szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

1
lutego
2024

OMÓWIENIE KRAJOWEGO SYSTEMU eFAKTUR. ZMIANY W VAT WRZESIEŃ 2023 - STYCZEŃ 2025 r.

koordynator: Iwona Nowosielska

Od 1 lipca 2024 r. nastąpi konieczność wystawiania i przesyłania faktur VAT przez Krajowy System e-Faktur. Istota tych zmian w zakresie obligatoryjności faktur ustrukturyzowanych wpłynie na funkcjonowanie całej firmy od działów księgowości, sprzedaży, działy logistyki, po działy zaopatrzenia, marketingu, informatyków, jak i poszczególnych pracowników mających kontakt z fakturami zakupu i sprzedaży. Mimo, że przepisy wejdą w życie od lipca 2024 r. zakres zmian jest na tyle obszerny, że wdrożenie procedur w poszczególnych podmiotach może zająć nawet kilka miesięcy i powinno być poprzedzone zaznajomieniem się z przepisami na dedykowanym tym zmianom szkoleniu.
Zmiany obejmują prawie wszystkie wystawiane i otrzymywane faktury i dotyczyć mają treści faktur, terminów ich wystawiania, korygowania dokumentów sprzedaży, w tym anulowania faktur, możliwości odliczania podatku naliczonego na ich podstawie, not korygujących, faktur VAT RR, duplikatów faktur, ujmowania faktur korygujących po stronie nabywcy, kas rejestrujących, faktur uproszczonych (paragonów z NIP). Nowe przepisy dotyczyć będą również treści przelewów bankowych, sankcji, sytuacji awaryjnych, gdy nie ma możliwości wystawiania faktur ustrukturyzowanych itp.

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników ze zmianami wynikającymi z obowiązkowego wystawiania faktur poprzez Krajowy System e-Faktur.

Efekty szkolenia:
Omówienie i zapoznanie się z przepisami z zakresu KSeF jest niezbędne dla prawidłowego przyjęcia, wdrożenia i stosowania faktur ustrukturyzowanych. Szkolenie uświadomi uczestnikom skalę zmian i wskaże kierunki postępowania w celu zmiany dotychczasowych procedur związanych z fakturami na dostosowane do zmienionych przepisów, jak choćby brak możliwości anulowania faktur, czy likwidację przepisów dotyczących wystawiania not korygujących. Po jego zakończeniu osoby w nim uczestniczące nabędą kompleksową wiedzę dotyczącą zmienianych przepisów w zakresie wystawiania i otrzymywania faktur.

Szkolenie jest skierowane do pracowników działów księgowości, zaopatrzenia, sprzedaży, logistyki, marketingu, jak również do wszystkich osób i podmiotów mających kontakt z wystawianiem i otrzymywaniem faktur.

Szkolenie przeprowadzi: Wojciech Zajączkowski, absolwent Uniwersytetu Łódzkiego. Były wieloletni pracownik Izby Skarbowej w Łodzi oraz pracownik naukowo-dydaktyczny Katedry Finansów Publicznych Instytutu Finansów Uniwersytetu Łódzkiego.

Czas trwania szkolenia od 9:30 do godz. ok. 14:30

  1. Zmiany dotyczące KSeF:
    • z uwzględnieniem koniecznych modyfikacji systemu
    • decyzja UE w sprawie obowiązkowego stosowania faktur ustrukturyzowanych,
    • terminy wprowadzenia obowiązkowych faktur ustrukturyzowanych,
    • faktury w postaci papierowej oraz faktury elektroniczne i faktury ustrukturyzowane – różnice definicyjne,
    • sposoby przesyłania faktur do KSeF,
    • rodzaje dostępu do faktur przesyłanych do KSeF,
    • przypadki braku obowiązku wystawiania faktur przy użyciu KSeF,
    • obowiązkowe wystawianie faktur w KSeF,
    • możliwość wystawiania faktur w KSeF,
    • sposób udostępniania faktur w transakcjach transgranicznych,
    • KSeF a faktury wystawiane w ramach procedur szczególnych (OSS, IOSS),
    • dodatkowe oznaczanie faktur, w tym dla podmiotów zagranicznych, udostępnianych lub używanych poza KSeF,
    • KSeF a faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych,
    • awaria i niedostępność KSeF a wystawianie faktur:
      • awaria a data wystawienia faktury,
      • przesyłanie faktur do KSeF po zakończeniu awarii,
      • komunikaty o awarii a postać faktury,
      • postać faktury w okresie niedostępności KSeF i braku możliwości wystawiania faktury w KSeF z przyczyn leżących po stronie podatnika,
      • termin przesłania faktury po okresie niedostępności KSeF i po okresie awarii u podatnika,
    • sankcje za nie wystawienie faktur w KSeF,
    • nowe obowiązki przy realizacji płatności za faktury, w tym w ramach MPP,
    • identyfikator zbiorczy dla faktur przesyłanych do KSeF,
    • zmiany w zakresie zwrotów VAT,
    • zmiany w zakresie stosowania kursów walut faktur wystawianych w KSeF,
    • przechowywanie faktur w KSeF.
  2. Wystawianie i otrzymywanie faktur po zmianach:
    • data wystawienia faktury w KSeF,
    • wpływ daty wystawienia faktury na obowiązki ewidencyjne w VAT,
    • faktury wystawiane dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej,
    • faktury wystawiane przy zastosowaniu kasy rejestrującej i likwidacja takiej możliwości od 1 stycznia 2025 r. – konsekwencje dla sprzedawców i nabywców,
    • faktury uproszczone,
    • paragony z NIP od 1 stycznia 2025 r.,
    • wystawianie faktur w ramach samofakturowania,
    • załączniki do faktur a KSeF.
    • zgodność faktur ze strukturą JPK_FA(2),
    • dodatkowe informacje na fakturach np.: warunki Incoterms, miejsce dostawy, numer rejestracyjny środka transportu, PKWiU, PKOB, CN, GTIN, podatek akcyzowy na fakturze itp.,
    • wystawianie duplikatów faktur,
    • likwidacja not korygujących,
    • anulowanie faktur w KSeF,
    • data otrzymania faktury przesłanej do KSeF i poza KSeF,
    • termin odliczenia VAT z faktur przesłanych do KSeF i poza KSeF.
  3. Uprawnienia i autoryzacje korzystania z KSeF:
    • rodzaje uprawnień do korzystania z KSeF,
    • nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF,
    • składanie zawiadomień ZAW-FA,
    • uwierzytelnienie posiadanych uprawnień,
    • anonimowy dostęp do faktury ustrukturyzowanej.
  4. Ewidencjonowanie faktur korygujących po zmianach w KSeF:
    • ujmowanie przez dostawcę/usługodawcę faktur korygujących „in minus”:
      • wystawianych w KSeF,
      • wystawianych w okresie awarii albo niedostępności KSeF,
      • wystawianych poza KSeF,
    • ujmowanie przez nabywcę faktur korygujących „in minus”:
      • wystawianych w KSeF,
      • wystawianych w KSeF i udostępnionych w inny sposób niż przy użyciu KSeF,
      • wystawianych poza KSeF.
  5. Zmiany w wystawianiu i ewidencjonowaniu faktur VAT RR:
    • możliwość wystawiania i przesyłania faktur VAT RR w KSeF,
    • oświadczenie rolnika ryczałtowego składane w KSeF do wystawiania faktur przez nabywcę w tym systemie,
    • dodatkowe elementy na fakturach VAT RR,
    • waluta w jakiej podaje się kwoty na fakturze VAT RR,
    • kurs waluty dla faktur VAT RR, jak i dla faktur korygujących,
    • termin wystawiania faktur VAT RR,
    • wystawianie faktur VAT RR KOREKTA, przyczyny ich wystawienia i ich treść,
    • terminy ujęcia przez nabywcę faktur VAT RR KOREKTA.
  6. Zmiany w JPK_V7 od stycznia i lipca 2024 r.

Wojciech Zajączkowski

Absolwent Uniwersytetu Łódzkiego. Były wieloletni pracownik Izby Skarbowej w Łodzi oraz pracownik naukowo-dydaktyczny Katedry Finansów Publicznych Instytutu Finansów Uniwersytetu Łódzkiego.
Specjalizuje się w szkoleniach z podatku VAT. Szkolenia z zakresu podatków, a przede wszystkim szkolenia z zakresu podatku od towarów i usług prowadzi od prawie 25 lat. Przeprowadził tysiące godzin szkoleń skierowanych do księgowych, doradców podatkowych, biegłych rewidentów, czy pracowników zajmujących się sprawami finansowymi.
Współpracuje z wieloma podmiotami dla których prowadzi szkolenia, w tym od 20 lat dla Krajowej Izby Doradców Podatkowych.