27-28
czerwca
2023
KURS KANCELARYJNO-ARCHIWALNY II STOPNIA
koordynator: Iwona Nowosielska

Cele kursu:
- Pogłębienie posiadanych przez słuchaczy umiejętności poprzez kompleksowe przekazanie wiedzy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną.
- Przygotowanie do lepszego pełnienia funkcji archiwisty zakładowego lub wykonywania czynności związanych z przechowywaniem dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców oraz wydawaniem odpisów i kopii z tej dokumentacji.
- Pracownicy administracyjni, koordynujący pracę, bądź pracujący w archiwach zakładowych.
- Pracownicy kancelarii i sekretariatów.
- Pracownicy składnic akt.
Szkolenie przeprowadzi: Adam Parysz, dyplomowany archiwista, Inspektor Ochrony Danych
Czas trwania szkolenia: od 8:00 do ok. 16:00 każdego dnia
DZIEŃ 1
- Organizacja pracy kancelaryjnej:
- Informacja jako podstawowy produkt kancelarii i formy jej dokumentowania.
- Organizacja pracy kancelaryjnej – charakterystyka systemów kancelaryjnych.
- Podstawy prawne funkcjonowania kancelarii – instrukcja kancelaryjna i wykaz akt.
- Zasady obiegu pism w jednostkach organizacyjnych – kształtowanie narastającego zasobu archiwalnego.
- Specyfika i zakres kompetencji twórców dokumentacji.
- Miejsce archiwum zakładowego w strukturze organizacyjnej jednostki.
- Przekazywanie dokumentacji do archiwum zakładowego.
- Dokumentacja tajna, poufna, ochrona danych osobowych.
- Zasady ogólne kwalifikacji akt – podział akt na materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną:
- Ogólne zasady kwalifikacji dokumentów.
- Przepisy archiwalne oraz resortowe określające okresy przechowywania akt.
- Podział akt na materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną.
- Rodzaje akt zakwalifikowanych do materiałów archiwalnych.
- Standardy postępowania z materiałami archiwalnymi:
- Standard porządkowania materiałów archiwalnych.
- Standard ewidencjonowania materiałów archiwalnych.
- Standard technicznego zabezpieczenia materiałów archiwalnych.
- Porządkowanie akt w archiwum zakładowym:
- Podstawowe terminy i etapy prac porządkowych w archiwum zakładowym.
- Rozpoznawanie przynależności zespołowej akt znajdujących się w archiwum zakładowym.
- Etapy porządkowania dokumentacji.
- Wydzielanie materiałów kategorii B.
- Segregacja i systematyzacja akt zaliczanych do kategorii B.
- Segregacja i systematyzacja akt kategorii A.
- Znakowanie akt – nadawanie sygnatury archiwalnej.
- Organizacja i zasady działania archiwum i składnicy akt:
- Cele i zadania archiwów zakładowych i składnic akt.
- Planowanie i sprawozdawczość archiwum zakładowego.
- Personel archiwum zakładowego i składnicy akt.
- Lokal archiwum zakładowego i składnicy akt.
- Wyposażenie archiwum zakładowego.
- Przejmowanie akt z komórek organizacyjnych.
- Gromadzenie i układ akt w archiwum zakładowym i składnicy akt.
- Środki ewidencyjne archiwum zakładowego.
- Udostępnianie dokumentacji.
- Konserwacja akt.
- Przekazywanie dokumentacji do archiwum państwowego:
- Przepisy prawne dotyczące przekazywania dokumentacji.
- Sporządzanie spisów dokumentacji przekazywanej do archiwum państwowego.
- Organizacja przekazywania.
- Stan fizyczny przekazywanej dokumentacji.
- Dodatkowa ewidencja przekazywanej dokumentacji.
- Opracowanie notatki wstępnej.
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej:
- Przepisy dotyczące brakowania dokumentacji.
- Metody brakowania dokumentacji.
- Brakowanie w zasobie uporządkowanym.
- Brakowanie w zasobie nieuporządkowanym.
- Zastępcze funkcje dokumentacji niearchiwalnej.
- Komisje kwalifikujące dokumentację do brakowania.
- Sporządzanie spisów i wniosków o brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.
- Tryb uzyskiwania zezwoleń na brakowanie dokumentacji.
- Ekspertyzy archiwalne.
- Likwidacja dokumentacji.
- Porządkowanie zasoby archiwum zakładowego:
- Rozgraniczanie zespołów archiwalnych i ich rodzaje.
- Ustalenie przynależności zespołowej.
- Archiwizowanie materiałów archiwalnych.
- Archiwizowanie dokumentacji niearchiwalnej.
- Archiwizowanie innych rodzajów dokumentacji.
- Systemy ewidencji zasobu archiwalnego.
- Zajęcia praktyczne, m. in. :
- Rozpoznanie przynależności zespołowej.
- Segregacja dokumentacji.
- Weryfikacja kategorii archiwalnych.
- Porządkowanie materiałów archiwalnych.
- Porządkowanie dokumentacji niearchiwalnej.
- Opisywanie teczek.
- Sygnowanie dokumentacji.
- Opracowane rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.
- Egzamin praktyczny wykonywany na materiałach elektronicznych – archiwizacja zespołu archiwalnego zamkniętego.
Adam Parysz

AUDITOR WIODĄCY SZBI WG. ISO 27001, AUDITOR WIODĄCY SZCD WG. ISO 22301, AUDITOR WEWNĘTRZNY ZSZ WG. ISO 9001, 14001 I 45001, SIX SIGMA YELLOW BELT, DPO, WDROŻENIOWIEC SYSTEMÓW KLASY EZD, TRENER I ARCHIWISTA. PARTNER BIZNESOWY SYGNITY S.A. CZŁONEK GRUPY ROBOCZEJ DS. SZTUCZNEJ INTELIGENCJI PRZY MINISTERSTWIE CYFRYZACJI, CZŁONEK ISSA POLSKA (GRUPA ROBOCZA DS. AI), Autor tekstów i porad w portalach Legalis Administracja i Legalis Księgowość Kadry Biznes Wydawnictwa C.H. Beck. Autor książki „Polecenia dla ChatGPT w finansach: praktyczne zastosowanie w biznesie i finansach osobistych” wydanej nakładem wydawnictwa Helion S.A. Miałem przyjemność szkolić między innymi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelarię Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendę Główną Policji, Agencję Wywiadu, Pocztę Polską S.A., Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Koleje Mazowieckie, CBA, ZUS, PGE, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Żandarmerię Wojskowa, Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie, Polską Akademię Nauk, Akademię Górniczo-Hutniczą, Wojewódzkie Urzędy Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Poznaniu, Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach, Sąd Apelacyjny we Wrocławiu, ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie, SKO w Warszawie oraz Podlaski Urząd Wojewódzki. Prowadzę szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa, ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa informacji, prawa administracyjnego, sztucznej inteligencji, systemów teleinformatycznych oraz elektronicznego zarządzania dokumentacją. Oprócz prowadzenia szkoleń zajmuję się wdrożeniami systemów EZD, prowadzeniem audytów bezpieczeństwa informacji i zarządzania ciągłością działania oraz udzielaniem porad.