20
listopada
2019
KODEKS POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO (KPA) PO ZMIANACH W 2019 ROKU
koordynator: Iwona Brokowska Duda
Cele szkolenia:
- uzyskanie niezbędnej podstawy teoretycznej oraz wiedzy praktycznej pomagających w prawidłowym i bezpiecznym stosowaniu w bieżącej pracy przepisów k.p.a.
- przedstawienie sposobów radzenia sobie z przewidywanymi problemami praktycznymi, które będą powstawały w trakcie prowadzenia postępowań administracyjnych według znowelizowanych przepisów k.p.a.
- omówienie stosowania k.p.a. w postępowaniach w tym zagadnień kontrowersyjnych dla praktyki i orzecznictwa, w szczególności:
- form wszczęcia postępowania administracyjnego,
- konstrukcji procesowej strony,
- wad podania,
- fikcji doręczeń,
- umorzenia postępowania,
- ustalania właściwości organów,
- obowiązywania decyzji administracyjnej w czasie i jej natychmiastowej wykonalności,
- wpływu stanowiska organu odwoławczego na kolejne
- rozstrzygnięcia w tej samej sprawie,
- weryfikacji decyzji ostatecznych i jej czasowych następstw,
- relacji KPA do ustaw sektorowych.
Grupa docelowa:
Pracownicy organów administracji rządowej i samorządowej, osoby decyzyjne, wszyscy zainteresowani tematyką KPA.
Szkolenie Prowadzi: Adam Parysz, dyplomowany archiwista, Inspektor Ochrony Danych
Czas trwania szkolenia: od godz. 10.00 do ok. 16
Program szkolenia
I. KPA: elektronizacja postępowań
- Postępowanie elektroniczne;
- Pełnomocnictwo elektroniczne;
- Doręczenia elektroniczne;
- Kiedy stosujemy podpis kwalifikowany?;
- Czy możemy stosować Podpis potwierdzony Profilem Zaufanym?;
- Sporządzanie skanów dokumentów i nadawanie im mocy oryginału- na jakich zasadach?;
- Dokumenty sporządzane elektronicznie;
- Sporządzanie kopii pism otrzymanych w postaci elektronicznej;
- Wymiana dokumentów pomiędzy podmiotami realizującymi zadania publiczne.
- „Nowe” zasady ogólne postępowania administracyjnego;
- Nowe „elastyczne” ujęcie zasady dwuinstancyjności;
- Nowa definicja decyzji prawomocnej.
- Warunki konieczne dla wszczęcia postępowania administracyjnego;
- Obowiązek informacyjny w postępowaniach;
- Nowe możliwości skutecznego doręczenia;
- RODO a postępowania administracyjne;
- Wyłączenie pracownika i organu;
- Przyjazna dla strony interpretacja przepisów prawa – praktyczne zastosowanie art. 7a,
- Obowiązek analogicznych rozstrzygnięć organów administracji w analogicznych stanach faktycznych sprawy,
- Współdziałanie organów przy rozpoznawaniu spraw – jakich organów dotyczy i na czym polega?
- Obowiązek polubownego załatwiania spraw,
- Rozstrzyganie wątpliwości na rzecz stron postępowania a przepisy szczególne,
- Problemy z zastosowaniem art. 79a kpa w postępowaniach administracyjnych,
- Instytucja doręczenia w teorii i w praktyce.
- Wezwanie do usunięcia braków formalnych zasady wynikające z k.p.a. a utrwalona linia orzecznicza.
- Elementy decyzji administracyjnej. Rodzaje rozstrzygnięć w postępowaniu administracyjnym.
- Postępowanie uproszczone. Milczące załatwienie sprawy – przesłanki, zasady prowadzenia postępowania, rodzaje rozstrzygnięć, tryby zaskarżenia.
- Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki. Stanowisko sądów administracyjnych.
- Postępowanie organu odwoławczego po wniesieniu przez stronę odwołania i konsekwencje dla organów prowadzących postępowanie.
- Zastosowanie art. 136 k.p.a. w kontekście znowelizowanego brzmienia art. 138 k.p.a.
- Administracyjne kary pieniężne – przesłanki nałożenia kary, miarkowanie kary, zasady stosowania ulg przy nałożeniu kary, odstąpienie od nałożenia kary, przedawnienie. Stanowisko doktryny i judykatury
- Europejska współpraca administracyjna – ocena nowelizacji.
- Przewlekłość postępowania a bezczynność organu administracji publicznej właściwego do załatwienia sprawy. Konsekwencje przewlekłego prowadzenia postępowania oraz bezczynności organu;
- Mediacja –instytucja w Kodeksie Rozdział 5a – problemy praktyczne;
- Konstrukcja prawna i skutki prawne jej wydania;
- Forma decyzji;
- Elementy decyzji administracyjnej (osnowa i uzasadnienie);
- Konstrukcja osnowy (rozstrzygnięcia) decyzji;
- Konstrukcja uzasadnienia decyzji;
- Pouczenia w decyzji (w tym o wysokości opłaty albo wpisu od skargi do sądu);
- Rygor natychmiastowej wykonalności;
- Najczęstsze błędy i problemy praktyczne w konstruowaniu decyzji;
- Koszty postępowania.
Adam Parysz
Dyplomowany Archiwista, absolwent Instytutu Historii Uniwersytetu Śląskiego na kierunku Historia, specjalizacja Archiwistyka i Zarządzanie Dokumentacją Współczesną. Czynny Administrator Bezpieczeństwa Informacji w PNBU „BT” Teresa Buzińska oraz Inspektor Ochrony Danych w Gminie Lądek. Były Specjalista ds. Archiwizacji oraz Kierownik Projektów w ArchiDoc SA. Doświadczenie zawodowe w charakterze archiwisty oraz w kierowaniu projektami archiwizacji dokumentacji. Wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń (3 645h dydaktycznych spędzonych na sali szkoleniowej oraz 4046 przeszkolonych uczestników) z zakresu archiwizacji dokumentacji, systemów teleinformatycznych (w szczególności EPUAP2), prawa archiwalnego, administracyjnego, ochrony danych osobowych oraz zarządzania dokumentem i podpisem elektronicznym dla wielu instytucji państwowych, samorządowych i firm prywatnych. Udokumentowane przeprowadzenie ponad 230 szkoleń dla wielu instytucji państwowych, prywatnych i samorządowych m.in. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Kancelaria Senatu RP, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Komenda Główna Policji,, Poczta Polska S.A., Koleje Mazowieckie, CBA, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Polska Akademia Nauk, Akademia Górniczo-Hutnicza, Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie, Rzeszowie i w Olsztynie, Urząd Miasta Rzeszowa, Wojewódzka Stacja Sanitarno –Epidemiologiczna w Poznaniu, Komenda Wojewódzka Policji w Krakowie, Szpital Zachodni im. Św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim, Arcelormittal, ArchiDoc S.A, Sąd Okręgowy w Kielcach oraz Sąd Apelacyjny we Wrocławiu. W zakresie ochrony danych osobowych szkolił m. in. ING Bank Śląski, Powiatowy Urząd Pracy w Piotrkowie Trybunalskim, Fenice Poland, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i Podlaski Urząd Wojewódzki. Współpracuje m. in. z Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze, Ośrodek Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki FRDL, ADEPTS.C., Fundacja Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej FORCE, SUKCES C.R. Edyta Szczerkowska, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi.