warsztaty

29
stycznia
2020

DOZWOLONY UŻYTEK UTWORÓW W DZIAŁALNOŚCI WYDAWNICZEJ, KULTURALNEJ, OŚWIATOWEJ, NAUKOWEJ, MARKETINGOWEJ Z UWZGLĘDNIENIEM INTERNETU

koordynator: Iwona Nowosielska

Zadaniem szkolenia jest zaznajomienie uczestników z istniejącymi na gruncie przepisów prawa autorskiego możliwościami w zakresie eksploatacji utworów bez konieczności uzyskania zezwolenia osób do nich uprawnionych, w tym przybliżenie idei instytucji dozwolonego użytku oraz zaprezentowanie jego najbardziej użytecznych typów z praktycznymi odniesieniami. W ramach szkolenia zostaną omówione warunki, jakie użytkownik musi spełnić, by móc skorzystać z dobrodziejstw tej instytucji, a których nieprzestrzeganie może skutkować naruszeniem praw autorskich ze wszystkimi tego negatywnymi konsekwencjami prawnymi. Zakresem tematyki szkolenia jest objęty szeroki branżowo zakres zastosowań dozwolonego użytku utworów, wobec czego szkolenie dedykowane jest obszernemu kręgowi potencjalnych odbiorców.

Grupa docelowa: przedstawiciele wydawnictw, serwisów internetowych, instytucji oświatowych, uczelni, instytucji kultury, bibliotek, muzeów, jednostek/instytutów naukowych, badawczych, szerokiego spektrum instytucji publicznych, firm marketingowych oraz innych podmiotów realizujących zadania w zakresie promocji i reklamy.

Szkolenie poprowadzi: adwokat Agnieszka Malczewska - Poteralska, Bukowski i Wspólnicy Kancelaria Prawna Sp. k. w Krakowie

Program:
1. Wprowadzenie

  • idea i ogólna charakterystyka instytucji dozwolonego użytku,
  • praktyczne aspekty dozwolonego użytku – obszary zastosowania instytucji dozwolonego użytku, w tym działalność wydawnicza, kulturalna, oświatowa, naukowa, marketingowa,
  • rozwój nowoczesnych technologii a kierunki legislacyjne i tendencje orzecznicze w zakresie dozwolonego użytku.
2. Przedmiot dozwolonego użytku na gruncie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych - przedmiot praw autorskich i praw pokrewnych.
3. Użytek utworów a aktywności dotyczące utworów niestanowiące ich eksploatacji.
  • istota użytku utworów – na czym polega korzystanie z utworów objęte monopolem autorskim,
  • użytek utworów a zapoznawanie się z utworem,
  • użytek utworów a dyspozycje prawne dotyczące praw autorskich, w tym udzielanie licencji na korzystanie z utworów, dozwolony użytek a korzystanie z utworów na podstawie licencji typu creative commons,
  • użytek utworów a linkowanie do utworów,
  • użytek utworów a pomocnictwo w eksploatacji utworów przez inne osoby oraz nakłanianie/podżeganie do korzystania z utworu,
  • użytek chronionych utworów a użytek utworów niechronionych,
  • użytek chronionych utworów a korzystanie z elementów oraz aspektów utworów niepodlegających ochronie prawnoautorskiej.
4. Kategorie i podstawy prawne korzystania z utworów
  • dozwolony użytek ustawowy,
  • użytek dozwolony na podstawie zezwolenia uprawnionego,
  • niedozwolony użytek utworów – korzystanie z utworów naruszające prawa autorskie do utworów.
5. Dozwolony użytek osobisty utworów
  • zakres przedmiotowy i podmiotowy użytku osobistego,
  • okoliczności kwalifikujące użytek jako osobisty,
  • tendencje w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE dotyczące użytku osobistego.
6. Dozwolony użytek publiczny utworów - kryteria wyodrębnienia poszczególnych typów dozwolonego użytku publicznego
  • kategoria uprawnionego użytkownika – beneficjenci dozwolonego użytku,
  • typ użytkowanego utworu,
  • cel korzystania,
  • charakter korzystania,
  • sposób lub inne okoliczności korzystania z utworu,
  • kwestia odpłatności dozwolonego użytku.
7. Dozwolony użytek utworów przed i po tzw. dużej nowelizacji prawa autorskiego
  • podsumowanie zmian w zakresie dozwolonego użytku publicznego i kierunku legislacji,
  • nowa postać dozwolonego użytku – dozwolony użytek utworów osieroconych.
8. Podstawowe warunki korzystania z utworów w ramach dozwolonego użytku
  • obowiązki w zakresie oznaczeń identyfikujących utwór i jego twórcę,
  • warunki dotyczące sposobu korzystania z utworu, w tym dotyczące interesów ekonomicznych uprawnionego,
  • konsekwencje prawne niezachowania ogólnych warunków dozwolonego użytku.
9. Omówienie wybranych kategorii dozwolonego użytku publicznego
  • korzystanie z utworów w celach informacyjnych - prawo przedruku utworów (art. 25 pr. aut.), eksploatacja utworów w sprawozdaniach (art. 26 pr. aut.) i w ramach wystąpień publicznych (art. 261 pr. aut.),
  • korzystanie z utworów w celach dydaktycznych/ilustracyjnych lub naukowych – eksploatacja utworów przez instytucje oświatowe, uczelnie, jednostki naukowe (art. 27 pr. aut.), dozwolony użytek szkolny w podręcznikach i w antologiach (art. 271 pr. aut.), prawo cytatu (art. 29 pr. aut.),
  • dozwolony użytek dedykowany dla bibliotek, archiwów, muzeów, instytucji oświatowych, uczelni, instytutów badawczych i instytutów naukowych PAN (art. 28 pr. aut.),
  • korzystanie z utworów w działalności twórczej i artystycznej - parodystycznej, w ramach pastiszu i karykatury (art. 291 pr. aut.),
  • incydentalne korzystanie z utworu włączonego w sposób niezamierzony do innego utworu (art. 292 pr. aut.),
  • eksploatacja egzemplarza utworu plastycznego przez jego właściciela (art. 32 pr. aut.),
  • korzystanie z utworów wystawionych w miejscach publicznych, w tym obiektów dużej i małej architektury miejskiej, dzieł plastycznych (art. 33 pkt 1 pr. aut.),
  • korzystanie z utworów dla celów publicznych (art. 31 i 332 pr. aut.),
  • dozwolony użytek utworów reklamie i promocji (art. 333 pr. aut.),
  • dozwolony użytek projektów architektonicznych (art. 61 i art. 335 pr. aut.).
10. Problematyka dozwolonego użytku w odniesieniu do programów komputerowych i baz danych.
11. Dozwolony użytek a eksploatacja wizerunku oraz znaków towarowych.
12. Przypadki i konsekwencje prawne naruszenia praw autorskich osobistych i majątkowych w związku z korzystaniem z utworów z naruszeniem warunków dozwolonego użytku.

Ramowy harmonogram:
09:30 – kawa na początek dnia
10:00 – rozpoczęcie zajęć
12:00 – przerwa na lunch
12:30 – kontynuacja zajęć
14:30 – przerwa na kawę
14:50 – kontynuacja zajęć
16:00 – zakończenie szkolenia

Agnieszka Malczewska-Poteralska

Adwokat w Kancelarii Prawnej Bukowski i Wspólnicy Kraków-Katowice.
Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Studium Instytutu Prawa Własności Intelektualnej w Krakowie z zakresu prawa autorskiego, prasowego i wydawniczego.
W praktyce zawodowej specjalizuje się w dziedzinie ochrony dóbr intelektualnych, w tym utworów, przedmiotu praw pokrewnych i praw własności przemysłowej, ochrony dóbr osobistych, a także w zakresie prawa konkurencji w kontekście działalności wydawniczej, reklamowo-marketingowej, informatycznej oraz filmowej.
W ramach swojej specjalizacji adwokat Agnieszka Malczewska reprezentuje klientów w cywilnych oraz karnych postępowaniach sądowych dotyczących naruszeń praw autorskich oraz praw własności intelektualnej.
Prowadzi specjalistyczne wykłady na warsztatach i seminariach z zakresu prawa własności intelektualnej oraz prawa konkurencji.
Publikuje w miesięczniku IT w Administracji. Autorka, wydanej w styczniu 2012 roku przez PRESSCOM, książki - „Pułapki prawa autorskiego w zamówieniach publicznych” .