione?
    • Audyt licencji i praw autorskich – najczęstsze „pułapki” w umowach licencyjnych
    • Ustawowe uprawnienia do korzystania z oprogramowania
  • Dostęp do kodów źródłowych
  • Bazy danych – specyfika prawna i jej odzwierciedlenie w umowach
  • Rozwiązania kontraktowe w zakresie uprawnień do rezultatów prac rozwojowych
  • Specyfika wynagrodzenia w umowach na rozwój IT
5. Outsourcing IT
  • 3 etapy umowy outsourcingowej
  • Karty usług a przedmiot umowy
  • Zmiany zakresu i zarządzanie realizacją umowy
  • Podwykonawcy oraz personel wykonawcy
  • Koniec współpracy – procedury wyjścia z umowy (exit plan)
6. Studium przypadku – praca wspólna

Michał Barta

Radca prawny (od 2004 r.). Wspólnik w kancelarii Barta Łochowski sp.j. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego. ITIL® (2011) Foundation.
Prawnik z kilkunastoletnim praktycznym doświadczeniem w zakresie prawa teleinformatycznego i umów IT oraz ochrony praw własności intelektualnej. Odpowiedzialny za praktykę kancelarii Barta Łochowski sp.j. w zakresie własności intelektualnej (IP), w tym praw autorskich do programów komputerowych, kontraktów dotyczących budowy, wdrożenia i integracji systemów IT, umów dotyczących świadczenia usług informatycznych (w tym SaaS, PaaS, IaaS), obsługi przedsięwzięć e-commerce, ochrony informacji i danych osobowych, a także regulacji podatkowych dotyczących korzystania i obrotu prawami własności intelektualnej.
Wykładowca na konferencjach i szkoleniach związanych z ochroną własności intelektualnej w sektorze nowych technologii oraz z prawnymi aspektami umów IT.