szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

22-23
marca
2023

KURS KANCELARYJNO-ARCHIWALNY I STOPNIA

koordynator: Iwona Nowosielska

W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

Cele kursu:

  • zdobycie przez kursantów niezbędnej wiedzy potrzebnej do podjęcia pracy w archiwum zakładowym/ składnicy akt oraz do jego prawidłowego prowadzenia,
  • zapoznanie się przez kursantów z normatywami kancelaryjnymi (instrukcja kancelaryjna, archiwalna i jednolity rzeczowy wykaz akt) oraz z ich praktycznym stosowaniem,
  • zdobycie wiedzy w zakresie brakowania dokumentacji oraz przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych.
Adresaci:
  • pracownicy rozpoczynający pracę w archiwach zakładowych/ składnicach akt,
  • pracownicy kancelarii/ sekretariatów,
  • wszyscy zainteresowani tematyką.
Szkolenie przeprowadzi: Adam Parysz, dyplomowany archiwista, Inspektor Ochrony Danych

Czas trwania szkolenia od 8:00 do ok. 16:00 każdego dnia

DZIEŃ I – 22 marca 2023 roku

  1. Podstawy prawne postępowania z dokumentacją:
    • Ważniejsze akty polskiego prawa archiwalnego.
    • Podstawowe konstrukcje prawa archiwalnego.
    • Narodowy zasób archiwalny.
    • Państwowy zasób archiwalny.
    • Niepaństwowy zasób archiwalny.
    • Państwowa sieć archiwalna.
    • Nadzór archiwalny nad narodowym zasobem archiwalnym.
    • Formy ochrony prawnej.
  2. Rodzaje współczesnej dokumentacji:
    • Podział dokumentacji pod względem formy i podmiotowości.
    • Rodzaje dokumentacji aktowej i nie aktowej.
    • Rodzaje dokumentacji typowej i specyficznej.
    • Dokumentacja jawna i niejawna.
    • Materiały archiwalne i dokumentacja niearchiwalna.
  3. Kwalifikacja archiwalna współczesnej dokumentacji:
    • Kryteria kwalifikacji archiwalnej dokumentacji.
    • Podział dokumentacji na kategorie archiwalne.
    • Okresy przechowywania ważniejszych rodzajów dokumentacji niearchiwalnej.
  4. Organizacja pracy kancelaryjnej:
    • Tradycyjny obieg dokumentacji.
    • Elektroniczny system obiegu i zarządzania dokumentacją.
    • Systemy kancelaryjne.
    • Instrukcja kancelaryjna.
    • Jednolity rzeczowy wykaz akt.
DZIEŃ II – 23 marca 2023 roku
  1. Organizacja i zasady działania archiwum i składnicy akt:
    • Cele i zadania archiwów zakładowych i składnic akt.
    • Planowanie i sprawozdawczość archiwum zakładowego.
    • Personel archiwum zakładowego i składnicy akt.
    • Lokal archiwum zakładowego i składnicy akt.
    • Wyposażenie archiwum zakładowego.
    • Przejmowanie akt z komórek organizacyjnych.
    • Gromadzenie i układ akt w archiwum zakładowym i składnicy akt.
    • Środki ewidencyjne archiwum zakładowego.
    • Udostępnianie dokumentacji.
    • Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.
    • Konserwacja akt.
    • Przekazywane akt do archiwum państwowego.
  2. Komputerowe zarządzanie dokumentacją w archiwum zakładowym.
  3. Archiwizowanie dokumentacji aktowej:
    • Terminologia archiwizowania.
    • Studia wstępne.
    • Rozpoznanie przynależności zespołowej.
    • Segregacja dokumentacji.
    • Systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu.
    • Weryfikacja kategorii archiwalnych.
    • Brakowanie przeterminowanej dokumentacji niearchiwalnej.
    • Archiwizowanie materiałów archiwalnych.
    • Archiwizowanie dokumentacji niearchiwalnej.
    • Opisywanie teczek.
    • Inwentaryzacja.
    • Sygnowanie dokumentacji.
    • Opracowane rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.
  4. Postępowanie z dokumentacją w razie ustania działalności lub reorganizacji jednostki organizacyjnej
  5. Usługi archiwalne
  6. Zajęcia praktyczne
    • Zapoznanie się ze:
      • spisem spraw;
      • spisem zdawczo- odbiorczym akt dokumentacji niearchiwalnej
      • wykazem spisów zdawczo- odbiorczych
      • spisem zdawczo- odbiorczym akt dokumentacji archiwalnej przekazywanej do archiwum państwowego
      • kartą udostępnienia akt
      • spisem dokumentacji niearchiwalnej (aktowej) przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie
      • protokołem oceny dokumentacji niearchiwalnej
      • karta zastępczą akt
    • Analiza jednolitego rzeczowego wykazu akt
    • Opisywanie teczek z dokumentacją kat. A i kat. B

Adam Parysz

Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji w PNBU „BT” Teresa Buzińska oraz Inspektor Ochrony Danych w Gminie Lądek. Były Specjalista ds. Archiwizacji oraz Kierownik Projektów w ArchiDoc SA. Doświadczenie zawodowe w charakterze archiwisty oraz w kierowaniu projektami archiwizacji dokumentacji. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń (3 645h dydaktycznych spędzonych na sali szkoleniowej oraz 4046 przeszkolonych uczestników) z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych (w szczególności EPUAP2), prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu instytucji państwowych, samorządowych i firm prywatnych. Udokumentowane przeprowadzenie ponad 230 szkoleń dla wielu instytucji państwowych, prywatnych i samorządowych m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelaria Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komenda Główna Policji,, Poczta Polska S.A., Koleje Mazowieckie, CBA, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Polska Akademia Nauk, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzka Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w Poznaniu, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach oraz Sąd Apelacyjny we Wrocławiu. W zakresie ochrony danych osobowych szkolił m. in. ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i Podlaski Urząd Wojewódzki. Współpracuje m. in. z Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze, Ośrodek Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki FRDL, ADEPTS.C., Fundacja Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej FORCE, SUKCES C.R. Edyta Szczerkowska, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi.