szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

22-23
marca
2023

KURS KANCELARYJNO-ARCHIWALNY I STOPNIA

koordynator: Iwona Nowosielska

W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

Cele kursu:

  • zdobycie przez kursantów niezbędnej wiedzy potrzebnej do podjęcia pracy w archiwum zakładowym/ składnicy akt oraz do jego prawidłowego prowadzenia,
  • zapoznanie się przez kursantów z normatywami kancelaryjnymi (instrukcja kancelaryjna, archiwalna i jednolity rzeczowy wykaz akt) oraz z ich praktycznym stosowaniem,
  • zdobycie wiedzy w zakresie brakowania dokumentacji oraz przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych.
Adresaci:
  • pracownicy rozpoczynający pracę w archiwach zakładowych/ składnicach akt,
  • pracownicy kancelarii/ sekretariatów,
  • wszyscy zainteresowani tematyką.
Szkolenie przeprowadzi: Adam Parysz, dyplomowany archiwista, Inspektor Ochrony Danych

Czas trwania szkolenia od 8:00 do ok. 16:00 każdego dnia

DZIEŃ I – 22 marca 2023 roku

  1. Podstawy prawne postępowania z dokumentacją:
    • Ważniejsze akty polskiego prawa archiwalnego.
    • Podstawowe konstrukcje prawa archiwalnego.
    • Narodowy zasób archiwalny.
    • Państwowy zasób archiwalny.
    • Niepaństwowy zasób archiwalny.
    • Państwowa sieć archiwalna.
    • Nadzór archiwalny nad narodowym zasobem archiwalnym.
    • Formy ochrony prawnej.
  2. Rodzaje współczesnej dokumentacji:
    • Podział dokumentacji pod względem formy i podmiotowości.
    • Rodzaje dokumentacji aktowej i nie aktowej.
    • Rodzaje dokumentacji typowej i specyficznej.
    • Dokumentacja jawna i niejawna.
    • Materiały archiwalne i dokumentacja niearchiwalna.
  3. Kwalifikacja archiwalna współczesnej dokumentacji:
    • Kryteria kwalifikacji archiwalnej dokumentacji.
    • Podział dokumentacji na kategorie archiwalne.
    • Okresy przechowywania ważniejszych rodzajów dokumentacji niearchiwalnej.
  4. Organizacja pracy kancelaryjnej:
    • Tradycyjny obieg dokumentacji.
    • Elektroniczny system obiegu i zarządzania dokumentacją.
    • Systemy kancelaryjne.
    • Instrukcja kancelaryjna.
    • Jednolity rzeczowy wykaz akt.
DZIEŃ II – 23 marca 2023 roku
  1. Organizacja i zasady działania archiwum i składnicy akt:
    • Cele i zadania archiwów zakładowych i składnic akt.
    • Planowanie i sprawozdawczość archiwum zakładowego.
    • Personel archiwum zakładowego i składnicy akt.
    • Lokal archiwum zakładowego i składnicy akt.
    • Wyposażenie archiwum zakładowego.
    • Przejmowanie akt z komórek organizacyjnych.
    • Gromadzenie i układ akt w archiwum zakładowym i składnicy akt.
    • Środki ewidencyjne archiwum zakładowego.
    • Udostępnianie dokumentacji.
    • Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.
    • Konserwacja akt.
    • Przekazywane akt do archiwum państwowego.
  2. Komputerowe zarządzanie dokumentacją w archiwum zakładowym.
  3. Archiwizowanie dokumentacji aktowej:
    • Terminologia archiwizowania.
    • Studia wstępne.
    • Rozpoznanie przynależności zespołowej.
    • Segregacja dokumentacji.
    • Systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu.
    • Weryfikacja kategorii archiwalnych.
    • Brakowanie przeterminowanej dokumentacji niearchiwalnej.
    • Archiwizowanie materiałów archiwalnych.
    • Archiwizowanie dokumentacji niearchiwalnej.
    • Opisywanie teczek.
    • Inwentaryzacja.
    • Sygnowanie dokumentacji.
    • Opracowane rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.
  4. Postępowanie z dokumentacją w razie ustania działalności lub reorganizacji jednostki organizacyjnej
  5. Usługi archiwalne
  6. Zajęcia praktyczne
    • Zapoznanie się ze:
      • spisem spraw;
      • spisem zdawczo- odbiorczym akt dokumentacji niearchiwalnej
      • wykazem spisów zdawczo- odbiorczych
      • spisem zdawczo- odbiorczym akt dokumentacji archiwalnej przekazywanej do archiwum państwowego
      • kartą udostępnienia akt
      • spisem dokumentacji niearchiwalnej (aktowej) przeznaczonej na makulaturę lub zniszczenie
      • protokołem oceny dokumentacji niearchiwalnej
      • karta zastępczą akt
    • Analiza jednolitego rzeczowego wykazu akt
    • Opisywanie teczek z dokumentacją kat. A i kat. B

Adam Parysz

AUDITOR WIODĄCY SZBI WG. ISO 27001, AUDITOR WIODĄCY SZCD WG. ISO 22301, AUDITOR WEWNĘTRZNY ZSZ WG. ISO 9001, 14001 I 45001, SIX SIGMA YELLOW BELT, DPO, WDROŻENIOWIEC SYSTEMÓW KLASY EZD, TRENER I ARCHIWISTA. PARTNER BIZNESOWY SYGNITY S.A. CZŁONEK GRUPY ROBOCZEJ DS. SZTUCZNEJ INTELIGENCJI PRZY MINISTERSTWIE CYFRYZACJI, CZŁONEK ISSA POLSKA (GRUPA ROBOCZA DS. AI), Autor tekstów i porad w portalach Legalis Administracja i Legalis Księgowość Kadry Biznes Wydawnictwa C.H. Beck. Autor książki „Polecenia dla ChatGPT w finansach: praktyczne zastosowanie w biznesie i finansach osobistych” wydanej nakładem wydawnictwa Helion S.A. Miałem przyjemność szkolić między innymi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelarię Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendę Główną Policji, Agencję Wywiadu, Pocztę Polską S.A., Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Koleje Mazowieckie, CBA, ZUS, PGE, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Żandarmerię Wojskowa, Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie, Polską Akademię Nauk, Akademię Górniczo-Hutniczą, Wojewódzkie Urzędy Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Poznaniu, Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach, Sąd Apelacyjny we Wrocławiu, ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie, SKO w Warszawie oraz Podlaski Urząd Wojewódzki. Prowadzę szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa, ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa informacji, prawa administracyjnego, sztucznej inteligencji, systemów teleinformatycznych oraz elektronicznego zarządzania dokumentacją. Oprócz prowadzenia szkoleń zajmuję się wdrożeniami systemów EZD, prowadzeniem audytów bezpieczeństwa informacji i zarządzania ciągłością działania oraz udzielaniem porad.