szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

19
kwietnia
2023

WDROŻENIE SYSTEMU EZD

koordynator: Iwona Nowosielska

W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ...

Wdrożenie systemu EZD w podmiotach publicznych staje się nie tylko koniecznością z punktu widzenia komunikacji elektronicznej, czyli integracji z platformą ePUAP, za chwilę z systemem do eDoręczeń i Bazą Adresów Elektronicznych. Zmiany przepisów zmierzają coraz bardziej do narzucenia obowiązku korzystania z systemu do elektronicznego zarządzania dokumentacją przez podmioty publiczne. Oznaczać to będzie, prawdopodobnie niebawem, obowiązek wdrożenia, czyli również wyboru systemu EZD, we wszystkich urzędach administracji publicznej, a nawet podległych jednostkach organizacyjnych. Na rynku dostępnych jest wiele komercyjnych, niekomercyjnych systemów nazywanych wprost systemami EZD, czy też określanych mianem systemów do elektronicznego obiegu dokumentów, systemów EOD itd. Nie wszystkie z nich spełniają stawiane im wymagania prawne, które pozwoliłyby na wdrożenie systemu rzeczywiście służącego elektronicznemu zarządzaniu dokumentacją a nie tylko pomocniczej funkcji wspierającej tzw. system tradycyjny.

Celem szkolenia jest omówienie zarówno podstawowych pojęć dotyczących zarządzania dokumentacją, ale również wskazanie, wspólnych dla wszystkich systemów EZD, czynności o charakterze organizacyjnym, których realizacja pomoże w zmianie podejścia do dotychczasowego papierowego obiegu dokumentów. Omówione zostaną również kluczowe funkcjonalności stawiane systemom EZD w świetle wymagań prawnych.

Szkolenie przeznaczone jest dla członków zespołów odpowiedzialnych za wybór systemu, jego wdrożenie od strony organizacyjnej, osób odpowiedzialnych za funkcjonowanie Urzędu, archiwistów – koordynatorów czynności kancelaryjnych, informatyków, pracowników odpowiedzialnych za przygotowanie konfiguracji systemu pod kątem ról, uprawnień, struktury organizacyjnej.

Prowadzący: Jolanta Rybińska, Artur Prasal

Czas trwania szkolenia: 10:00 – 15:00

  1. Podstawowe pojęcia dotyczące dokumentowania spraw – do czego służy system EZD?
  2. Konieczność czy potrzeba wdrożenia systemu EZD z punktu widzenia wymagań prawnych i bieżących potrzeb podmiotu.
  3. Przygotowanie wdrożenia od strony formalnej.
  4. Przygotowanie wdrożenia od strony organizacyjnej.
  5. Przegląd i dostosowanie wewnętrznych regulacji podmiotu przed wdrożeniem systemu.
  6. Wybrane aspekty techniczne wdrożenia systemu EZD.
  7. Przegląd wymaganych funkcjonalności systemu EZD.
  8. Etapy wdrożenia systemu EZD (w tym organizacja szkoleń dla różnych grup, organizacja składów, promocja i informacja).
  9. Elektroniczne dokumentowanie spraw:
    • typowanie spraw do wdrożenia w systemie EZD/rezygnacja z papieru (wymagania prawne, organizacyjne),
    • wymiana korespondencji w EZD w sprawach papierowych,
    • dokumentowanie spraw w systemie EZD – zasady wynikające z przepisów kancelaryjnych i innych wymagań prawnych,
    • typowe nieprawidłowości:
      • wykorzystania systemu EZD,
      • postępowania z dokumentacją elektroniczną i sposoby ich unikania.
  10. Efekty wdrożenia.

Artur Prasal

p.o. Zastępcy Dyrektora w Wydziale Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami Urzędu Miasta Łodzi. Nadzoruje zadania związane m.in. z rozwojem systemu do zarządzania dokumentacją elektroniczną, podpisu elektronicznego, usługami elektronicznymi, doręczeniami elektronicznymi. Autor wielu publikacji dot. procedur eAdministracji.

Jolanta Rybińska

Absolwentka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Od 1999 r. do 2005 r. pracownik wydziału odpowiedzialnego za organizację Urzędu Miasta Łodzi. Obecnie zatrudniona w komórce odpowiedzialnej za: wdrożenie i utrzymanie systemu do zarządzania dokumentacją, podpisu elektronicznego, zarządzanie usługami elektronicznymi, nadzór nad przestrzeganiem Instrukcji kancelaryjnej. W 2010 r. weszła w skład zespołu roboczego powołanego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Naczelną Dyrekcją Archiwów Państwowych w zakresie dotyczącym opracowania projektu nowej instrukcji kancelaryjnej. Od 2011 roku prowadzi szkolenia z zakresu stosowania przepisów Instrukcji kancelaryjnej w Urzędzie Miasta Łodzi. Kilkakrotnie prezentowała doświadczenia Urzędu w zakresie wdrażania wyjątków w systemie EZD oraz przepisów Instrukcji kancelaryjnej na ogólnopolskich konferencjach. Autorka i współautorka publikacji dotyczących prawnych aspektów informatyzacji administracji.