2
października
2018
Forum Instytucji Kultury OFERTA INSTYTUCJI KULTURY DLA SENIORÓW Koegzystencja czy „gettoizacja”
koordynator: Iwona Nowosielska
2 października 2018 r. | |
---|---|
10:00 |
Jak poznać potrzeby kulturalne seniorów? Badania aktywności kulturalnej osób starszych. Wnioski dla instytucji kultury. Marta Żakowska (redaktorka naczelna Magazyn Miasta, Res Publica ) |
11:00 |
Case study: Senior w muzeum:
(Zastępca Dyrektora, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie) |
12:00 | przerwa, poczęstunek |
12:30 |
Case study: Senior w bibliotece i w domu kultury. Działania międzypokoleniowe w bibliotekach i domach kultury jako sposób na podnoszenie jakości życia osób starszych:
|
13:20 |
O „gettoizacji” oferty kulturalnej dla seniorów – integracja czy separacja? Podstawowa teza, na której zostanie oparty wykład, głosi, że aktywność kulturalna stanowi jeden z istotnych czynników wpływających pozytywnie na jakość życia osób starszych i przyczyniających się do ich integracji społecznej. Przeprowadzane w ostatnich latach diagnozy uczestnictwa w kulturze Polaków oraz instytucjonalnej oferty aktywności kulturalnej pokazują, iż coraz więcej podmiotów reaguje na wyzwania związane z przeobrażenia demograficznymi i postrzega seniorów jako ważnych adresatów swoich działań. Badania te wskazują także, że mimo iż osoby starsze to w zdecydowanej większości kategoria „wycofana społecznie” i preferująca „udomowione” formy uczestnictwa w kulturze i spędzania czasu, to jednak seniorzy są obecni w instytucjach i stanowią widoczną kategorię uczestników wydarzeń kulturalnych. W wykładzie zostanie zaprezentowane jedno z charakterystycznych zjawisk w obszarze zinstytucjonalizowanej oferty aktywności kulturalnej dla seniorów, czyli jej „gettoizacja”. Polega ona na tworzeniu „zajęć na wyłączność”, osobnych propozycji aktywności dla poszczególnych kategorii wiekowych, w tym właśnie dla osób starszych. W wystąpieniu autorka pokaże, że taki sposób kreowania oferty aktywności kulturalnej ma określone uwarunkowania i uzasadnienia metodyczne, organizacyjne, kulturowe i psychologiczne. Tworzenie oferty „osobnej” dla tej kategorii wiekowej jest jednak oceniane jako ambiwalentne. Zakłada bowiem integrację osób starszych i ich włączanie do życia społecznego, a jednocześnie polega na separacji pokoleń. W wykładzie autorka wskaże, że „gettoizacja” oferty z jednej strony ma szereg zalet, zarówno z punktu widzenia seniorów-uczestników, jak i instytucji-organizatorów, z drugiej jednak w sytuacji, gdy zajęcia tego typu dominują nad ofertą integrującą różne kategorie wiekowe, niesie z sobą konkretne ryzyka, dotyczące głównie relacji między pokoleniami i solidarności międzygeneracyjnej. Dr Sylwia Słowińska (adiunkt w Zakładzie Animacji Kultury i Andragogiki na Wydziela Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego) |
14:00 | Przerwa |
14:15 |
Warsztaty: Jak promować ofertę instytucji kultury dla seniorów? Seniorzy są dużym wyzwaniem dla instytucji kultury w Polsce. Mają dużo wolnego czasu, ale mało pieniędzy na kulturę. Niby są świadomi, że kultura może pomóc im wyjść z samotności i wykluczenia, że może być źródłem wiedzy i emocji, ale co drugi polski senior w ogóle nie odwiedza instytucji kulturalnych i nie uczestniczy w imprezach kulturalnych. Słabo lub w ogóle nie znają oferty kulturalnej w mieście. Nie mają takiej potrzeby. Telewizja - i coraz częściej internet - zaspokajają prawie wszystkie potrzeby w zakresie rozrywki i kultury osób powyżej 60 roku życia. Aktywnie z kultury korzysta najwyżej 10% seniorów. Jak dotrzeć do takiej grupy docelowej?
|
16:30 | Zakończenie seminarium. |
Piotr Górajec
Absolwent archeologii Uniwersytetu Warszawskiego; od 2004 pracuje w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie: 2009 – 2012 kierownik Działu Edukacji Muzealnej, w latach 2012- 2015 kierownik Działu Rozwoju. Obecnie pełni funkcję Zastępcy Dyrektora Muzeum; Współtwórca Forum Edukatorów Muzealnych, obecnie Prezes nowo związanego Stowarzyszenia Forum Edukatorów Muzealnych; autor publikacji z dziedziny Edukacji Muzealnej, współautor projektu Raport o Stanie Edukacji Muzealnej w Polsce oraz programu Akademia Zarządzania Muzeum.
Joanna Mikulska
Animatorka kultury, dziennikarka, trenerka.
Absolwentka Instytutu Kultury Polskiej i Polskiej Szkoły Reportażu.
Wspiera pracowników organizacji pozarządowych i instytucji kultury w zakresie rozwoju działań animacyjno-społecznych oraz tworzeniu projektów międzypokoleniowych (współpracuje m.in. z Towarzystwem Inicjatyw Twórczych "ę", Fundacją Borussia z Olsztyna, Instytutem Adama Mickiewicza, Domem Spotkań z Historią).
Ma doświadczenie w szkoleniu menadżerów kultury w Ukrainie i Białorusi. Jest autorką projektów artystyczno-społecznych związanych z pracą wokół lokalnych historii i wspomnień.
Sylwia Słowińska
Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, adiunkt w Zakładzie Animacji Kultury i Andragogiki na Wydziela Pedagogiki, Psychologii i Socjologii Uniwersytetu Zielonogórskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół tematyki edukacji kulturalnej, animacji kultury, aktywności kulturalnej, realizowanej zarówno w instytucjonalnych jak i nieformalnych układach oraz na problematyce szeroko rozumianej edukacji ludzi dorosłych. Wchodzi w skład redakcji czasopisma naukowego „Dyskursy Młodych Andragogów”, gdzie pełni funkcję sekretarza redakcji oraz redaktora tematycznego w obszarze edukacji kulturalnej i animacji kultury. Jest członkiem Lubuskiego Towarzystwa Naukowego oraz Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego.
Krzysztof Urbanowicz
• Ekspert w dziedzinie sztucznej inteligencji i ChatGPT, mediów i dziennikarstwa, komunikacji i marketingu cyfrowego oraz metodykiem szkoleń z ponad 20 letnim doświadczeniem.
• Przez 18 lat, kierował własną agencją content marketingu Mediapolis, jedną z największych agencji tego typu w Polsce, należącą do międzynarodowej sieci Revsquare, obecnie Globant (spółka notowana na The New York Stock Exchange). Współpracował z ponad 800 firmami i instytucjami w Polsce (m. in. PKN Orlen, PZU, Unilever, Nestlé, Pepsi-Cola…) i za granicą (Francja, Szwajcaria…).
• Jest również doświadczonym menedżerem i seryjnym przedsiębiorcą, który stworzył lub współtworzył 6 firm w segmencie mediów, marketingu cyfrowego i nieruchomości.
• Rozpoczął karierę dziennikarską we francuskiej prasie codziennej w Paryżu („Le Quotidien de Paris” i „Le Figaro”), a po powrocie do Polski był korespondentem mediów francuskich i dyrektorem Europejskiego Studium Dziennikarstwa w Warszawie (L’Ecole Supérieure de Journalisme de Lille i Uniwersytet Warszawski).