9
maja
2023
XXXV seminarium on-line w cyklu SKŁADOWANIE I ARCHIWIZACJA DOKUMENTÓW "ARCHIWIZACJA DOKUMENTACJI W PODMIOTACH – AKTUALNE ZAGADNIENIA"
koordynator: Iwona Nowosielska

Zapraszamy do udziału w trzydziestym piątym – jubileuszowym – seminarium dotyczącym wyzwań w działalności archiwów oraz w procesie archiwizacji dokumentacji.
Tym razem, chcąc uczcić nasze jubileuszowe spotkanie, pragniemy więcej miejsca poświęcić archiwizacji dokumentacji elektronicznej, ale zamierzamy także dokonać przeglądu proponowanych zmian w ustawie archiwalnej i w ustawie o informatyzacji, a także nowych wskazówek i wytycznych archiwów państwowych dotyczących wartościowania wybranych rodzajów dokumentacji.
Serdecznie zapraszamy do udziału. Przewidzieliśmy czas na pytania do prelegentów i dyskusję.
9:00 |
Przyjęcie prowadzenia seminarium, kilka zdań na początek dr Ewa Perłakowska (ekspert, analityk i wykładowca z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym dokumentem elektronicznym), systemów klasy EZD, systemów kancelaryjnych, archiwistyki i prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, informatyzacji podmiotów publicznych, Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”) |
09:10 |
Najnowsze projekty zmian legislacyjnych w zakresie elektronicznego zarządzania dokumentacją
(prof. UMCS) |
10:10 |
Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja Moderowanie: dr Ewa Perłakowska |
10:20 |
Nowe wytyczne archiwów państwowych odnośnie wartościowania dokumentacji
(Archiwum Narodowe w Krakowie) |
10:10 |
Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja Moderowanie: dr Ewa Perłakowska |
11:30 | Przerwa |
11:50 |
Przekazywanie elektronicznych materiałów archiwalnych do archiwów państwowych – aspekty proceduralne.
(ekspert, analityk i wykładowca z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym dokumentem elektronicznym), systemów klasy EZD, systemów kancelaryjnych, archiwistyki i prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, informatyzacji podmiotów publicznych, Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”) |
12:30 |
Przejmowanie materiałów archiwalnych do systemu Archiwum Dokumentów Elektronicznych (ADE) – doświadczenia Archiwum Państwowego w Katowicach
(absolwentka Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego oraz od 2007 r. pracownik Archiwum Państwowego w Katowicach Oddziału II nadzoru archiwalnego. Od 2020 roku nadzoruje przejmowanie do systemu ADE materiałów archiwalnych w postaci elektronicznej) |
13:30 |
Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja Moderowanie: dr Ewa Perłakowska |
13:45 | Przerwa |
14:00 |
Archiwizacja Webu i Internet Archive – wstęp do zagadnienia
(starszy specjalista Departamentu Archiwistyki w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, słuchacz studiów doktoranckich z zakresu historii w Instytucie Historii i Archiwistyki UMK) |
15:00 |
Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja Moderowanie: dr Ewa Perłakowska |
15:15 | Zakończenie XXXV seminarium |
Iwona Fischer

Historyk - archiwista z wieloletnim doświadczeniem i praktyką zawodową; absolwentka Wydziału Filozoficzno – Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie – kierunek historia. Ukończone studia podyplomowe z zakresu archiwistyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (Instytut Historii i Archiwistyki) oraz Podyplomowe Studium Muzeologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej). Specjalizuje się w tematyce opracowania różnych rodzajów materiałów archiwalnych oraz wartościowania dokumentacji.
Pracownik Archiwum Narodowego w Krakowie, obecnie na stanowisku starszego kustosza Oddziału II ewidencji i opracowania zasobu archiwalnego. W kadencji 2011-2016 Przewodnicząca Centralnej Komisji Archiwalnej Oceny Dokumentacji przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych w Warszawie, obecnie członek Centralnej Komisji Metodycznej w kadencji 2022-2025. Trener na kursach kancelaryjno-archiwalnych I i II stopnia, szkoli z zakresu archiwistyki, metodyki archiwalnej i zarządzania dokumentacją - w skali lokalnej i ogólnopolskiej. Współpracowała z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie przy opracowywaniu egzaminów na technika – archiwistę.
Autorka artykułów i publikacji dot. metodyki archiwalnej. Aktywny uczestnik konferencji i seminariów krajowych i międzynarodowych z zakresu historii, historii Krakowa, archiwistyki, metodyki archiwalnej. Kustosz kilku wystaw historycznych i archiwalnych. Miłośnik Krakowa, członek Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, autorka licznych artykułów dot. historii tego miasta.
Bartłomiej Konopa
Absolwent kierunku Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu z tytułem magistra. Od 2017 jest związany z Archiwami Państwowymi, najpierw jako starszy archiwista w Archiwum Państwowym w Bydgoszczy, obecnie jako starszy specjalista Departamentu Archiwistyki w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Równocześnie jest słuchaczem studiów doktoranckich z zakresu historii na Instytucie Historii i Archiwistyki UMK. W ramach otwartego przewodu doktorskiego przygotowuje dysertację poświęconą archiwom WWW oraz zastosowaniu ich zasobów w nauce. Jego zainteresowania badawcze obejmują przede wszystkim problematykę archiwizacji Webu, w tym funkcjonujące na świecie inicjatywy archiwalne oraz stosowane przez nie metody i rozwiązania. Opublikował na ten temat kilkanaście artykułów naukowych, m.in. na łamach Archeionu, Archiwów – Kancelarii – Zbiorów oraz Toruńskich Studiów Bibliologicznych, a także prezentował związane z nią zagadnienia na zagranicznych konferencjach naukowych oraz warsztatach i zajęciach akademickich.
Marek Konstankiewicz

Doktor habilitowany dyscyplinie historia, zatrudniony na stanowisku profesora uczelni w Katedrze Archiwistyki i Nauk Pomocniczych Historii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
Absolwent Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej: studiów magisterskich - historycznych o specjalności archiwalnej (2001 r.) i administracyjnych (2002 r.) oraz podyplomowych w zakresie kształcenia kadry akademickiej do roli wykładowców przedmiotu „Ochrona własności intelektualnej” (2013 r.).
W latach 2005-2006 pracownik Archiwum Państwowego w Lublinie.
Wśród zainteresowań badawczych:
- prawne aspekty działalności archiwalnej;
- historia i współczesność zarządzania dokumentacją (historia kancelarii);
- elementy prawne i administracyjne w warsztacie zawodowym archiwisty, zarządcy dokumentacji i profesji pokrewnych;
- historia administracji ze szczególnym uwzględnieniem okresu II Rzeczypospolitej;
- historia kolejnictwa i historia transportu.
Od 2001 r. prowadzący zajęcia na studiach licencjackich, magisterskich (w tym kierunek "Archiwistyka i Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją") i podyplomowych z zakresu archiwistyki, a także w ramach szkoleń i warsztatów dla pracowników archiwów tudzież osób wykonujących zadania związane z zarządzaniem dokumentacją.
Członek Rady Archiwalnej (w kadencji 2024-2027), członek Zarządu Głównego Stowarzyszenia Archiwistów Polskich oraz Prezes Zarządu Oddziału w Lublinie tego Stowarzyszenia (od 2022 r.).
Ewa Perłakowska

Ekspert z zakresu zarządzania dokumentacją tradycyjną i elektroniczną, systemów klasy EZD, archiwistyki, prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, systemów kancelaryjnych (instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i wykazów akt), informatyzacji administracji publicznej.
Historyk-archiwista, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doświadczony trener na kursach i szkoleniach kancelaryjnych, archiwalnych oraz specjalistycznych z zakresu funkcjonowania systemów teleinformatycznych klasy EZD (ponad 45 kursów kancelaryjno-archiwalnych oraz prawie 780 szkoleń, ponad 6500 godzin szkoleniowych). Wykładowca uniwersytecki (UW, UMCS, UWr, UJ).
Ekspert, doradca i analityk przy wdrażaniu systemów teleinformatycznych, w szczególności klasy EZD, w podmiotach publicznych oraz optymalizacji tych systemów, a także budowy w nich modułu „archiwum”. Doświadczony praktyk. Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”. Członek Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego.
Autorka publikacji w naukowych czasopismach archiwalnych i historycznych. Współautorka takich publikacji, jak:
- „Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji” (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2023),
- „Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych” pod red. nauk. Grażyny Szpor (Wolters Kluwer, Warszawa 2013).
Współautorka zasad dla elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) w ramach prac nad rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. oraz szeregu aktów prawnych, m.in. nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z 2015 r. oraz wielu rozporządzeń. Od początku pracy zawodowej interesuje się problematyką zarządzania dokumentacją, w szczególności wartościowaniem archiwalnym dokumentacji oraz dokumentem elektronicznym, a także organizacją i funkcjonowaniem archiwów zakładowych, w tym archiwów elektronicznych.