szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

7
marca
2023

UMOWY O DZIEŁO – PRAWIDŁOWE STOSOWANIE, KONSTRUOWANIE I ROZLICZANIE.

koordynator: Iwona Nowosielska

W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

Celem niniejszego szkolenia będzie kompleksowe przedstawienie zagadnień związanych z prawidłowym stosowaniem umów o dzieło (w tym umów o dzieło autorskie i artystyczne), konstruowaniem ich kluczowych postanowień oraz rozliczaniem tych umów, w tym z uwzględnieniem 50 % k.u.p. Zagadnienia zawarte w programie szkolenia będą przedstawiane w oparciu o przykłady z praktyki i będą uwzględniały aktualne orzeczenia sądów i stanowiska organów podatkowych.

Szkolenie polecane jest szczególnie firmom z branży kreatywnej, informatycznej, edukacyjnej, nauki i szkolnictwa wyższego, reklamowej, rozrywkowej, produkcji audiowizualnej i fonograficznej, wydawniczej, architektonicznej, administracji publicznej oraz instytucjom kultury (teatrom, muzeom, filharmoniom, domom kultury), a w szczególności osobom zajmującym się przygotowywaniem i rozliczaniem umów o dzieło, tj. pracownikom działów HR, księgowości oraz prawnikom.

Szkolenie przeprowadzi: Joanna Karasińska, radca prawny

Czas trwania szkolenia: od 9.00 do ok. 15:00

  1. Pojęcie dzieła i charakterystyka umowy o dzieło
    • Omówienie elementów konstytutywnych pozwalających na ustalenie, czy mamy do czynienia z „dziełem”.
    • Przedmiot umowy o dzieło – charakterystyka i przykłady z aktualnego orzecznictwa, w tym:
      • rezultaty materialne i niematerialne umowy o dzieło;
      • wykonywanie powtarzalnych dzieł/czynności.
    • Umowy ramowe o dzieło.
    • Umowa o dzieło a umowa zlecenia (starannego działania) – przedstawienie różnic pomiędzy umową rezultatu i umową starannego działania i kwalifikacja do danego rodzaju umowy.
    • Co eliminuje umowę z kategorii umów o dzieło? – podsumowanie.
  2. Specyfika autorskiej umowy o dzieło/umowy o dzieło artystyczne
    • Utwór/artystyczne wykonanie jako rezultat umowy.
    • Usterki.
    • Pola eksploatacji.
    • Dyspozycje odnośnie praw autorskich i praw do artystycznego wykonania.
    • Zasady kształtowania wynagrodzenia.
  3. Kwalifikacja - jako umów o dzieło – umów zawieranych w poszczególnych branżach - działalność wydawnicza i dziennikarska, edukacja i działalność szkoleniowa, IT, nauka i szkolnictwo wyższe, reklama, produkcja audiowizualna i fonograficzna, kultura i rozrywka, umowy z artystami wykonawcami – aktorami, instrumentalistami, muzykami, reżyserami, scenografami, scenarzystami – omówienie na przykładach z praktyki oraz w oparciu o aktualne stanowiska ZUS i orzecznictwa sądowego.
  4. Wskazówki w zakresie prawidłowego konstruowania postanowień umów o dzieło
    • Opis przedmiotu umowy (parametryzacja dzieła) przy uwzględnieniu jej celu, wskazanie rezultatu.
    • Określenie obowiązków przyjmującego zamówienie i zasad jego odpowiedzialności.
    • Sposoby ustalania wynagrodzenia za wykonanie dzieła.
    • Dostarczenie i przyjęcie dzieła, usuwanie wad (usterek) dzieła.
    • Odstąpienie od umowy o dzieło, kary umowne.
    • Postanowienia umowy o dzieło autorskie (utwór jako rezultat umowy, pola eksploatacji, dyspozycje odnośnie praw autorskich, zasady kształtowania wynagrodzenia).
  5. Rozliczanie umów o dzieło
    • Zasady prawidłowej kwalifikacji do źródła przychodów.
    • Rozliczanie umów o dzieło z zastosowaniem 50 % kosztów uzyskania przychodów, w tym warunki stosowania kosztów autorskich, rodzaje działalności twórczej i kwalifikowania rezultatów do poszczególnych kategorii, zagadnienia wyodrębniania honorarium w ramach umowy o dzieło.
    • Obowiązek informowania ZUS o zawarciu każdej umowy o dzieło.

Joanna Karasińska

Radca prawny w Kancelarii Bukowski i Wspólnicy Sp.k.
W ramach praktyki zawodowej zajmuje się świadczeniem bieżącego wsparcia prawnego dla przedsiębiorców z różnych branż, wspólników i organów spółek handlowych, fundacji i stowarzyszeń, instytucji kultury, biur podróży.
Doradza w zakresie prawa autorskiego, a także w wąskiej dziedzinie prawa związanej z zagadnieniami podatkowymi praw własności intelektualnej, w tym ich preferencyjnego opodatkowania, oraz transferu tych praw, w tym wnoszenia ich do spółek w formie aportów. Specjalizuje się w kwestiach opodatkowania honorariów autorskich uzyskiwanych w kraju i za granicą, w tym stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodów oraz w zagadnieniach dotyczących konstruowania umów autorskoprawnych zawieranych z twórcami i artystami, w tym ich ozusowania.
Prowadzi bieżące doradztwo prawne dla biur podróży oraz branży MICE. Przygotowuje umowy o imprezy i usługi turystyczne z klientami indywidualnymi i biznesowymi.
Prowadzi specjalistyczne szkolenia dotyczące podatkowych aspektów praw własności intelektualnej oraz konstruowania umów, w tym umów o dzieło a także warsztaty z zakresu umów w działalności biur podróży.