30
stycznia
2024
DORĘCZENIA ELEKTRONICZNE OD STRONY PRAKTYCZNEJ CZYLI POSTĘPOWANIE OD WNIESIENIA DO DORĘCZENIA DOKUMENTU W ŚWIETLE KPA I INNYCH PROCEDUR.
koordynator: Iwona Nowosielska

Zmiany przepisów dotyczące doręczeń elektronicznych, niejednolitość procedur postępowania z dokumentami elektronicznym i dokumentacją, wątpliwości dotyczące sposobu dokumentowania spraw w systemie EZD i w systemie tradycyjnym, różne narzędzia do podpisu i weryfikacji podpisu elektronicznego, czy też pieczęci elektronicznej, różne sposoby wnoszenia dokumentów elektronicznych to tylko niektóre zagadnienia z którymi mierzą się obecnie pracownicy instytucji publicznych.
Obecnie pojawia się coraz więcej pytań i wątpliwości w odniesieniu do nowych wymagań prawnych dotyczących e-doręczeń, adresów elektronicznych, weryfikacji podpisów elektronicznych, konieczności wdrożenia systemu klasy EZD czy też możliwości pracy bez tego systemu.
Podczas seminarium prowadzonego przez znanych praktyków, zostaną szczegółowo omówione wskazane zagadnienia na przykładach różnych procedur administracyjnych – KPA, Ordynacji podatkowej, skarg, wniosków, petycji, informacji publicznej z uwzględnieniem przepisów Instrukcji kancelaryjnej. Seminarium jest wzbogacone praktycznymi aktualnymi przykładami i praktyką orzeczniczą sądów administracyjnych.
Szkolenie przeprowadzą: Artur Prasal, Jolanta Rybińska
Czas trwania szkolenia od godz. 10:00 do ok. 15:30
- Wnoszenie pism do urzędu w świetle przepisów prawa:
- sposoby wnoszenia pism do urzędu – różne wymagania z uwzględnieniem dotychczasowych przepisów przejściowych ustawy o doręczeniach elektronicznych,
- ePUAP - wybrane zagadnienia związane z obsługą ESP? – wybrane zagadnienia związane z obsługą ESP,
- jak wnieść pismo w trybie KPA, innych przepisów?
- czym się różni adres elektroniczny od adresu do doręczeń elektronicznych?
- czy i kiedy można korzystać z poczty elektronicznej wg KPA i innych przepisów.
- Prowadzenie spraw z wykorzystaniem dokumentu elektronicznego:
- data wszczęcia sprawy na podstawie dokumentu elektronicznego,
- potwierdzenie złożenia dokumentu; terminy, wybrane orzecznictwo,
- wymagania formalne e-podania,
- przekazanie e-podania zgodnie z właściwością,
- podpis kwalifikowany, zaufany czy osobisty? Który może być stosowany, czy i kiedy weryfikować podpis?
- przygotowanie, akceptacja i podpisywanie pism – podpis odręczny i elektroniczny (różne systemy dokumentowania akt spraw),
- pieczęć elektroniczna organu/urzędu – wątpliwości,
- doręczenia wydruków pism z systemu teleinformatycznego,
- wybrane zagadnienia i wątpliwości związane z prowadzeniem akt spraw a Instrukcja kancelaryjna – najczęściej popełniane błędy.
- Udostępnianie i uwierzytelnianie dokumentów elektronicznych:
- jak praktycznie udostępnić dokument elektroniczny w postaci elektronicznej, a jak w papierowej?
- elektroniczna kopia w projektowanych zmianach KPA,
- udostępnianie akt sprawy a prawo kontroli do przetwarzania danych - wybrane orzecznictwo.
- Dopuszczalność doręczania pism z wykorzystaniem ePUAP?
- możliwość wykorzystania ePUAP – wątpliwości prawne i praktyczne,
- dopuszczalność doręczeń pism w różnych formatach,
- doręczenia - tryb UPP czy UPD w świetle praktyki i orzecznictwa,
- podpis paczki (koperty) xml na ePUAP czy dokumentu doręczanego – orzecznictwo.
- Doręczenia elektroniczne na adres do doręczeń elektronicznych:
- na czym polega PURDE, KURDE i PUH?
- kogo będą obowiązują przepisy o doręczeniach elektronicznych?
- organizacja czynności związanych z obsługą „systemu doręczeń elektronicznych”?
- doręczanie pism na przykładzie różnych procedur,
- przykładowe pytania dotyczące stosowania nowych doręczeń elektronicznych.
Artur Prasal

p.o. Zastępcy Dyrektora w Wydziale Zarządzania Kontaktami z Mieszkańcami Urzędu Miasta Łodzi. Nadzoruje zadania związane m.in. z rozwojem systemu do zarządzania dokumentacją elektroniczną, podpisu elektronicznego, usługami elektronicznymi, doręczeniami elektronicznymi. Autor wielu publikacji dot. procedur eAdministracji.
Jolanta Rybińska

Absolwentka Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Od 1999 r. do 2005 r. pracownik wydziału odpowiedzialnego za organizację Urzędu Miasta Łodzi. Obecnie zatrudniona w komórce odpowiedzialnej za: wdrożenie i utrzymanie systemu do zarządzania dokumentacją, podpisu elektronicznego, zarządzanie usługami elektronicznymi, nadzór nad przestrzeganiem Instrukcji kancelaryjnej. W 2010 r. weszła w skład zespołu roboczego powołanego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Naczelną Dyrekcją Archiwów Państwowych w zakresie dotyczącym opracowania projektu nowej instrukcji kancelaryjnej. Od 2011 roku prowadzi szkolenia z zakresu stosowania przepisów Instrukcji kancelaryjnej w Urzędzie Miasta Łodzi. Kilkakrotnie prezentowała doświadczenia Urzędu w zakresie wdrażania wyjątków w systemie EZD oraz przepisów Instrukcji kancelaryjnej na ogólnopolskich konferencjach. Autorka i współautorka publikacji dotyczących prawnych aspektów informatyzacji administracji.