szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

18
stycznia
2023

PRAWO AUTORSKIE DLA TWORZĄCYCH GRAFIKI KOMPUTEROWE

koordynator: Marta Jurkiewicz

W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

Szkolenie kierowane do osób zajmujących się tworzeniem grafiki komputerowej na zamówienie, a także twórców internetowych samodzielnie przygotowujących content graficzny na swoje profile społecznościowe. Przedstawia podstawy prawa autorskiego oraz prawa do wizerunku niezbędne do legalnego działania w mediach społecznościowych i na stronach internetowych.

Szkolenie prezentuje najważniejsze informacje prawne, jakie powinna posiadać każda osoba próbująca swoich sił w grafice komputerowej. Omówiony zostanie proces twórczy z perspektywy prawa autorskiego, począwszy od poszukiwania pomysłów, inspirowania się cudzą twórczością aż po wykorzystywanie i przerabianie cudzych utworów w swoich pracach – i obronę przez osobami kopiującymi gotowe prace.
Uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób zawierać umowy z klientami i co powinno się w nich znaleźć, aby odpowiednio zabezpieczyć swoje interesy – zarówno finansowe, jak i twórcze.
Poznają problemy, jakie mogą wynikać z wykorzystywania narzędzi do grafiki komputerowej, aplikacji do tworzenia projektów wizualnych, bibliotek, banków zdjęć i serwisów stockowych. Otrzymają przydatne wskazówki, w jaki sposób czytać licencje i regulaminy takich narzędzi oraz na co zwracać przy tym szczególną uwagę.

Szkolenie kierowane do osób zajmujących się tworzeniem grafiki komputerowej na zamówienie –grafików, osób wykonujących rysunki cyfrowe, visual content creatorów oraz osób świadczących wirtualne wsparcie z zakresu tworzenia grafik, infografik i ilustracji do social mediów. Również dla twórców internetowych, którzy zainteresowani są tworzeniem contentu graficznego zgodnie z prawem.

Szkolenie poprowadzi: dr Karina Kunc-Urbańczyk

Czas trwania szkolenia od 10.00 do ok. 15.00

  1. Podstawy prawa autorskiego
    • konsekwencje naruszania praw autorskich
    • rodzaje praw autorskich
    • prawo autorskie a twórczość cyfrowa i nowe technologie
  2. Wykorzystywanie cudzej twórczości w swoich pracach
    • najważniejsze zasady korzystania z cudzej twórczości
    • rodzaje licencji
    • postanowienia licencyjne serwisów stockowych
    • grafiki z wyszukiwarki obrazów
    • tworzenie moodboardów i vision boardów a prawo autorskie
    • przydatne wyjątki prawnoautorskie
  3. Proces twórczy – co wolno, a jakie działania są niezgodne z prawem (plagiaty, kradzież pomysłu, inspiracje, fan-arty, utwory zależne, twórczość paralelna, utwory niechronione)
  4. Ochrona wizerunku
    • podstawowe informacje
    • fotografia a rysunek
    • kiedy nie trzeba uzyskiwać zgody na publikację
    • na co warto zwrócić uwagę w umowach z osobami, których wizerunek planujemy wykorzystywać
  5. Korzystanie z narzędzi do tworzenia grafiki – omówienie warunków licencyjnych aplikacji do tworzenia grafiki na przykładzie regulaminu programu Canva
  6. Umowy z klientami:
    • przekazanie praw autorskich a licencja
    • pola eksploatacji
    • zabezpieczanie własnych interesów
    • forma zawarcia umowy
    • ważne postanowienia umowne, o których warto pamiętać
  7. Jak walczyć z naruszeniami własnych praw autorskich

Karina Kunc-Urbańczyk

Specjalistka w dziedzinie prawnych aspektów social media marketingu, prelegentka międzynarodowych i ogólnopolskich konferencji naukowych, autorka publikacji z dziedziny prawa autorskiego i prawa sztucznej inteligencji (ORCID nr 0000-0002-7713-5822). Konsultantka merytoryczna Raportu Ministerstwa Cyfryzacji “Rekomendacje w zakresie zastosowania sztucznej inteligencji w sądownictwie i prokuraturze” z 2024 r.; współautorka podręcznika “Apteczka prawna - Lex bez łez” oraz wielu kursów internetowych. Prowadzi szkolenia, wykłady i webinary o tematyce prawnej, a także hobbystycznie popularyzuje wiedzę prawniczą w mediach społecznościowych. Od ponad 10 lat pracuje w wymiarze sprawiedliwości (wydziały cywilne i gospodarcze sądów rejonowych i okręgowych), obecnie orzeka w Sądzie Apelacyjnym w Katowicach. Ma także doświadczenie w obsłudze prawnej biznesów online i influencerów.