szkolenie

11
września
2018

UMOWY NA UTRZYMANIE, SERWIS I ROZWÓJ SYSTEMÓW IT - NAJLEPSZE PRAKTYKI I SPORNE KWESTIE

84 dni do rozpoczęciakoordynator: Iwona Nowosielska

Do wynegocjowania postanowień oraz zarządzania realizacją umów na utrzymanie, serwis oraz rozwój systemu IT często nie przykłada się niestety tak dużej wagi i znaczenia jak do umów wdrożeniowych dotyczących systemów IT. Tymczasem umowy te są kluczowe dla zapewnienia sprawnego działania organizacji, pochłaniają one również większą część budżetów IT. Umowy utrzymaniowe mają również przeważnie charakter umów wieloletnich, tym istotniejsze jest więc odpowiednie określenie w nich zadań i podziału odpowiedzialności pomiędzy Usługodawcą i Usługobiorcą. Już choćby z tych przyczyn warto przeanalizować poszczególne podtypy tych umów, jak i poświęcić im więcej uwagi przy okazji negocjowania kontraktu wdrożeniowego, czy zawieraniu nowej umowy serwisowej.

Rosnące znaczenie umów utrzymaniowych wynika również z przechodzenia coraz większej liczby dostawców IT na model usługowy, w ramach którego klient zamiast płacić za wdrożenie, płaci właśnie za utrzymanie i świadczenie na jego rzecz usług serwisowych.

Granice pomiędzy pojęciami takimi jak SaaS, hosting, utrzymanie, update, upgrade, outsourcing, serwis czy rozwój systemu IT – nie są tak wyraźne jak kiedyś i zależą od postanowień konkretnie zawartej umowy. Na tle realizacji umów serwisowych zaobserwować można również rosnącą liczbę sporów arbitrażowych i sądowych.

Stąd tak istotne jest odpowiednie zredagowanie umów utrzymaniowych oraz serwisowych oraz wypracowanie mechanizmów działania, które zminimalizują ilość sytuacji spornych.

Istotną część ryzyk związanych z realizacją umów serwisowych, utrzymaniowych i rozwojowych da się ograniczyć lub wyeliminować poprzez odpowiednie zapisy umowy, które zostaną przedstawione w ramach warsztatu. W jego trakcie omówiony zostanie również sposób redagowania przedmiotu umowy serwisowej, odpowiedzialność i obowiązki stron wynikające z zawarcia takiej umowy, ryzyka związane z poszczególnymi postanowieniami takich umów – w tym ryzyko sytuacji vendor lock in – tj. uzależnienia się od pojedynczego Usługobiorcy, a także najczęstsze przypadki sporów na tle realizacji takich umów i orzecznictwo sądów z tym związane.

Warsztat jest kierowany do Usługodawców i Usługobiorców zarówno z rynku zamówień prywatnych (enterprise), jak i publicznych (public).

Szkolenie prowadzi:
Mec. Agnieszka Wachowska, Partner Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy

11 września 2018 r.
10:00 Umowa utrzymaniowa i rozwojowa – charakterystyka i jej podstawowe elementy
  • cel i przedmiot umowy
    1. standardy rynkowe umów utrzymaniowych
    2. elementy umowy utrzymaniowej – przykłady z praktyki
    3. help desk, support, maintenance – co w sobie kryje?
    4. aktualizacja, update, upgrade – jak je odpowiednio określić w umowie i jaki jest podział zadań i odpowiedzialności stron umowy?
  • umowa utrzymania – kwalifikacja prawna. Czy umowa utrzymania może być umową rezultatu?
  • umowa utrzymaniowa a SaaS – podobieństwa i różnice,
  • umowy hostingowe jako jeden z typów umów utrzymaniowych,
  • outsourcing i usługi chmury obliczeniowej (prywatnej i publicznej) – różnice i ich znaczenie prawne,
  • rękojmia i gwarancja a umowa serwisowa – zależności prawne, czy aby na pewno konieczne wszystkie razem?
  • specyfika zawierania i realizacji umów utrzymaniowych w reżimie zamówień publicznych,
  • orzecznictwo sądowe dotyczące umów serwisowych.
11:30 Przerwa na kawę
11:45 Istotne elementy umów serwisowych i rozwojowych
  • zasady świadczenia usług serwisowych
    1. zakres usług w ramach podtypów umów serwisowych,
    2. które postanowienia powinny się znaleźć w każdej umowie serwisowej,
    3. Service Level Agreement (SLA) – podstawowe modele,
    4. wynagrodzenie (zasady rozliczania wynagrodzeń, indeksacja),
  • jak zamawiać rozwój oprogramowania?
    1. procedura zamawiania,
    2. metodyka punktów funkcyjnych w umowach rozwojowych,
    3. modele wynagradzania usługodawcy za prace rozwojowe,
    4. modele wynagradzania za rozwój,
  • procedury i polityki usługodawcy a związanie nimi usługobiorcy,
  • przejmowanie systemu od innego dostawcy oraz przekazanie systemu innemu dostawcy,
  • zarządzanie incydentami w umowach utrzymaniowych,
  • ochrona danych osobowych i innych informacji w umowach serwisowych i rozwojowych,
12:45 Lunch
13:15 Prawa autorskie w umowach utrzymaniowych i rozwojowych
  • program komputerowy a prawa autorskie,
  • czy modyfikacje wykonywane w ramach utrzymania i rozwoju to utwory?
  • co w przypadku, kiedy licencji udziela jeden podmiot a usługi utrzymania świadczy drugi?
  • swobodny rozwój i utrzymanie oprogramowania a prawa autorskie,
  • jakie postanowienia prawnoautorskie powinny się znaleźć w umowach serwisowych i rozwojowych?
  • rola i praktyka depozytu kodów źródłowych w umowach serwisowych i utrzymaniowych,
  • dopuszczalne modyfikacje oprogramowania na podstawie uprawnień legalnego użytkownika (art. 75 ust. 1 pr. aut.),
  • możliwość powierzenia zastępczej realizacji prac a prawa autorskie,
  • vendor lock in w umowach utrzymaniowych i umowach SaaS,
  • case study dotyczące postanowień licencyjnych w umowach utrzymaniowych.
14:15 Przerwa na kawę
14:30 Odpowiedzialność w umowach utrzymaniowych
  • SLA i KPI – jako istotne mierniki w umowach na świadczenie usług,
  • zasady odpowiedzialności usługodawcy za świadczenie przez niego usług serwisowych,
  • czy i kiedy usługobiorca może być odpowiedzialny za rezultat?
  • odpowiedzialność za dane w ramach umów utrzymaniowych,
  • granice odpowiedzialności usługobiorcy,
  • eskalacja i zarządzanie sytuacjami spornymi w umowach utrzymaniowych,
  • realne wykonanie umowy utrzymaniowej i sankcje za jej niewykonanie - środki dyscyplinowana i motywowania usługobiorcy,
  • kary umowne – praktyka, orzecznictwo i standardy rynkowe,
  • zastępcza realizacja prac – praktyka, orzecznictwo i standardy rynkowe,
  • punkty za prawidłową i nieprawidłową realizację umowy,
  • inne formy dyscyplinowania wykonawcy,
  • zabezpieczenie należytego wykonania umowy w umowach serwisowych,
  • sankcje (kary umowne, bonifikaty etc.),
  • wypowiedzenie umowy utrzymaniowej,
  • podstawy prawne wypowiedzenia umów serwisowych,
  • praktyka obrotu w zakresie katalogu podstaw wypowiedzenia umowy,
  • obowiązki stron w przypadku wypowiedzenia umowy,
  • vendor lock-in i exit plan w umowach utrzymaniowych
  • ograniczenia związane ze zmianą dostawcy usług serwisowych,
  • przeniesienie danych do innego dostawy,
  • jak przeciwdziałać vendor lock-in,
  • co powinien zawierać dobrze przygotowany exit plan?
16:00 Zakończenie szkolenia

Agnieszka Wachowska

Radca prawny. W kancelarii uczestniczy w pracach praktyki TMT, kierując zespołem IT-Telco. Specjalizuje się w problematyce prawnej nowych technologii i prawa autorskiego, ze szczególnym uwzględnieniem branży IT, w tym również od strony podmiotów publicznych i zagadnień związanych z prawem zamówień publicznych w IT. Odpowiedzialna także za wsparcie prawne działalności operatorów telekomunikacyjnych oraz doradztwo z zakresu prawa telekomunikacyjnego. Występuje również jako pełnomocnik w sporach sądowych pomiędzy operatorami telekomunikacyjnym oraz w sporach przed SOKiK zaskarżających decyzje i postanowienia Prezesa UKE.
Brała udział w kilkudziesięciu projektach związanych z przygotowywaniem i negocjowaniem umów dotyczących IT, w tym wdrożeniowych, serwisowych, hostingowych, licencyjnych. Uczestniczyła w przeprowadzaniu wielu dużych i kompleksowych audytów umów dotyczących IT, w tym badających zakres uprawnień do oprogramowania.
Doradza klientom w projektach związanych z inwestycjami w innowacje oraz infrastrukturę IT i telekomunikacyjną z wykorzystaniem środków unijnych oraz związanych z pomocą publiczną, w tym w strategicznych projektach dotyczących budowy i operowania sieciami szerokopasmowymi. Prelegentka na konferencjach, seminariach i szkoleniach. Autorka licznych publikacji branżowych oraz naukowych z zakresu prawa autorskiego, prawa autorskiego i prawnej ochrony programów komputerowych, a także zamówień publicznych w IT.
Doktoranta w Katedrze Prawa Własności Intelektualnej WPiA Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwent WPiA Uniwersytetu Jagiellońskiego, stypendystka na Universiteit van Tilburg (Holandia).
Klientom doradza w języku polskim i angielskim.

Termin i Miejsce

Termin:
11 września 2018
Miejsce:
Warszawa

Koszt

Koszt udziału jednej osoby wynosi:
  • 870 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych do dnia 31 sierpnia 2018 r.
  • 970 zł + 23% VAT - przy zgłoszeniach przesłanych od dnia 1 września 2018 r.

Informacje dodatkowe

Powyższy koszt obejmuje: udział, materiały konferencyjne, lunch, przekąski i napoje w przerwach, imienny certyfikat udziału w szkoleniu

Warunkiem udziału jest przesłanie wypełnionego formularza zgłoszeniowego (zakładka "Zgłoszenie"), faksem lub elektronicznie i otrzymanie pisemnego potwierdzenia udziału ze strony CPI. O przyjęciu zgłoszenia decyduje kolejność zgłoszeń. Ilość miejsc ograniczona.

Zapłata i Rezygnacja

Koszt udziału jest płatny na konto CPI, na podstawie potwierdzenia udziału. Faktury będą do odbioru podczas spotkania.

Rezygnacja z udziału po 4 września 2018 r. lub nieobecność na spotkaniu powoduje powstanie zobowiązania pokrycia pełnych kosztów udziału na podstawie faktury Centrum Promocji Informatyki. Rezygnacja możliwa jest tylko i wyłącznie w formie pisemnej.

Biuro Organizacyjne

Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o.
04-041 Warszawa, ul. Międzyborska 50
tel. 22 870 69 10 / 78, fax 22 870 69 95
e-mail:cpi@cpi.com.pl
Dane uczestnika
Dane płatnika

Zobowiązujemy się uregulować koszt udziału jednej osoby w spotkaniu:

Uczestnicy, których udział w konferencji jest finansowany ze środków publicznych w co najmniej 70%, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) mogą uzyskać zwolnienie z VAT-u, na podstawie wypełnionego i przesłanego do CPI sp. z o.o. oświadczenia.

Dane osobowe przetwarzane będą w celu realizacji umowy o udział w szkoleniu oraz w celach reklamowych, promocyjnych i marketingowych związanych z działalnością prowadzoną przez Centrum Promocji Informatyki Sp. z o.o. (art. 23 ust. 1 pkt 3 i 5 u.o.d.o.”, a po 25 maja 2018 r. – art. 6 ust. 1 lit. b i f RODO). Dane osobowe będą przetwarzane aż do ewentualnego zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą, a po tym okresie dla celów i przez okres oraz w zakresie wymaganym przez przepisy prawa lub dla zabezpieczenia ewentualnych roszczeń. Dane osobowe udostępniane będą patronom i sponsorom. Osobie, której dane dotyczą, przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych oraz prawo wniesienia sprzeciwu wobec ich przetwarzania, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, ale niezbędne do wzięcia udziału w szkoleniu.

Skąd dowiedzieli się Państwo o spotkaniu: