szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

21
listopada
2023

XXXVI seminarium w cyklu SKŁADOWANIE I ARCHIWIZACJA DOKUMENTÓW "PROBLEMATYKA UDOSTĘPNIANIA DOKUMENTACJI W ARCHIWACH"

koordynator: Iwona Nowosielska

Zapraszamy do udziału w seminarium dotyczącym działalności archiwistów oraz wyzwań w ich pracy.

Tym razem pragniemy więcej miejsca poświęcić problematyce udostępniania dokumentacji w archiwach. Omówione zostaną podstawy prawne w zakresie korzystania z dokumentacji, w szczególności tej przechowywanej w archiwach. Przeanalizowane zostaną praktyczne aspekty udostępniania dokumentacji z uwzględnieniem zasad określonych w KPA, praw autorskich, ochrony wizerunku, ochrony dóbr osobistych, specyfiki akt sądowych, czy dokumentacji zawierającej informacje niejawne. Podzielimy się także doświadczeniem w wykorzystywaniu narzędzi informatycznych oraz systemów klasy EZD w procesie udostępniania dokumentacji w archiwach.

Serdecznie zapraszamy do udziału. Przewidzieliśmy czas na pytania do prelegentów i dyskusję.

Program
9:00 Przyjęcie prowadzenia seminarium, kilka zdań na początek
dr Ewa Perłakowska
(ekspert, analityk i wykładowca z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym dokumentem elektronicznym), systemów klasy EZD, systemów kancelaryjnych, archiwistyki i prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, informatyzacji podmiotów publicznych, Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”)
9:10 Podstawy prawne udostępniania dokumentacji, w szczególności w archiwach.
  • Źródła prawa i uwagi terminologiczne.
  • Zasady ogólne udostępniania państwowego zasobu archiwalnego.
  • Udostępnianie materiałów archiwalnych w archiwach zakładowych i składnicach akt.
  • Udostępnianie materiałów archiwalnych w archiwach wyodrębnionych.
  • Udostępnianie archiwaliów stanowiących ewidencjonowany niepaństwowy zasób archiwalny.
  • Podsumowanie.
dr hab. Marek Konstankiewicz
(prof. UMCS)
10:10 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja
Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
10:20 Zakres regulacji dotyczący udostępniania dokumentacji zawarty w instrukcjach archiwalnych – stan obecny i postulaty zmian.
dr Ewa Perłakowska
(ekspert, analityk i wykładowca z zakresu zarządzania dokumentacją (w tym dokumentem elektronicznym), systemów klasy EZD, systemów kancelaryjnych, archiwistyki i prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, informatyzacji podmiotów publicznych, Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”)
11:20 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja
Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
11:30 Przerwa
11:50 Nie tylko RODO – praktyczne aspekty udostępniania dokumentacji w archiwach.
  • różni użytkownicy - różne zasady udostępniania
  • udostępnianie dokumentacji w trybie KPA
  • ochrona dóbr osobistych a udostępnianie dokumentacji
  • udostępnianie materiałów objętych prawami autorskimi
  • ochrona wizerunku a udostępnianie dokumentacji
  • udostępnianie danych szczególnie chronionych
  • kazusy
Iwona Fischer
(Archiwum Narodowe w Krakowie)
12:50 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja
Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
13:00 Udostępnianie akt spraw sądowych z uwzględnieniem dokumentacji niejawnej
  • Co kryją archiwa zakładowe sądów powszechnych?
  • Podstawy prawne udostępniania akt spraw sądowych
  • Udostępnianie dokumentacji przez archiwum zakładowe
  • Ochrona informacji niejawnych a przechowywanie i udostępnianie dokumentacji
  • Specyfika pracy archiwisty sądowego
dr Piotr Siemiński
(Z wykształcenia historyk i archiwista. Przez wiele lat zawiązany z pracą w archiwum zakładowym w sądzie. Obecnie zatrudniony na stanowisku pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych w Sądzię Okręgowym w Szczecinie)
14:00 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja
Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
14:10 Przerwa
14:30 Wykorzystywanie narzędzi elektronicznych oraz systemu teleinformatycznego klasy EZD w zarządzaniu zasobem w archiwum oraz procesem udostępniania dokumentacji w archiwum zakładowym
  • Wykorzystanie narzędzi elektronicznych w procesie przygotowania dokumentacji tradycyjnej w celu przekazania do archiwum zakładowego - elektroniczne spisy zdawczo-odbiorcze
  • Elektroniczna ewidencja archiwum zakładowego
  • Atrybuty dynamiczne – usprawnienie procesu przeszukiwania zasobu w celu udostępniania dokumentacji
  • Reużywalność danych – automatyzacja procesu archiwizacji, udostępniania, brakowania oraz przygotowania dokumentacji w celu przekazania do Archiwum Państwowego
  • Wykorzystywanie danych z systemów dedykowanych i dziedzinowych w procesie udostępniania dokumentacji
  • Metody sporządzenia elektronicznej ewidencji – jak najprościej, bez ponoszenia kosztów stworzyć elektroniczne narzędzia wspomagające zadania archiwum zakładowego
  • System EZD – System tradycyjny – różnice w procesie udostępniania i zarządzania dokumentacją w archiwum zakładowym
Tomasz Karaś
(praktyk, pracownik administracji samorządowej, koordynator czynności kancelaryjnych, archiwista, wdrożeniowiec systemów klasy EZD, kierownik projektów informatycznych związanych z wdrożeniem EZD, doktorant Instytutu Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Autor artykułów naukowych z zakresu zarządzania dokumentacją w administracji samorządowej oraz problematyki EZD)
15:30 Sesja pytań i odpowiedzi. Dyskusja
Moderowanie: dr Ewa Perłakowska
15:45 Zakończenie XXXVI seminarium

Iwona Fischer

Historyk - archiwista z wieloletnim doświadczeniem i praktyką zawodową; absolwentka Wydziału Filozoficzno – Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie – kierunek historia. Ukończone studia podyplomowe z zakresu archiwistyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (Instytut Historii i Archiwistyki) oraz Podyplomowe Studium Muzeologiczne na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej). Specjalizuje się w tematyce opracowania różnych rodzajów materiałów archiwalnych oraz wartościowania dokumentacji.
Pracownik Archiwum Narodowego w Krakowie, obecnie na stanowisku kierownika Oddziału IV - akt najnowszych wytworzonych po 1945 roku oraz akt jednostek gospodarczych z XIX i XX w., odpowiedzialnym za sprawy udostępniania, gromadzenia i opracowania dokumentacji oraz promocji zasobu. Członek Komisji Metodycznej, Komisji Archiwalnej Oceny Dokumentacji i Zespołu Zakupów Materiałów Archiwalnych w Archiwum Narodowym w Krakowie. W kadencji 2011-2016 Przewodnicząca Centralnej Komisji Archiwalnej Oceny Dokumentacji przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych w Warszawie (m.in. opracowanie nowych wskazówek dot. porządkowania i wartościowania akt osobowych). Trener na kursach kancelaryjno-archiwalnych I i II stopnia (od 2004 r.) w ramach działalności Archiwum Państwowego/Narodowego w Krakowie; od 2012 r. we współpracy z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej Małopolskim Instytutem Samorządu Terytorialnego i Administracji (MISTIA) w Krakowie, gdzie w 2013 r. została uhonorowana tytułem Wykładowca Roku. Szkoli z zakresu archiwistyki, metodyki archiwalnej i zarządzania dokumentacją - w skali lokalnej i ogólnopolskiej. Współpracowała z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Krakowie przy opracowywaniu egzaminów na technika – archiwistę. Szkoli według własnego autorskiego programu kursu kancelaryjno-archiwalnego II stopnia.
Wykładowca akademicki – prowadzenie zajęć dydaktycznych z zakresu prawa archiwalnego oraz zarządzania archiwum zakładowym w ramach specjalizacji archiwalnej na kierunku historia, na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie (lata 2006-2011); obecnie na studiach podyplomowych Dawna książka, zbiory specjalne i archiwalia (Uniwersytet Jagielloński, Wydział Komunikacji Społecznej, Instytut Bibliotekoznawstwa).
Autorka artykułów i publikacji dot. metodyki archiwalnej m.in.: Przekazywanie akt do archiwów państwowych – praktyka, problemy, raport o stanie przekazywania; Konsekwencje wartościowania i selekcji dokumentacji masowej dla użytkowników archiwów; Problem wartościowania dokumentacji w świetle potrzeb użytkowników archiwów państwowych; Wielopostaciowa forma dokumentu – sposób postępowania z załącznikami do akt (załączniki elektroniczne, audio, wideo, biologiczne).
Aktywny uczestnik konferencji i seminariów krajowych i międzynarodowych z zakresu historii, historii Krakowa, archiwistyki, metodyki archiwalnej. Autorka i kustosz kilku wystaw historycznych i archiwalnych. Miłośnik Krakowa, członek Towarzystwa Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, autorka licznych artykułów dot. historii tego miasta.

Tomasz Karaś

Kierownik Referatu Ds. Zarządzania Dokumentacją w Urzędzie Miasta Krakowa, koordynator czynności kancelaryjnych, archiwista, wdrożeniowiec systemów klasy EZD, kierownik projektów informatycznych związanych z wdrożeniem EZD realizowanych z wykorzystaniem podejścia PRINCE2®, Agile®, doktorant Instytutu Historii i Archiwistyki Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Członek Stowarzyszenia Archiwistów Polskich. Autor artykułów naukowych z zakresu zarządzania dokumentacją w administracji samorządowej oraz problematyki EZD

Marek Konstankiewicz

Doktor habilitowany dyscyplinie historia, zatrudniony na stanowisku profesora uczelni w Katedrze Archiwistyki i Nauk Pomocniczych Historii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
Absolwent Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej: studiów magisterskich - historycznych o specjalności archiwalnej (2001 r.) i administracyjnych (2002 r.) oraz podyplomowych w zakresie kształcenia kadry akademickiej do roli wykładowców przedmiotu „Ochrona własności intelektualnej” (2013 r.).
W latach 2005-2006 pracownik Archiwum Państwowego w Lublinie, a od 2006 r. pracownik Instytutu Historii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
Wśród zainteresowań badawczych:
• prawne aspekty działalności archiwalnej;
• historia zarządzania dokumentacją (historia kancelarii);
• elementy prawne i administracyjne w warsztacie zawodowym archiwisty, zarządcy dokumentacji i profesji pokrewnych;
• historia administracji ze szczególnym uwzględnieniem okresu II Rzeczypospolitej;
• historia kolejnictwa i historia transportu.
Współautor (wraz z dr hab. Adianem Niewęgłowskim) jedynego książkowego komentarza do ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (2016), autor lub współautor ponad 50 innych publikacji naukowych oraz ponad 50 referatów konferencyjnych.
Od 2001 r. prowadzący zajęcia z zakresu archiwistyki na studiach licencjackich i magisterskich (kierunek „Historia” specjalność archiwistyczna oraz kierunek "Archiwistyka i nowoczesne zarządzanie zapisami informacyjnymi") i podyplomowych (kierunki : „Archiwistyka” oraz „Tradycyjne i Elektroniczne Zarządzanie Dokumentami”), a także w ramach szkoleń i warsztatów dla pracowników archiwów tudzież osób wykonujących zadania związane z zarządzaniem dokumentacją.

Ewa Perłakowska

Ekspert z zakresu zarządzania dokumentacją tradycyjną i elektroniczną, systemów klasy EZD, archiwistyki, prawa archiwalnego, funkcjonowania archiwów, systemów kancelaryjnych (instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i wykazów akt), informatyzacji administracji publicznej.
Historyk-archiwista, doktor nauk humanistycznych w zakresie historii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doświadczony trener na kursach i szkoleniach kancelaryjnych, archiwalnych oraz specjalistycznych z zakresu funkcjonowania systemów teleinformatycznych klasy EZD (ponad 45 kursów kancelaryjno-archiwalnych oraz prawie 780 szkoleń, ponad 6500 godzin szkoleniowych). Wykładowca uniwersytecki (UW, UMCS, UWr, UJ).
Ekspert, doradca i analityk przy wdrażaniu systemów teleinformatycznych, w szczególności klasy EZD, w podmiotach publicznych oraz optymalizacji tych systemów, a także budowy w nich modułu „archiwum”. Doświadczony praktyk. Prezes Stowarzyszenia „Archiwizjoner”. Członek Oddziału Mazowieckiego Polskiego Towarzystwa Informatycznego.
Autorka publikacji w naukowych czasopismach archiwalnych i historycznych. Współautorka takich publikacji, jak:

  • „Procedury elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji” (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2023),
  • „Dokumentacja elektroniczna w podmiotach publicznych” pod red. nauk. Grażyny Szpor (Wolters Kluwer, Warszawa 2013).
Długoletni pracownik sieci archiwów państwowych, w tym w latach 2009-2014 pierwszy dyrektor Departamentu Kształtowania Narodowego Zasobu Archiwalnego w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych. Była członkiem Rady Informatyzacji IV kadencji w latach 2011-2013 przy Ministrze Administracji i Cyfryzacji, Rady Naukowej w Biurze Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Rady do spraw informatyzacji i digitalizacji przy Naczelnym Dyrektorze Archiwów Państwowych, Rady do Spraw Narodowego Zasobu Bibliotecznego oraz Rady Programowej Projektu „Archiwa Przełomu”.
Współautorka zasad dla elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) w ramach prac nad rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. oraz szeregu aktów prawnych, m.in. nowelizacji ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach z 2015 r. oraz wielu rozporządzeń. Od początku pracy zawodowej interesuje się problematyką zarządzania dokumentacją, w szczególności wartościowaniem archiwalnym dokumentacji oraz dokumentem elektronicznym, a także organizacją i funkcjonowaniem archiwów zakładowych, w tym archiwów elektronicznych.