10
kwietnia
2018
26 seminarium NOWOCZESNE MUZEA I INSTYTUCJE KULTURY "INSTYTUCJE KULTURY DLA DZIECI ORAZ MŁODZIEŻY - ROLA EDUKATORÓW - MUZEA, GALERIE, TEATRY, SKANSENY"
koordynator: Iwona Nowosielska
Muzea to nie tylko instytucje kultury, ale także jednostki pełniące funkcje dydaktyczne, o ogromnym znaczeniu dla rozwoju społecznego. Cele dydaktyczne powinny zajmować eksponowaną pozycję przy opracowywaniu i realizacji strategii komunikacyjnej instytucji kultury.
Aby móc to z powodzeniem realizować należy zrozumieć stosowne mechanizmy oraz uwarunkowania wychowania przez pozyskiwanie wiedzy i możliwości poznawania artefaktów kultury.
Tym celom służy program seminarium, do udziału w którym zapraszamy nie tylko edukatorów muzealnych ale także tych pracowników instytucji kultury, którzy odpowiadają i realizuje cele edukacji społecznej
10 kwietnia 2018 r. | |
---|---|
10:00 |
Wykład: Funkcje edukacyjne muzeów:
(Zastępca Dyrektora, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie) |
11:00 |
Case study: Miejsce edukacji w strategii komunikacji instytucji kultury:
(Dyrektor, Narodowego Archiwum Cyfrowego) |
12:00 | Przerwa, poczęstunek |
12:30 |
Wykład: Wychowanie przez sztukę - jak dopasować ofertę instytucji kultury dla potrzeb młodocianych odbiorców? We współczesnym świecie ciężko jest nadążyć za postępującymi zmianami. Czy w dobie Snapchata i Facebooka dziedzictwo może stanowić ciekawą alternatywę? Jak zainteresować dziedzictwem młodych ludzi? Starając się odpowiedzieć na to pytanie zaprezentuję studia przypadków, które udowadniają, że wzbudzenie tego zainteresowania jest możliwe. Jednocześnie postaram się nakreślić jakie cechy powinna zawierać atrakcyjna oferta skierowana do młodzieży. Helena Postawka-Lech, (Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie) |
13:30 |
Wykład: Selfie z muzeum. Na czym polega nowa moda wśród młodych i jak reagują na nią światowe muzea. Aleksandra Janus |
14:30 | Przerwa na kawę |
14:50 |
Case study: Edukacja w małych muzeach.
(Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie) |
15:30 |
Case study: Warsztaty dla osób z niepełnosprawnościami.
(Dział Edukacji Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku) |
16:15 | Zakończenie seminarium. |
Firmy zainteresowane udziałem w programie prosimy o kontakt z koordynatorem |
Piotr Górajec
Absolwent archeologii Uniwersytetu Warszawskiego; od 2004 pracuje w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie: 2009 – 2012 kierownik Działu Edukacji Muzealnej, w latach 2012- 2015 kierownik Działu Rozwoju. Obecnie pełni funkcję Zastępcy Dyrektora Muzeum; Współtwórca Forum Edukatorów Muzealnych, obecnie Prezes nowo związanego Stowarzyszenia Forum Edukatorów Muzealnych; autor publikacji z dziedziny Edukacji Muzealnej, współautor projektu Raport o Stanie Edukacji Muzealnej w Polsce oraz programu Akademia Zarządzania Muzeum.
Jolanta Ostaszewska
Absolwentka Akademii Humanistycznej im. A. Gieysztora, gdzie na Wydziale Nauk Politycznych obroniła tytuł magistra pracą „Promocja i reklama małych muzeów Mazowsza Północnego”. Ukończyła Podyplomowe Studium Muzealnicze przy Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Pracuje od 24 lat w Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie, gdzie obecnie jest adiunktem. Jest odpowiedzialna za opiekę nad zwiedzającymi, jako przewodnik prowadzi lekcje muzealne poświęcone m.in. biografii Aleksandra Świętochowskiego. Uczestniczyła w tworzeniu wystaw: „Las i jego mieszańcy”, „Lalki – zapomniane zabawki z dzieciństwa”, „Za ladą starego subiekta”. Jest zaangażowana również w działalność promocyjną i edukatorską, będąc pomysłodawcą i uczestnikiem wielu interesujących wydarzeń muzealnych, takich jak: zajęcia karnawałowe w Gołotczyźnie, mikołajki czy festyn dla dzieci z Placówki Opiekuńczo-Wychowawczo - Socjalizacyjnej w Gołotczyźnie. Uczestnik „Forum Edukatorów Muzealnych Poza rok 2020” w Wilanowie, jako prelegent referatu „Edukacja w małych muzeach, poza wielkimi aglomeracjami”.
Marianna Otmianowska
Marianna Otmianowska od 16 sierpnia 2016 r. Dyrektor Narodowego Archiwum Cyfrowego. Absolwentka Instytutu Historii Sztuki i Studium Pedagogizacji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie oraz Studium Doktoranckiego IS PAN. Zajmuje się upowszechnianiem wiedzy o dziedzictwie kulturowym, edukacją muzealną oraz wykorzystaniem i wdrażaniem nowych technologii w sektorze kultury. Wcześniej kierowała Działem Edukacji Muzeum Narodowego w Warszawie. Wtedy frekwencja w działaniach edukacyjnych muzeum wzrosła z 40.000 uczestników w 2012 r. do 130.000 w 2015 r. Do swoich pasji zalicza żeglarstwo i jazdę konną.
Helena Postawka-Lech
Historyczka sztuki, doktorantka w Instytucie Historii Sztuki UJ, gdzie przygotowuje rozprawę doktorska poświęconą architekturze na granicach II RP. W polu jej zainteresowań badawczych leżą architektura modernistyczna, zarówno przedwojenna jak i powojenna, muzealnictwo oraz edukacja muzealna. Redaktorka prowadząca dwóch pierwszych tomów serii „Modernizmy. Architektura nowoczesności w II Rzeczypospolitej”. W 2014 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie opieki nad zabytkami, na projekt badawczy poświęcony architekturze międzywojennej na Wołyniu. Od 2013 roku prowadzi zajęcia z muzealnictwa oraz wykłady monograficzne w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Współpracuje regularnie z różnymi instytucjami kultury, m.in. z Małopolskim Instytutem Kultury w Krakowie, dla którego przygotowywała szlak architektury międzywojennej w Krynicy (w ramach Małopolskich Dni Dziedzictwa Kulturowego 2011) oraz prezentację „Małopolska modernistyczna” w ramach projektu Wirtualne Muzea Małopolski. Od 2009 roku pracuje w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie jako kurator wystaw i programów towarzyszących.
Michał Rukat
Pracownik Działu Edukacji Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, edukator. Współtworzy ofertę edukacyjną Muzeum, współpracuje przy tworzeniu wystawy stałej. W 2017 r. przygotował program Niepodległość dla każdego, skierowany do osób z niepełnosprawnością wzroku oraz niepełnosprawnością intelektualną.