23
kwietnia
2024
PRAWO AUTORSKIE W PRODUKCJI FILMU FABULARNEGO
koordynator: Iwona Nowosielska

Szkolenie z zakresu prawa filmowego przy produkcji filmów fabularnych to kompleksowe ujęcie tematu nabycia praw autorskich i praw pokrewnych przy produkcji filmów, a także wykorzystania wizerunku, przetwarzania danych osobowych.
Podczas szkolenia uczestnicy poznają podstawy prawne dotyczące prawa autorskiego, a także jakiego rodzaju umowy należy zawrzeć z poszczególnymi członkami ekipy, a także dowiedzą się m.in. jakie są zasady korzystania z wizerunku.
Szkolenie poświęcone będzie także umowom dotyczącym filmów fabularnych, ze szczególnym uwzględnieniem umów dotyczących scenariusza (w tym umowy opcji), a także umów dotyczących wykorzystani muzyki w filmie.
Autorski program szkolenia przygotowany jest przez mec. Marcina Lassotę, adwokata specjalizującego się w prawie autorskim, który od lat współpracuje m.in. z branżą filmową. reklamową i wydawniczą oraz instytucjami kultury. Program szkolenia obejmuje omówienie aktualnych przepisów prawa autorskiego oraz analizę przykładów, również z własnej praktyki adwokackiej.
Po szkoleniu uczestnicy wiedzą:
- jakie prawa może obejmować korzystanie z filmów fabularnych;
- jakie zasady dotyczące prawa autorskiego obowiązują w produkcji fabularnych utworów audiowizualnych;
- jakie są zasady korzystania z wizerunku;
- jak prawidłowo zawierać umowy z członkami ekipy filmowej – np. z kim zawrzeć umowę o dzieło, a z kim umowę zlecenia, komu przysługują 50% kosztów uzyskania przychodu?
- na czym polega umowa opcji dotycząca scenariusza oraz jakie typy umów są zawierane w zakresie użycia muzyki w filmie;
- czym jest dozwolony użytek utworów i w jakich przypadkach można powołać się np. na prawo cytatu w filmie;
- na co zwracać uwagę tworząc film fabularny;
Metody szkoleniowe: interaktywna prezentacja z praktycznymi przykładami + materiały szkoleniowe.
Szkolenie skierowane jest zarówno do osób związanych z produkcją filmów fabularnych i z rynkiem reklamowym (producenci, pracownicy agencji reklamowych świadczących usługi na rzecz branży filmowej – w tym w zakresie kampanii reklamowych w social mediach, podwykonawcy film produkcyjnych, pracowników księgowych zajmujących się produkcją filmową), jak i do przedstawicieli instytucji kultury, którzy w swojej pracy tworzą nagrania reklamowe i spotykają się z problemem praw autorskich i prawa do wizerunku w produkowanych lub współtworzonych nagraniach.
Szkolenie prowadzi: Marcin Lassota - adwokat, szkoleniowiec, arbiter i zawodowy mediator, wspólnik kancelarii Lassota Krawiec sp. j., specjalizuje się w prawie autorskim i prawie filmowym, arbiter i mediator w Sądzie Arbitrażowym Rynku Audiowizualnego (SARA) przy Krajowej Izbie Producentów Audiowizualnych (KIPA). Związany z rynkiem audiowizualnym i branżą kreatywną, odpowiedzialny m.in. za obsługę prawną takich filmów jak „Książę i dybuk” w reż. Elwiry Niemiry i Piotra Rosołowskiego, „Fanatyk” w reż. Michała Tylki, „Maryjki” w reż. Darii Woszek, „Prawdziwe życie aniołów” w reż. Artura Więcka czy „Orzeł. Ostatni patrol” w reż. Jacka Bławuta.
Czas trwania szkolenia od 10:00 do ok. 15:30
Etapy produkcji i dystrybucji filmu fabularnego
Prawa do filmu
- prawa autorskie
- prawa pokrewne do artystycznych wykonań
- prawa pokrewne producenta wideogramu
- rodzaje umów zawieranych na poszczególnych etapach produkcji i dystrybucji
- prawa autorskie osobiste i majątkowe
- prawa autorskie zależne
- pola eksploatacji
- licencja i przeniesienie majątkowych praw autorskich
- najczęstsze błędy
- utwory wystawione na stałe w miejscach publicznych
- cytat
- jak oznaczać utwory przy dozwolonym użytku?
Jak konstruować umowy?
- strony
- przedmiot umowy
- pola eksploatacji
- rodzaj umowy
- wynagrodzenie
- termin nabycia praw/udzielenia licencji
- własność egzemplarzy
- prawa zależne
- osobiste prawa autorskie
- prawa zależne
- najczęstsze błędy
- umowa o dzieło z przeniesieniem praw autorskich
- przeniesieniem praw autorskich
- umowa opcji
- działo czy zlecenie?
- komu przysługują prawa autorskie i 50% KUP?
- umowy B2B
- przykład – umowa o działo (operator)
- przykład – umowa zlecenia (kierownik produkcji)
- umowa z kompozytorem
- wykorzystanie muzyki istniejącej
- nagrania własne
- kto ponosi odpowiedzialność?
- odpowiedzialność pracownika
- odpowiedzialność cywilna i karna
Marcin Lassota

adwokat, zawodowy mediator, szkoleniowiec.
Specjalizacje zawodowe: prawo autorskie, prawo własności intelektualnej, prawo filmowe, obsługa i reprezentacja prawna instytucji kultury oraz instytucji naukowych, prawo zamówień publicznych, organizacja konkursów i loterii, a także prawo medyczne i odszkodowania za błędy w sztuce medycznej.
Mediator wpisany na listę Centrum Mediacyjnego przy Naczelnej Radzie Adwokackiej w Warszawie. Cytowany m.in. przez „Gazetę Prawną”, „Puls Biznesu”, miesięcznik „Press”.
Główne obszary pracy szkoleniowej: prawo autorskie, prawo umów, zamówienia publiczne, aspekty prawne działalności wydawniczej, organizacja konkursów i gier hazardowych (np. loterii promocyjnych); prowadzi zamknięte i otwarte szkolenia z pisania umów dla instytucji kultury, a także warsztaty podczas targów książki, m.in. w Krakowie i Warszawie, festiwali filmowych i konferencji dla branży kinowej (m.in. Krakowski Festiwal Filmowy, Konferencja Kin Studyjnych i Lokalnych, Forum Wokół Kina, NewCineForum).
Absolwent studiów prawniczych na Uniwersytecie Jagiellońskim, podyplomowego Studium Prawa Autorskiego, Wydawniczego i Prasowego w Instytucie Wynalazczości i Ochrony Własności Intelektualnej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz studiów LL.M. na Johannes Gutenberg Universität Mainz w Niemczech.