szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

29
czerwca
2023

KOMPENDIUM BIP. PROWADZENIE BIULETYNU INFORMACJI PUBLICZNEJ WRAZ Z PRZYGOTOWANIEM DO WYMAGAŃ USTAWY O DOSTĘPNOŚCI CYFROWEJ ORAZ USTAWY O ZAPEWNIENIU DOSTĘPNOŚCI OSOBOM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI.

koordynator: Iwona Nowosielska

Cele:

  • zdobycie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki związanej ze stosowaniem BIP’u do udostępniania informacji publicznej,
  • zapoznanie się z podstawowymi terminami i definicjami z zakresu informacji publicznej; zapoznanie się wymogami prawnymi i technicznymi przy tworzeniu BIP’ów,
  • zdobycie wiedzy praktycznej na temat właściwego przygotowania oraz prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej,
  • Uzyskanie podstawowych informacji nt. zasad dostępności cyfrowej Biuletynu,
  • zdobycie wiedzy dotyczącej teorii i praktyki związanej ze dostosowaniem BIP’u do wymagań ustawy o dostępności cyfrowej oraz dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami,
  • zdobycie wiedzy praktycznej na temat właściwego przygotowania oraz prowadzenia Biuletynu Informacji Publicznej po zmianach wymaganych ww. ustawami.

Adresaci szkolenia:

  • wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką,
  • osoby prowadzące BIP,
  • członkowie zespołów redakcyjnych BIP,
  • administratorzy stron podmiotowych.

Szkolenie przeprowadzi: Adam Parysz, Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji oraz Inspektor Ochrony Danych.

Czas trwania szkolenia: od 9:30 do ok.13:30

  1. Podstawy prawne prowadzenia BIP:
    • Kto ma obowiązek prowadzić BIP.
    • kluczowe założenia ustawy o dostępie do informacji publicznej.
    • Informacje publikowane w BIP - obowiązek czy przyjazna forma prowadzenia polityki informacyjnej.
    • Prowadzenie BIP a wnioskowy dostęp do informacji publicznej.
    • BIP a ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
  2. BIP- zagadnienia praktyczne:
    • Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA.
    • Powołanie i kompetencje zespołu dedykowanego ds. BIP, zalecane procedury.
    • Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
    • Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje - sposób wypełniania metryczki.
    • Proces publikacji w BIP (sposób przekazywania, forma publikacji, terminy, archiwizacja, aktualizacja informacji, linkowanie).
    • Jak dokonywać w BIP prawidłowego wyłączenia jawności danych prawnie chronionych?
    • Efektywność BIP a udostępnianie informacji w trybie wnioskowym.
    • Urzędowy publikator teleinformatyczny a internetowy serwis www.
    • Obowiązek zgłoszeniowy i funkcjonalność strony głównej BIP.
    • Standaryzacja podmiotowych stron BIP w myśl rozporządzenia MSWiA.
    • Jak prawidłowo oznaczać udostępniane informacje - sposób wypełniania metryczki.
    • Kluczowe orzecznictwo sądów administracyjnych związane z BIP.
  3. Obowiązki publikacyjne określone w ustawie o dostępie do informacji publicznej:
    • Publikowanie programów, planów i innych zamierzeń.
    • Udostępnianie zarządzeń, aktów normatywnych i ich projektów.
    • Jak udostępniać informacje o sposobie załatwiania spraw i ich stanie?
    • Jak często i szczegółowo publikować dane o majątku oraz finansach?
    • Udostępnianie informacji o prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach.
    • Problematyka udostępniania dokumentacji przebiegu i efektów kontroli.
    • Publikacja treści i postaci dokumentów urzędowych – porady praktyczne.
    • Jakie informacje mogą, ale nie muszą znaleźć się w BIP? Prawo i praktyka.
    • Jak poinformować o tym czego zabrakło w Biuletynie?
  4. Ograniczenia na stronach BIP:
    • Zakres jawności danych o pracownikach i osobach pełniących funkcje publiczne.
    • Skuteczne i prawidłowe wyłączenie jawności tajemnic oraz danych prawnie chronionych?
    • Przestrzeganie zakazów publikacyjnych. Co może zostać uznane za reklamę?
  5. BIP a ustawa o dostępności cyfrowej:
    • Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej BIP.
    • Przeprowadzenie oceny zapewnienia dostępności cyfrowej – na czym polega?
    • Deklaracja dostępności? Co to jest i gdzie ją zamieścić?
    • Zadania kontrolne ministra właściwego do spraw informatyzacji.
    • Sankcje przewidziane przepisami prawa.
    • Dobre praktyki.
  6. BIP a ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami:
    • Wymogi dla podmiotowych stron BIP w myśl ustawy:
      • język migowy,
      • alfabet Braille’a,
      • zapewnienie możliwości odsłuchu materiałów publikowanych na stronie podmiotowej,
      • pobieranie wersji tekstowej dokumentów celem użycia w urządzeniach dedykowanych odczytowi maszynowemu,
      • wysoki kontrast,
    • Dobre praktyki.
  7. Przykłady dostosowania stron BIP do wymogów ustaw.
  8. Dyskusja.

Adam Parysz

Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji w PNBU „BT” Teresa Buzińska oraz Inspektor Ochrony Danych w Gminie Lądek. Były Specjalista ds. Archiwizacji oraz Kierownik Projektów w ArchiDoc SA. Doświadczenie zawodowe w charakterze archiwisty oraz w kierowaniu projektami archiwizacji dokumentacji. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń (3 645h dydaktycznych spędzonych na sali szkoleniowej oraz 4046 przeszkolonych uczestników) z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych (w szczególności EPUAP2), prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu instytucji państwowych, samorządowych i firm prywatnych. Udokumentowane przeprowadzenie ponad 230 szkoleń dla wielu instytucji państwowych, prywatnych i samorządowych m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelaria Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komenda Główna Policji,, Poczta Polska S.A., Koleje Mazowieckie, CBA, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Polska Akademia Nauk, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzka Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w Poznaniu, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach oraz Sąd Apelacyjny we Wrocławiu. W zakresie ochrony danych osobowych szkolił m. in. ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i Podlaski Urząd Wojewódzki. Współpracuje m. in. z Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze, Ośrodek Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki FRDL, ADEPTS.C., Fundacja Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej FORCE, SUKCES C.R. Edyta Szczerkowska, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi.