23
listopada
2021
OCENA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W SZKOLE WYŻSZEJ (w tym przygotowanie do akredytacji)
koordynator: Iwona Nowosielska
W CPI SZKOLIMY ON-LINE
Więcej ...
PARP dofinansowuje szkolenia CPI
Uchwalona nowa Ustawa o szkolnictwie wyższym i nauce (tak zwana Konstytucja dla nauki) w znacznym stopni zmienia zasady ewaluacji podmiotów działających w systemie szkolnictwa wyższego i nauki. Obejmuje to akredytację działalności dydaktycznej, ustawowo realizowane przez Polską Komisję Akredytacyjną oraz ewaluację podmiotów w prowadzonej działalności naukowej w obrębie dyscyplin naukowych. Z wynikami tych ocen związane będą finanse uczelni/podmiotów naukowych oraz uprawnienia do nadawania stopni. Z tego powodu poznanie nowych rozwiązań jest szczególnie ważne.
Ze względu na skomplikowaną materię omawianą w czasie szkolenia integralną częścią szkolenia są konsultacje indywidualne (przewidziane w ostatniej godzinie szkolenia). Służą one szczegółowemu wyjaśnieniu zasad konkretnej oceny jakości.
Szkolenie poprowadzi:
dr hab. Justyna Bugaj
Czas trwania szkolenia: od 9:00 do ok. 15:00
Wśród tematów omawianych na szkoleniu zostaną omówione następujące zagadnienia:
- Prawo do prowadzenia kształcenia w zależności od typu uczelni:
- Uczelnie akademickie/badawcze – profile ogólnoakademickie.
- Uczelnie zawodowe – profile praktyczne oraz kształcenie specjalistycze.
- Posiadana kategoria naukowa a uprawnienia do prowadzenia studiów.
- Kryteria oceny programowej:
- W świetle przepisów prawa powszechnego.
- W świetle przepisów szczegółowych Polskiej Komisji Akredytacyjnej.
- Ocena kompleksowa:
- Istota oceny.
- Rola oceny wyróżniającej.
- Ewaluacja jakości działalności naukowej.
- Dyscypliny naukowe a ewaluacja działalności naukowej w uczelni akademickiej:
- Osoby prowadzące działalność naukową.
- Wpływ osób niepublikujących na wynik ewaluacji.
- Raportowanie osób prowadzących działalność naukową.
- Rola doktorantów w ewaluacji naukowej.
- Rezultaty działalności naukowej:
- Monografie naukowe:
- Definicja,
- znaczenie miejsca opublikowania.
- Artykuły naukowe:
- wykaz czasopism; tzw. „nowa lista czasopism”,
- punktowanie publikacji wieloautorskich,
- znaczenie własnych wydawnictw ciągłych.
- Recenzowane materiały konferencyjne:
- Podstawy oceny typu peer review wpływu działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki.
- strategia wyboru kluczowych osiągnieć.
Justyna Bugaj
Doktor habilitowany nauk społecznych w dyscyplinie nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu. Adiunkt w Instytucie Ekonomii, Finansów i Zarządzania Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Politechniki Częstochowskiej. Od lutego 2018 roku Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia UJ. Autorka licznych artykułów z zakresu strategicznego zarządzania uczelnią oraz procesów personalnych na uczelniach, a także wielu raportów i ekspertyz pisanych na zlecenie polskich i zagranicznych organizacji, w tym szkół wyższych, MNiSW i instytucji europejskich. Jest aktywną uczestniczką wielu krajowych i międzynarodowych projektów oraz konferencji. W swoich zainteresowaniach skupia się na analizowaniu powiązań i wpływów między strategią, zarządzaniem, jakością i relacjami z pracownikami, w ostatnim czasie w szczególnym stopniu zajmuje się badaniem rozwoju nauczycieli akademickich. W 2016 roku opublikowała monografię pt. Uniwersyteckie strategie rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich w Polsce.