szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

27-28
czerwca
2023

KURS KANCELARYJNO-ARCHIWALNY II STOPNIA

koordynator: Iwona Nowosielska

Cele kursu:

  • Pogłębienie posiadanych przez słuchaczy umiejętności poprzez kompleksowe przekazanie wiedzy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną.
  • Przygotowanie do lepszego pełnienia funkcji archiwisty zakładowego lub wykonywania czynności związanych z przechowywaniem dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców oraz wydawaniem odpisów i kopii z tej dokumentacji.
Adresaci:
  • Pracownicy administracyjni, koordynujący pracę, bądź pracujący w archiwach zakładowych.
  • Pracownicy kancelarii i sekretariatów.
  • Pracownicy składnic akt.

Szkolenie przeprowadzi: Adam Parysz, dyplomowany archiwista, Inspektor Ochrony Danych

Czas trwania szkolenia: od 8:00 do ok. 16:00 każdego dnia

DZIEŃ 1

  1. Organizacja pracy kancelaryjnej:
    • Informacja jako podstawowy produkt kancelarii i formy jej dokumentowania.
    • Organizacja pracy kancelaryjnej – charakterystyka systemów kancelaryjnych.
    • Podstawy prawne funkcjonowania kancelarii – instrukcja kancelaryjna i wykaz akt.
    • Zasady obiegu pism w jednostkach organizacyjnych – kształtowanie narastającego zasobu archiwalnego.
    • Specyfika i zakres kompetencji twórców dokumentacji.
    • Miejsce archiwum zakładowego w strukturze organizacyjnej jednostki.
    • Przekazywanie dokumentacji do archiwum zakładowego.
    • Dokumentacja tajna, poufna, ochrona danych osobowych.
  2. Zasady ogólne kwalifikacji akt – podział akt na materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną:
    • Ogólne zasady kwalifikacji dokumentów.
    • Przepisy archiwalne oraz resortowe określające okresy przechowywania akt.
    • Podział akt na materiały archiwalne i dokumentację niearchiwalną.
    • Rodzaje akt zakwalifikowanych do materiałów archiwalnych.
  3. Standardy postępowania z materiałami archiwalnymi:
    • Standard porządkowania materiałów archiwalnych.
    • Standard ewidencjonowania materiałów archiwalnych.
    • Standard technicznego zabezpieczenia materiałów archiwalnych.
  4. Porządkowanie akt w archiwum zakładowym:
    • Podstawowe terminy i etapy prac porządkowych w archiwum zakładowym.
    • Rozpoznawanie przynależności zespołowej akt znajdujących się w archiwum zakładowym.
    • Etapy porządkowania dokumentacji.
    • Wydzielanie materiałów kategorii B.
    • Segregacja i systematyzacja akt zaliczanych do kategorii B.
    • Segregacja i systematyzacja akt kategorii A.
    • Znakowanie akt – nadawanie sygnatury archiwalnej.
  5. Organizacja i zasady działania archiwum i składnicy akt:
    • Cele i zadania archiwów zakładowych i składnic akt.
    • Planowanie i sprawozdawczość archiwum zakładowego.
    • Personel archiwum zakładowego i składnicy akt.
    • Lokal archiwum zakładowego i składnicy akt.
    • Wyposażenie archiwum zakładowego.
    • Przejmowanie akt z komórek organizacyjnych.
    • Gromadzenie i układ akt w archiwum zakładowym i składnicy akt.
    • Środki ewidencyjne archiwum zakładowego.
    • Udostępnianie dokumentacji.
    • Konserwacja akt.
  6. Przekazywanie dokumentacji do archiwum państwowego:
    • Przepisy prawne dotyczące przekazywania dokumentacji.
    • Sporządzanie spisów dokumentacji przekazywanej do archiwum państwowego.
    • Organizacja przekazywania.
    • Stan fizyczny przekazywanej dokumentacji.
    • Dodatkowa ewidencja przekazywanej dokumentacji.
    • Opracowanie notatki wstępnej.
  7. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej:
    • Przepisy dotyczące brakowania dokumentacji.
    • Metody brakowania dokumentacji.
    • Brakowanie w zasobie uporządkowanym.
    • Brakowanie w zasobie nieuporządkowanym.
    • Zastępcze funkcje dokumentacji niearchiwalnej.
    • Komisje kwalifikujące dokumentację do brakowania.
    • Sporządzanie spisów i wniosków o brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.
    • Tryb uzyskiwania zezwoleń na brakowanie dokumentacji.
    • Ekspertyzy archiwalne.
    • Likwidacja dokumentacji.
  8. Porządkowanie zasoby archiwum zakładowego:
    • Rozgraniczanie zespołów archiwalnych i ich rodzaje.
    • Ustalenie przynależności zespołowej.
    • Archiwizowanie materiałów archiwalnych.
    • Archiwizowanie dokumentacji niearchiwalnej.
    • Archiwizowanie innych rodzajów dokumentacji.
    • Systemy ewidencji zasobu archiwalnego.
DZIEŃ 2
  1. Zajęcia praktyczne, m. in. :
    • Rozpoznanie przynależności zespołowej.
    • Segregacja dokumentacji.
    • Weryfikacja kategorii archiwalnych.
    • Porządkowanie materiałów archiwalnych.
    • Porządkowanie dokumentacji niearchiwalnej.
    • Opisywanie teczek.
    • Sygnowanie dokumentacji.
    • Opracowane rysu historycznego twórcy zespołu archiwalnego.
  2. Egzamin praktyczny wykonywany na materiałach elektronicznych – archiwizacja zespołu archiwalnego zamkniętego.

Adam Parysz

AUDITOR WIODĄCY SZBI WG. ISO 27001, AUDITOR WIODĄCY SZCD WG. ISO 22301, AUDITOR WEWNĘTRZNY ZSZ WG. ISO 9001, 14001 I 45001, SIX SIGMA YELLOW BELT, DPO, WDROŻENIOWIEC SYSTEMÓW KLASY EZD, TRENER I ARCHIWISTA. PARTNER BIZNESOWY SYGNITY S.A. CZŁONEK GRUPY ROBOCZEJ DS. SZTUCZNEJ INTELIGENCJI PRZY MINISTERSTWIE CYFRYZACJI, CZŁONEK ISSA POLSKA (GRUPA ROBOCZA DS. AI), Autor tekstów i porad w portalach Legalis Administracja i Legalis Księgowość Kadry Biznes Wydawnictwa C.H. Beck. Autor książki „Polecenia dla ChatGPT w finansach: praktyczne zastosowanie w biznesie i finansach osobistych” wydanej nakładem wydawnictwa Helion S.A. Miałem przyjemność szkolić między innymi Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelarię Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komendę Główną Policji, Agencję Wywiadu, Pocztę Polską S.A., Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Koleje Mazowieckie, CBA, ZUS, PGE, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Żandarmerię Wojskowa, Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie, Polską Akademię Nauk, Akademię Górniczo-Hutniczą, Wojewódzkie Urzędy Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzką Stację Sanitarno – Epidemiologiczną w Poznaniu, Komendę Wojewódzką Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach, Sąd Apelacyjny we Wrocławiu, ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie, SKO w Warszawie oraz Podlaski Urząd Wojewódzki. Prowadzę szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa, ochrony danych osobowych, bezpieczeństwa informacji, prawa administracyjnego, sztucznej inteligencji, systemów teleinformatycznych oraz elektronicznego zarządzania dokumentacją. Oprócz prowadzenia szkoleń zajmuję się wdrożeniami systemów EZD, prowadzeniem audytów bezpieczeństwa informacji i zarządzania ciągłością działania oraz udzielaniem porad.