29-31
lipca
2020
KURS KANCELARYJNO-ARCHIWALNY I STOPNIA
koordynator: Iwona Brokowska Duda
NOWA FORMA SZKOLEŃ W CPI
Szkolenia zdalne to nowe rozwiązanie, które idealnie sprawdzi się w obecnej sytuacji epidemicznej. Bez wychodzenia z domu możesz skorzystać ze specjalistycznej wiedzy naszych prelegentów.
Nie ma potrzeby podróżowania i gromadzenia się w większych grupach. Szkolenia zdalne posiadają wszystkie atuty szkoleń stacjonarnych, bez konieczności dojazdu do naszych sal szkoleniowych.
Więcej ...
PARP dofinansowuje szkolenia CPI
Cele kursu
- zdobycie przez kursantów niezbędnej wiedzy potrzebnej do podjęcia pracy w archiwum zakładowym/ składnicy akt oraz do jego prawidłowego prowadzenia;
- zapoznanie się przez kursantów z normatywami kancelaryjnymi (instrukcja kancelaryjna, archiwalna i jednolity rzeczowy wykaz akt) oraz z ich praktycznym stosowaniem;
- zdobycie wiedzy w zakresie brakowania dokumentacji oraz przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych
- pracownicy rozpoczynający pracę w archiwach zakładowych/ składnicach akt;
- pracownicy kancelarii/ sekretariatów
- wszyscy zainteresowani tematyką
Szkolenie Prowadzi: Adam Parysz, dyplomowany archiwista, Inspektor Ochrony Danych
Czas trwania – 3 dni od godz. 9.00 do ok. 15
Program
DZIEŃ 1 kursu 29 lipca 2020
I. Podstawy prawne postępowania z dokumentacją
- Ważniejsze akty polskiego prawa archiwalnego
- Podstawowe konstrukcje prawa archiwalnego
- Narodowy zasób archiwalny
- Państwowy zasób archiwalny
- Niepaństwowy zasób archiwalny
- Państwowa sieć archiwalna
- Nadzór archiwalny nad narodowym zasobem archiwalnym
- Formy ochrony prawnej
- Podział dokumentacji pod względem formy i podmiotowości
- Rodzaje dokumentacji aktowej i nieaktowej
- Rodzaje dokumentacji typowej i specyficznej
- Dokumentacja jawna i niejawna
- Materiały archiwalne i dokumentacja niearchiwalna
- Kryteria kwalifikacji archiwalnej dokumentacji
- Podział dokumentacji na kategorie archiwalne
- Okresy przechowywania ważniejszych rodzajów dokumentacji niearchiwalnej
- Tradycyjny obieg dokumentacji
- Elektroniczny system obiegu i zarządzania dokumentacją
- Systemy kancelaryjne
- Instrukcja kancelaryjna
- Jednolity rzeczowy wykaz akt
DZIEŃ 2 dzień kursu 30 lipca 2020
V. Organizacja i zasady działania archiwum i składnicy akt
- Cele i zadania archiwów zakładowych i składnic akt
- Planowanie i sprawozdawczość archiwum zakładowego
- Personel archiwum zakładowego i składnicy akt
- Lokal archiwum zakładowego i składnicy akt
- Wyposażenie archiwum zakładowego
- Przejmowanie akt z komórek organizacyjnych
- Gromadzenie i układ akt w archiwum zakładowym i składnicy akt
- Środki ewidencyjne archiwum zakładowego
- Udostępnianie dokumentacji
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej
- Konserwacja akt
- Przekazywane akt do archiwum państwowego
VII. Archiwizowanie dokumentacji aktowej
- Terminologia archiwizowania
- Studia wstępne
- Rozpoznanie przynależności zespołowej
- Segregacja dokumentacji
- Systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu
- Weryfikacja kategorii archiwalnych
- Brakowanie przeterminowanej dokumentacji niearchiwalnej
- Archiwizowanie materiałów archiwalnych
- Archiwizowanie dokumentacji niearchiwalnej
- Opisywanie teczek
- Inwentaryzacja
- Sygnowanie dokumentacji
- Opracowane rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego
DZIEŃ 3 dzień kursu 31 lipca 2020
VIII. Postępowanie z dokumentacją w razie ustania działalności lub reorganizacji jednostki organizacyjnej
IX. Usługi archiwalne
X. Zajęcia praktyczne
- Zapoznanie się ze:
- spisem spraw;
- spisem zdawczo- odbiorczym akt dokumentacji niearchiwalnej
- wykazem spisów zdawczo- odbiorczych
- spisem zdawczo- odbiorczym akt dokumentacji archiwalnej przekazywanej do archiwum państwowego
- kartą udostępnienia akt
- spisem dokumentacji niearchiwalnej (aktowej) przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie
- protokołem oceny dokumentacji niearchiwalnej
- karta zastępczą akt
- Analiza jednolitego rzeczowego wykazu akt
- Opisywanie teczek z dokumentacją kat. A i kat. B
Adam Parysz
Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji w PNBU „BT” Teresa Buzińska oraz Inspektor Ochrony Danych w Gminie Lądek. Były Specjalista ds. Archiwizacji oraz Kierownik Projektów w ArchiDoc SA. Doświadczenie zawodowe w charakterze archiwisty oraz w kierowaniu projektami archiwizacji dokumentacji. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń (3 645h dydaktycznych spędzonych na sali szkoleniowej oraz 4046 przeszkolonych uczestników) z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych (w szczególności EPUAP2), prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu instytucji państwowych, samorządowych i firm prywatnych. Udokumentowane przeprowadzenie ponad 230 szkoleń dla wielu instytucji państwowych, prywatnych i samorządowych m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelaria Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komenda Główna Policji,, Poczta Polska S.A., Koleje Mazowieckie, CBA, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Polska Akademia Nauk, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzka Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w Poznaniu, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach oraz Sąd Apelacyjny we Wrocławiu. W zakresie ochrony danych osobowych szkolił m. in. ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i Podlaski Urząd Wojewódzki. Współpracuje m. in. z Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze, Ośrodek Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki FRDL, ADEPTS.C., Fundacja Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej FORCE, SUKCES C.R. Edyta Szczerkowska, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi.