szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

28
października
2020

INSTRUMENTARIUM NAUKOWCA – Narzędzia naukowca oraz czasopisma naukowe (pisanie, badania, wyszukiwanie źródeł, ocena dorobku, analizy cytowalności)

koordynator: Iwona Brokowska Duda

NOWA FORMA SZKOLEŃ W CPI
Szkolenia zdalne to nowe rozwiązanie, które idealnie sprawdzi się w obecnej sytuacji epidemicznej. Bez wychodzenia z domu możesz skorzystać ze specjalistycznej wiedzy naszych prelegentów.
Nie ma potrzeby podróżowania i gromadzenia się w większych grupach. Szkolenia zdalne posiadają wszystkie atuty szkoleń stacjonarnych, bez konieczności dojazdu do naszych sal szkoleniowych.
Więcej ...

PARP dofinansowuje szkolenia CPI

Szkolenie ma na celu:

  • Pokazanie, jakie narzędzia można wykorzystać, aby skutecznie pisać publikacje naukowe.
  • Zwrócenie uwagi na praktyczną stronę pisania tekstów naukowych z wykorzystaniem różnych narzędzi.
  • Wyrobienie umiejętności obsługiwania różnych narzędzi służących do pisania i związanych ze wszystkimi etapami tworzenia publikacji, w tym zarządzania zespołem badawczym.
  • Pokazanie różnych internetowych źródeł zasobów naukowych (w tym zasobów Open Access).
  • Uzmysłowienie wagi wskaźników oceny czasopism naukowych (analizy cytowalności).
  • Podpowiedzenie, czym kierować się w wyborze czasopisma naukowego, do którego składa się tekst.
  • Omówienie najważniejszych wskaźników oceny dorobku badawczego poszczególnych naukowców.
  • Charakterystykę i przygotowanie do używania wybranych serwisów społecznościowych dla naukowców (w tym Google Scholar).
W trakcie szkolenia wyżej wymienione zagadnienia będą zaprezentowane praktycznie. Prowadzący zaprezentuje liczne narzędzia, dzięki którym uczestnicy nabędą odpowiednie kompetencje odnoszące się do pisania artykułów, prowadzenia badań, wyszukiwania zasobów.

Kto powinien wziąć udział w szkoleniu?

  • Osoby zainteresowane publikowaniem artykułów w najbardziej prestiżowych periodykach.
  • Naukowcy zainteresowani rozszerzeniem swojego warsztatu pisarskiego o wykorzystanie różnych narzędzi pomocnych w pisaniu.
  • Badacze chcący doskonalić umiejętności pisania artykułów naukowych z wykorzystaniem różnych narzędzi.
  • Redaktorzy lub edytorzy naukowych pism.
  • Naukowcy chcący skutecznie dobierać czasopisma, w których publikują.
  • Osoby zainteresowane rozwojem kompetencji prezentowania siebie środowisku naukowemu i promowania swoich badań.
  • Badacze zainteresowani rozwojem kompetencji rozszerzania sieci swoich naukowych kontaktów.

Szkolenie poprowadzi:
dr hab. Piotr Siuda – medioznawca i socjolog; profesor w Instytucie Komunikacji Społecznej i Mediów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, autor książki wydanej przez PWN: Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko

Czas trwania od godz. 10.00 do ok. 16.30

Program szkolenia:

  1. Narzędzia ułatwiające pracę naukową.
    • Proces pisania tekstów naukowych.
    • Przegląd najważniejszych menadżerów bibliografii.
    • Zotero i Citavi – omówienie funkcji menadżerów na przykładzie konkretnych programów.
    • Narzędzia zarządzania notatkami i definicjami.
    • Pisanie tekstu – zamienniki Worda oraz edytory specjalistyczne (w tym wskazanie rozwiązań LaTeX-owych).
    • Scrivener – omówienie konkretnego edytora dedykowanego tekstom naukowym.
    • Narzędzia do wizualizacji danych – jak ulepszyć swój artykuł.
    • Mapy myśli i diagramy. Wizualizacja na etapie konceptualizacji badań.
    • Narzędzia do tworzenia infografik oraz prezentacji.
    • Krótki przegląd narzędzi umożliwiających sprawne zarządzanie zespołami badawczymi.
  2. Ocena dorobku naukowców.
    • Wskaźniki liczby cytowań danego naukowca w oparciu o bazy Web of Science Core Collection oraz Scopus.
    • Liczba cytowań i indeks Hirscha.
    • Charakterystyka Google Scholar; po co jest potrzebna widoczność w tym serwisie?
    • Jak poprawnie używać Google Scholar i sprawdzić, czy prace są w nim widoczne?
    • „Publish or Perish”.
    • Academic Social Networking Services – funkcje, zalety i wady używania.
  3. Analizy cytowalności czasopism – jak decydować, gdzie publikować.
    • Ministerialne wykazy czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych.
    • Ministerialny wykaz wydawnictw publikujących recenzowane monografie naukowe.
    • Web of Science; Impact Factor – istota, znaczenie, sprawdzanie.
    • Scopus – CiteScore, Scimago Journal Rank (SJR), Source Normalized Impact per Paper (SNIP) oraz porównywanie czasopism.
    • Indeks Hirscha oraz indeks Egghe’a dla czasopism.
    • Google Metrics.
  4. Wyszukiwanie czasopism oraz innych zasobów naukowych.
    • Wyszukiwanie opracowań naukowych, pełnych tekstów publikacji.
    • Wyszukiwanie czasopism wydawanych w modelu Open Access (czym jest OA; sieciowe zasoby; jak się upewniać, co do polityki wydawniczej periodyków).
    • Rodzaje zasobów naukowych.
    • Wyszukiwanie danych pochodzących z badań empirycznych.

Piotr Siuda

Doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie nauk o mediach; profesor w Instytucie Komunikacji Społecznej i Mediów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Interesuje się społecznymi aspektami internetu, groznawstwem oraz naukometrią. Autor kilku monografii, między innymi książki wydanej przez PWN: „Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko”. Publikował w wielu pismach indeksowanych w Web of Science (np. „Journal of Computer Mediated Communication”, „Critical Studies in Media Communication”, „International Journal of Cultural Studies”). Koordynator szeregu projektów badawczych, obecnie prowadzi projekt NCN OPUS 22 pt. „Sieci kłącza, obieg znaczeń i treści oraz konteksty offline internetowego handlu narkotykami”. Wcześniej kierował zadaniami „Dzieci sieci”, „Dzieci sieci 2.0”, „Prosumpcjonizm pop-przemysłów”. Członek The Association of Internet Researchers oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej.