16
marca
2023
XX FORUM KOORDYNATORÓW CZYNNOŚCI KANCELARYJNYCH
koordynator: Iwona Nowosielska

W CPI SZKOLIMY ON-LINE więcej ... |
Zapraszamy do udziału w XX Forum Koordynatorów Czynności Kancelaryjnych.
Program został zaplanowany tak, by każdy mógł znaleźć odpowiedzi na pytania i wątpliwości wynikające z postępowania z dokumentacją.
Na początek przedstawiony zostanie temat praktycznego wykorzystania jednolitego rzeczowego wykazu akt w pracy koordynatora czynności kancelaryjnych. Kolejnym zagadnieniem będzie zaprezentowanie Państwu tych problemów, które w najbliższym czasie powinny zostać doprecyzowane w działalności podmiotów. Przypomnimy także odnosząc się do konkretnych sytuacji podstawowe zasady obsługi spraw i sposobu ich dokumentowania. W tym zakresie szczególnie ciekawa może być kwestia sposobu postępowania z elektronicznymi fotografiami, filmami i nagraniami, udostępnianymi głównie na stronach internetowych i w mediach społecznościowych bez zabezpieczania w podmiotach publicznych. Ostatni temat, to nowość w naszym programie, czyli formalnoprawne aspekty przekazywania pism i akt spraw do sądów administracyjnych z perspektywy sądów administracyjnych.
Po każdym temacie przewidziany jest czas na zadawanie pytań i na dyskusję!
Serdecznie zapraszamy!
10:00 |
Przyjęcie prowadzenia Forum, kilka zdań na początek. dr Ewa Perłakowska, ekspert i wykładowca z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym dokumentem elektronicznym), systemów klasy EZD, systemów kancelaryjnych, archiwistyki i prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, informatyzacji podmiotów publicznych, Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner” |
10:10 |
Wykaz akt jako narzędzie pracy koordynatora czynności kancelaryjnych:
(główny specjalista kierujący pracami Wydziału Zarządzania Obiegiem Dokumentów i Archiwum, administrator biznesowy EZD w Ministerstwie Finansów) |
11:10 |
Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja. Moderowanie: dr Ewa Perłakowska |
11:20 |
Przegląd zagadnień wymagających nowych procedur postępowania z dokumentacją:
(absolwent Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Łodzi oraz Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Od 1998 r. pracownik Urzędu Miasta Łodzi. Realizuje zadania związane z wdrożeniem i utrzymaniem systemu do zarządzania dokumentacją, w tym koordynacji czynności kancelaryjnych, podpisu elektronicznego, zarządzania usługami elektronicznymi.) |
12:05 |
Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja. Moderowanie: dr Ewa Perłakowska |
12:15 | Przerwa |
12:45 |
Obsługa spraw tradycyjnych (papierowych) i elektronicznych (system EZD, systemy dziedzinowe)
(ekspert i wykładowca z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym dokumentem elektronicznym), systemów klasy EZD, systemów kancelaryjnych, archiwistyki i prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, informatyzacji podmiotów publicznych, Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”) |
13:30 |
Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja. Moderowanie: dr Ewa Perłakowska |
13:40 |
Sposób postępowania z cyfrowymi fotografiami i filmami, kiedy podmiot działa albo tradycyjnie albo elektronicznie w dokumentowaniu spraw (propozycje rozwiązań, ewidencja, zabezpieczenie techniczne):
(Archiwum Narodowe w Krakowie) |
14:40 |
Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja. Moderowanie: dr Ewa Perłakowska |
14:50 | Przerwa |
15:10 |
Formalnoprawne aspekty komunikacji elektronicznej stron postępowania sądowoadmnistracyjnego z uwzględnieniem akt administracyjnych elektronicznych
(Kierownik Zespołu do spraw utrzymania i rozwoju systemów informatyzujących postępowanie sądowo-administracyjne w Naczelnym Sądzie Administracyjnym) |
16:10 |
Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja. Moderowanie: dr Ewa Perłakowska |
16:30 | Zakończenie XX Forum KCK. |
Iwona Fischer

Historyk - archiwista z wieloletnim doświadczeniem i praktyką zawodową; absolwentka Wydziału Filozoficzno – Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie – kierunek historia. Ukończone studia podyplomowe z zakresu archiwistyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (Instytut Historii i Archiwistyki) oraz Podyplomowe Studium Muzeologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej). Specjalizuje się w tematyce opracowania różnych rodzajów materiałów archiwalnych oraz wartościowania dokumentacji.
Pracownik Archiwum Narodowego w Krakowie, obecnie na stanowisku starszego kustosza Oddziału II ewidencji i opracowania zasobu archiwalnego. W kadencji 2011-2016 Przewodnicząca Centralnej Komisji Archiwalnej Oceny Dokumentacji przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych w Warszawie, obecnie członek Centralnej Komisji Metodycznej w kadencji 2022-2025. Trener na kursach kancelaryjno-archiwalnych I i II stopnia, szkoli z zakresu archiwistyki, metodyki archiwalnej i zarządzania dokumentacją - w skali lokalnej i ogólnopolskiej. Współpracowała z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie przy opracowywaniu egzaminów na technika – archiwistę.
Autorka artykułów i publikacji dot. metodyki archiwalnej. Aktywny uczestnik konferencji i seminariów krajowych i międzynarodowych z zakresu historii, historii Krakowa, archiwistyki, metodyki archiwalnej. Kustosz kilku wystaw historycznych i archiwalnych. Miłośnik Krakowa, członek Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, autorka licznych artykułów dot. historii tego miasta.
Grzegorz Magdoń
Od 22 lat związany z Naczelnym Sądem Administracyjnym początkowo jako asystent sędziego, a następnie kierownik Informacji o Sprawach, kierownik Sekretariatu Izby Gospodarczej, główny specjalista w Kancelarii Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego odpowiedzialny za część analityczno-projektową rozwiązań informatyzujących postępowanie sądowo-administracyjne oraz ich wdrożenie w sądownictwie administracyjnym. Obecnie Kierownik Zespołu do spraw utrzymania i rozwoju systemów informatyzujących postępowanie sądowo-administracyjne.
Ewa Perłakowska

Ekspert z zakresu zarządzania dokumentacją tradycyjną i elektroniczną, systemów klasy EZD, archiwistyki, prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, systemów kancelaryjnych (instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i wykazów akt), informatyzacji administracji publicznej.
Historyk-archiwista, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doświadczony trener na kursach i szkoleniach kancelaryjnych, archiwalnych oraz specjalistycznych z zakresu funkcjonowania systemów teleinformatycznych klasy EZD (ponad 45 kursów kancelaryjno-archiwalnych oraz prawie 780 szkoleń, ponad 6500 godzin szkoleniowych). Wykładowca uniwersytecki (UW, UMCS, UWr, UJ).
Ekspert, doradca i analityk przy wdrażaniu systemów teleinformatycznych, w szczególności klasy EZD, w podmiotach publicznych oraz optymalizacji tych systemów, a także budowy w nich modułu „archiwum”. Doświadczony praktyk. Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”. Członek Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego.
Autorka publikacji w naukowych czasopismach archiwalnych i historycznych. Współautorka takich publikacji, jak:
- „Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji” (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2023),
- „Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych” pod red. nauk. Grażyny Szpor (Wolters Kluwer, Warszawa 2013).
Współautorka zasad dla elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) w ramach prac nad rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. oraz szeregu aktów prawnych, m.in. nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z 2015 r. oraz wielu rozporządzeń. Od początku pracy zawodowej interesuje się problematyką zarządzania dokumentacją, w szczególności wartościowaniem archiwalnym dokumentacji oraz dokumentem elektronicznym, a także organizacją i funkcjonowaniem archiwów zakładowych, w tym archiwów elektronicznych.
Artur Prasal

p.o. Zastępcy Dyrektora w Wydziale Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami Urzędu Miasta Łodzi. Nadzoruje zadania związane m.in. z rozwojem systemu do zarządzania dokumentacją elektroniczną, podpisu elektronicznego, usługami elektronicznymi, doręczeniami elektronicznymi. Autor wielu publikacji dot. procedur eAdministracji.
Elżbieta Wróblewska

Zastępca dyrektora Biura Zamówień Publicznych i Obiegu Dokumentów w Ministerstwie Finansów, gdzie nadzoruje zadania związane z organizacją pracy kancelarii głównej, składu chronologicznego, archiwum zakładowego i zapewnieniem elektronicznego zarządzania dokumentacją przy wykorzystaniu narzędzi elektronicznych. Absolwentka Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii najnowszej i archiwistyki, wieloletni koordynator czynności kancelaryjnych w instytucjach administracji publicznej szczebla rządowego, administrator biznesowy EZD, administrator ePUAP i skrzynki e-Doręczeń. Przewodniczyła pracom kilku zespołów wdrażających systemy klasy EZD, w latach 2018-2021 uczestniczyła w posiedzeniach Rady Użytkowników EZD RP. Członek zespołu przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych, którego zadaniem było przygotowanie instrukcji kancelaryjnej dla ministerstw. W ramach tych prac zaproponowała zasady postępowania z dokumentacją w składach chronologicznych i składach informatycznych nośników danych. Członek Centralnej Komisji Archiwalnej Oceny Dokumentacji obecnej kadencji. Zawodowo interesuje się organizacją pracy kancelarii współczesnej ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania nowoczesnych technologii w zarządzaniu dokumentacją i danymi elektronicznymi, wytwarzanymi i gromadzonymi w systemach teleinformatycznych i poza nimi. Założycielka i pierwszy administrator grupy „Praca dla archiwisty” na portalu społecznościowym Facebook.