seminarium on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

30
listopada
2022

XXXV seminarium w cyklu SKŁADOWANIE I ARCHIWIZACJA DOKUMENTÓW "ARCHIWIZACJA DOKUMENTACJI W PODMIOTACH – AKTUALNE ZAGADNIENIA"

koordynator: Iwona Nowosielska

W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

Zapraszamy do udziału w trzydziestym piątym – jubileuszowym – seminarium dotyczącym wyzwań w działalności archiwów oraz w procesie archiwizacji dokumentacji.
Tym razem, chcąc uczcić nasze jubileuszowe spotkanie, pragniemy więcej miejsca poświęcić archiwizacji dokumentacji elektronicznej, ale chcemy także dokonać przeglądu nowych wskazówek archiwów państwowych dotyczących wartościowania wybranych rodzajów dokumentacji.

Serdecznie zapraszamy do udziału. Przewidzieliśmy czas na pytania do prelegentów i dyskusję.

9:00 Przyjęcie prowadzenia seminarium, kilka zdań na początek.
dr Ewa Perłakowska
(ekspert, analityk i wykładowca z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym dokumentem elektronicznym), systemów klasy EZD, systemów kancelaryjnych, archiwistyki i prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, informatyzacji podmiotów publicznych, Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”)
9:10 Nowe wytyczne archiwów państwowych odnośnie wartościowania dokumentacji:
  • Wartościowanie/ kwalifikacja dokumentacji – wprowadzenie do tematu.
  • Wytyczne metodyczne dot. wartościowania, gromadzenia i porządkowania akt osobowych (2014).
  • Wskazówki dotyczące postępowania z dokumentacją artystyczną spektakli (2019).
  • Kryteria wartościowania dokumentacji uprawnień do kierowania pojazdami i dokumentacji rejestracji pojazdów (2019).
  • Kryteria wartościowania dokumentacji medycznej (2019).
  • Kryteria wartościowania dokumentacji akt osobowych studentów i prac dyplomowych (2020).
  • Wskazówki dotyczące wartościowania dokumentacji programów i projektów finansowanych z funduszy europejskich (2020).
Iwona Fischer
(Archiwum Narodowe w Krakowie)
10:10 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja
Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
10:30 Przejmowanie materiałów archiwalnych do systemu Archiwum Dokumentów Elektronicznych (ADE) – doświadczenia Archiwum Państwowego w Katowicach:
  • Omówienie najważniejszych przepisów.
  • Wdrożenie ADE w archiwach państwowych.
  • Omówienie procesu przejęcia paczki archiwalnej.
  • Doświadczenia Archiwum Państwowego w Katowicach.
  • Przybliżenie informacji zawartych na stronie ade.gov.pl.
Barbara Olesiejuk
(absolwentka Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego oraz od 2007 r. pracownik Archiwum Państwowego w Katowicach Oddziału II nadzoru archiwalnego. Od 2020 roku nadzoruje przejmowanie do systemu ADE materiałów archiwalnych w postaci elektronicznej)
11:30 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja
Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
11:50 Przerwa
12:20 Archiwizacja Webu i Internet Archive – wstęp do zagadnienia:
  • Archiwizacja Webu jako sposób na zachowania istotnych źródeł historycznych.
  • Definicje archiwizacji Webu.
  • Działalność archiwów WWW – wartościowanie i selekcja, gromadzenie, opisywanie i udostępnianie.
  • Podstawy korzystania z Wayback Machine.
Bartłomiej Konopa
(starszy specjalista Departamentu Archiwistyki w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, słuchacz studiów doktoranckich z zakresu historii w Instytucie Historii i Archiwistyki UMK)
13:20 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja
Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
13:40 Jak zapewnić prawidłową realizację zadań archiwum w podmiotach wdrażających i stosujących różnorodne systemy i narzędzia teleinformatyczne? – aspekty prawne i praktyczne.
dr Ewa Perłakowska
(ekspert, analityk i wykładowca z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym dokumentem elektronicznym), systemów klasy EZD, systemów kancelaryjnych, archiwistyki i prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, informatyzacji podmiotów publicznych, Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”)
14:40 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja
Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
15:00 Zakończenie XXXV seminarium

Iwona Fischer

Historyk - archiwista z wieloletnim doświadczeniem i praktyką zawodową; absolwentka Wydziału Filozoficzno – Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie – kierunek historia. Ukończone studia podyplomowe z zakresu archiwistyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (Instytut Historii i Archiwistyki) oraz Podyplomowe Studium Muzeologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej). Specjalizuje się w tematyce opracowania różnych rodzajów materiałów archiwalnych oraz wartościowania dokumentacji.
Pracownik Archiwum Narodowego w Krakowie, obecnie na stanowisku kierownika Oddziału IV - akt najnowszych wytworzonych po 1945 roku oraz akt jednostek gospodarczych z XIX i XX w., odpowiedzialnym za sprawy udostępniania, gromadzenia i opracowania dokumentacji oraz promocji zasobu. Członek Komisji Metodycznej, Komisji Archiwalnej Oceny Dokumentacji i Zespołu Zakupów Materiałów Archiwalnych w Archiwum Narodowym w Krakowie. W kadencji 2011-2016 Przewodnicząca Centralnej Komisji Archiwalnej Oceny Dokumentacji przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych w Warszawie (m.in. opracowanie nowych wskazówek dot. porządkowania i wartościowania akt osobowych). Trener na kursach kancelaryjno-archiwalnych I i II stopnia (od 2004 r.) w ramach działalności Archiwum Państwowego/Narodowego w Krakowie; od 2012 r. we współpracy z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej Małopolskim Instytutem Samorządu Terytorialnego i Administracji (MISTIA) w Krakowie, gdzie w 2013 r. została uhonorowana tytułem Wykładowca Roku. Szkoli z zakresu archiwistyki, metodyki archiwalnej i zarządzania dokumentacją - w skali lokalnej i ogólnopolskiej. Współpracowała z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie przy opracowywaniu egzaminów na technika – archiwistę. Szkoli według własnego autorskiego programu kursu kancelaryjno-archiwalnego II stopnia.
Wykładowca akademicki – prowadzenie zajęć dydaktycznych z zakresu prawa archiwalnego oraz zarządzania archiwum zakładowym w ramach specjalizacji archiwalnej na kierunku historia, na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (lata 2006-2011); obecnie na studiach podyplomowych Dawna książka, zbiory specjalne i archiwalia (Uniwersytet Jagielloński, Wydział Komunikacji Społecznej, Instytut Bibliotekoznawstwa).
Autorka artykułów i publikacji dot. metodyki archiwalnej m.in.: Przekazywanie akt do archiwów państwowych – praktyka, problemy, raport o stanie przekazywania; Konsekwencje wartościowania i selekcji dokumentacji masowej dla użytkowników archiwów; Problem wartościowania dokumentacji w świetle potrzeb użytkowników archiwów państwowych; Wielopostaciowa forma dokumentu – sposób postępowania z załącznikami do akt (załączniki elektroniczne, audio, wideo, biologiczne).
Aktywny uczestnik konferencji i seminariów krajowych i międzynarodowych z zakresu historii, historii Krakowa, archiwistyki, metodyki archiwalnej. Autorka i kustosz kilku wystaw historycznych i archiwalnych. Miłośnik Krakowa, członek Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, autorka licznych artykułów dot. historii tego miasta.

Bartłomiej Konopa

Absolwent kierunku Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu z tytułem magistra. Od 2017 jest związany z Archiwami Państwowymi, najpierw jako starszy archiwista w Archiwum Państwowym w Bydgoszczy, obecnie jako starszy specjalista Departamentu Archiwistyki w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Równocześnie jest słuchaczem studiów doktoranckich z zakresu historii na Instytucie Historii i Archiwistyki UMK. W ramach otwartego przewodu doktorskiego przygotowuje dysertację poświęconą archiwom WWW oraz zastosowaniu ich zasobów w nauce. Jego zainteresowania badawcze obejmują przede wszystkim problematykę archiwizacji Webu, w tym funkcjonujące na świecie inicjatywy archiwalne oraz stosowane przez nie metody i rozwiązania. Opublikował na ten temat kilkanaście artykułów naukowych, m.in. na łamach Archeionu, Archiwów – Kancelarii – Zbiorów oraz Toruńskich Studiów Bibliologicznych, a także prezentował związane z nią zagadnienia na zagranicznych konferencjach naukowych oraz warsztatach i zajęciach akademickich.

Ewa Perłakowska

Ekspert z zakresu zarządzania dokumentacją tradycyjną i elektroniczną, systemów klasy EZD, archiwistyki, prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, systemów kancelaryjnych (instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i wykazów akt), informatyzacji administracji publicznej.
Historyk-archiwista, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doświadczony trener na kursach i szkoleniach kancelaryjnych, archiwalnych oraz specjalistycznych z zakresu funkcjonowania systemów teleinformatycznych klasy EZD (ponad 45 kursów kancelaryjno-archiwalnych oraz prawie 780 szkoleń, ponad 6500 godzin szkoleniowych). Wykładowca uniwersytecki (UW, UMCS, UWr, UJ).
Ekspert, doradca i analityk przy wdrażaniu systemów teleinformatycznych, w szczególności klasy EZD, w podmiotach publicznych oraz optymalizacji tych systemów, a także budowy w nich modułu „archiwum”. Doświadczony praktyk. Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”. Członek Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego.
Autorka publikacji w naukowych czasopismach archiwalnych i historycznych. Współautorka takich publikacji, jak:

  • „Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji” (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2023),
  • „Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych” pod red. nauk. Grażyny Szpor (Wolters Kluwer, Warszawa 2013).
Długoletni pracownik sieci archiwów państwowych, w tym w latach 2009-2014 pierwszy dyrektor Departamentu Kształtowania Narodowego Zasobu Archiwalnego w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Była członkiem Rady Informatyzacji IV kadencji w latach 2011-2013 przy Ministrze Administracji i Cyfryzacji, Rady Naukowej w Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Rady do spraw informatyzacji i digitalizacji przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych, Rady do Spraw Narodowego Zasobu Bibliotecznego oraz Rady Programowej Projektu „Archiwa Przełomu”.
Współautorka zasad dla elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) w ramach prac nad rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. oraz szeregu aktów prawnych, m.in. nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z 2015 r. oraz wielu rozporządzeń. Od początku pracy zawodowej interesuje się problematyką zarządzania dokumentacją, w szczególności wartościowaniem archiwalnym dokumentacji oraz dokumentem elektronicznym, a także organizacją i funkcjonowaniem archiwów zakładowych, w tym archiwów elektronicznych.