17
lutego
2022
PROWADZENIE BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ
koordynator: Iwona Brokowska Duda
W CPI SZKOLIMY ON-LINE
więcej ...
PARP dofinansowuje szkolenia CPI
Cele:
- zdobycie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki związanej ze stosowaniem BIP’u do udostępniania informacji publicznej;
- zapoznanie się z podstawowymi terminami i definicjami z zakresu informacji publicznej; zapoznanie się wymogami prawnymi i technicznymi przy tworzeniu BIP’ów;
- zdobycie wiedzy praktycznej na temat właściwego przygotowania oraz prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej;
Adresaci szkolenia:
- wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką,
- osoby udostępniające dane na stronie internetowej;
- członkowie zespołów redakcyjnych BIP
Czas trwania szkolenia: od godz. 9.00 do ok 14.30
Program szkolenia:
- Podstawy prawne prowadzenia BIP
- Kto ma obowiązek prowadzić BIP
- kluczowe założenia ustawy o dostępie do informacji publicznej
- Informacje publikowane w BIP - obowiązek czy przyjazna forma prowadzenia polityki informacyjnej
- Prowadzenie BIP a wnioskowy dostęp do informacji publicznej
- BIP a ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
- BIP- zagadnienia praktyczne
- Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA
- Powołanie i kompetencje zespołu dedykowanego ds. BIP, zalecane procedury
- Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
- Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje - sposób wypełniania metryczki.
- Proces publikacji w BIP (sposób przekazywania, forma publikacji, terminy, archiwizacja, aktualizacja informacji, linkowanie)
- Jak dokonywać w BIP prawidłowego wyłączenia jawności danych prawnie chronionych?
- efektywność BIP a udostępnianie informacji w trybie wnioskowym,
- urzędowy publikator teleinformatyczny a internetowy serwis www
- obowiązek zgłoszeniowy i funkcjonalność strony głównej BIP,
- standaryzacja podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA,
- jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje - sposób wypełniania metryczki,
- kluczowe orzecznictwo sądów administracyjnych związane z BIP.
- Obowiązki publikacyjne określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej
- Publikowanie programów, planów i innych zamierzeń,
- Udostępnianie zarządzeń, aktów normatywnych i ich projektów,
- Jak udostępniać informacje o sposobie załatwiania spraw i ich stanie?
- Jak często i szczegółowo publikować dane o majątku oraz finansach?
- Udostępnianie informacji o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach,
- Problematyka udostępniania dokumentacji przebiegu i efektów kontroli,
- Publikacja treści i postaci dokumentów urzędowych – porady praktyczne,
- Jakie informacje mogą, ale nie muszą znaleźć się w BIP? Prawo i praktyka
- Jak poinformować o tym czego zabrakło w Biuletynie?
- Ograniczenia na stronach BIP
- Zakres jawności danych o pracownikach i osobach pełniących funkcje publiczne,
- Skuteczne i prawidłowe wyłączenie jawności tajemnic oraz danych prawnie chronionych?
- Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
- Dyskusja
Adam Parysz
Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji w PNBU „BT” Teresa Buzińska oraz Inspektor Ochrony Danych w Gminie Lądek. Były Specjalista ds. Archiwizacji oraz Kierownik Projektów w ArchiDoc SA. Doświadczenie zawodowe w charakterze archiwisty oraz w kierowaniu projektami archiwizacji dokumentacji. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń (3 645h dydaktycznych spędzonych na sali szkoleniowej oraz 4046 przeszkolonych uczestników) z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych (w szczególności EPUAP2), prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu instytucji państwowych, samorządowych i firm prywatnych. Udokumentowane przeprowadzenie ponad 230 szkoleń dla wielu instytucji państwowych, prywatnych i samorządowych m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelaria Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komenda Główna Policji,, Poczta Polska S.A., Koleje Mazowieckie, CBA, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Polska Akademia Nauk, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzka Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w Poznaniu, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach oraz Sąd Apelacyjny we Wrocławiu. W zakresie ochrony danych osobowych szkolił m. in. ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i Podlaski Urząd Wojewódzki. Współpracuje m. in. z Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze, Ośrodek Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki FRDL, ADEPTS.C., Fundacja Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej FORCE, SUKCES C.R. Edyta Szczerkowska, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi.