szkolenie on-line
SZKOLIMY JUŻ 32 LATA, ZAUFAŁO NAM PONAD 100 000 OSÓB

1
października
2020

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH W SEKTORZE SĄDOWYM

koordynator: Iwona Nowosielska

NOWA FORMA SZKOLEŃ W CPI
Szkolenia zdalne to nowe rozwiązanie, które idealnie sprawdzi się w obecnej sytuacji epidemicznej. Bez wychodzenia z domu możesz skorzystać ze specjalistycznej wiedzy naszych prelegentów.
Nie ma potrzeby podróżowania i gromadzenia się w większych grupach. Szkolenia zdalne posiadają wszystkie atuty szkoleń stacjonarnych, bez konieczności dojazdu do naszych sal szkoleniowych.
Więcej ...

PARP dofinansowuje szkolenia CPI

Obowiązki z zakresu ochrony danych osobowych w szczególny sposób wpływają na organizację systemu ochrony danych osobowych w sądach i organach ochrony prawnej, ale także licznych podmiotów, które działają w obrębie sektora sądowego – kuratorów, biegłych, mediatorów, tłumaczy przysięgłych. Wszystkie te podmioty borykają się zarówno z tym, jak zastosować, ale także jak efektywnie ułożyć wzajemną współpracę, a często także, jak zgodnie z prawem stosować reguły wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości. Te ostatnie zwłaszcza są nader skomplikowane, niejasne.

Ponieważ w sądach z mocy prawa funkcjonuje równocześnie kliku administratorów wciąż kłopotliwe jest ustalenie granic ich działania, kompetencji i odpowiedzialności, a z racji ustawowego wprowadzenia dwojakiej formy nadzoru nad administratorami, aktualne są problemy efektywnego sprawowania nadzoru zwłaszcza przez organy sądowe. Do tego dochodzi jeszcze administrowanie zasobami informacyjnymi kuratorów, mediatorów, biegłych sądowych, podmiotów, w których wykonywana jest kara ograniczenia wolności i wielu innych, które pojawiają się w różnych kontekstach postępowań sądowych.

Wciąż problematyczne pozostaje, jak prawidłowo zabezpieczyć dane w sądzie, u mediatora, kuratora, czy biegłego, jak stosować monitoring, jak kształtuje się odpowiedzialność za nieprzestrzeganie zasad ochrony danych osobowych.

Na te pytania postaramy się znaleźć odpowiedzi podczas naszego forum.

Adresaci: inspektorzy ochrony danych wyznaczeni w sądach, pracownicy administracji sądowej odpowiadający za organizację i bezpieczeństwo, pracownicy sekretariatów sądów, kuratorzy, mediatorzy, biegli, oraz osoby, które działając na rzecz biegłych i mediatorów, odpowiadają za bezpieczeństwo i organizację ochrony danych osobowych

1 października 2020 r.
10:00 Rozpoczęcie Forum, przedstawienie programu
dr Marlena Sakowska-Baryła
10:15 Ustawa o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości – zakres regulacji w sądach i organach ochrony prawnej:
  • podmiotowy i przedmiotowy zakres stosowania regulacji,
  • kiedy w sądzie stosuje się ustawę o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości,
  • wątpliwości interpretacyjne.
Piotr Liwszic
11:00 Dostęp do akt postępowań sądowych a zasady ochrony danych osobowych:
  • jak RODO wpływa na dostęp do akt sądowych,
  • podstawy prawne i dobre praktyki dotyczące dostępu do akt.
Ewa Haratym
11:45 Przerwa
12:00 Ochrona danych osobowych w realizacji zadań kuratorów sądowych:
  • podstawy prawne przetwarzania danych osobowych przez kuratorów sądowych,
  • zakres informacji wykorzystywanych przez kuratorów sądowych – o co i kogo kurator może spytać, jakie informacje może utrwalić,
  • administrowanie danymi osobowymi przetwarzanymi przez kuratorów sądowych – praktyczne problemy dotyczące organizacji ochrony danych osobowych.
mec. Magdalena Czaplińska
12:45 Status biegłych sądowych i mediatorów na gruncie przepisów o ochronie danych osobowych:
  • podstawy prawne funkcjonowania w postępowaniach sądowych biegłych sądowych i mediatorów,
  • administratorzy, podmioty przetwarzające, czy osoby upoważnione – jaką rolę przypisać biegłym i mediatorom,
  • praktyczne problemy realizacji zasad ochrony danych osobowych.
Dr Marlena Sakowska-Baryła
13:30 Przerwa
14:00 Naruszenia ochrony danych osobowych w sądach:
  • jak wygląda praktyka dotycząca obsługi naruszeń ochrony danych w sądach,
  • przyczyny naruszeń ochrony danych osobowych w sądach,
  • przegląd naruszeń w sądach w perspektywie 2 lat stosowania RODO.
Kinga Wójcik-Prządka
14:45 Wykonywanie funkcji inspektora ochrony danych w sądzie:
  • inspektor ochrony danych osobowych – umocowanie w przepisach i jednostce organizacyjnej,
  • praktyczna realizacja zadań IOD w sądzie,
  • na co zwrócić szczególną uwagę w praktyce działania IOD w sądzie.
mec. Paweł Bociąga
15:30 Pytania i odpowiedzi.
16:00 Zakończenie szkolenia.

Paweł Bociąga

Radca prawny specjalizujący się w prawie ochrony danych osobowych, współpracuje z kancelarią Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelarią Radców Prawnych Sp. p. oraz pełni funkcję inspektora ochrony danych, głównie w podmiotach publicznych. Autor publikacji o tematyce danych osobowych w „ABI Ekspert”.
Zajmuje się również zagadnieniami z zakresu prawa własności przemysłowej i intelektualnej, współpracował m.in. z Centrum Transferu Technologii Politechniki Łódzkiej Sp. z o.o.
Ponadto posiada kilkunastoletnie doświadczenie w sektorze administracji samorządowej, w zakresie prawa administracyjnego materialnego, w tym przede wszystkim prawa ochrony środowiska, gospodarki odpadami oraz gospodarki nieruchomościami, obecnie pracuje w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego (w latach 2016-2019 pełnił funkcję dyrektora Departamentu Prawno-Organizacyjnego).

Magdalena Czaplińska

Radczyni prawna i partnerka w Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelarii Radców Prawnych Sp.p. specjalizującej się sprawach z zakresu ochrony danych osobowych, prawa autorskiego i informacyjnego, prezeska zarządu w SBC Inspektor Sp. z o.o., doktorantka w Katedrze Prawa Gospodarczego i Handlowego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, przygotowała dysertację na temat odpowiedzialności cywilnej na gruncie RODO.
Specjalizuje się w zagadnieniach prawnych dotyczących nowych technologii (prawo autorskie, nieuczciwa konkurencja oraz dobra osobiste). Jej zawodowe zainteresowania skupiają się także na prawie własności intelektualnej (znaki towarowe, patenty). W ramach świadczenia pomocy prawnej współpracuje z podmiotami gospodarczymi i jednostkami sektora finansów publicznych. Zajmuje się obsługą prawną bieżącej działalności spółek prawa handlowego i innych podmiotów gospodarczych obejmującą doradztwo w zakresie prowadzenia projektów inwestycyjnych dotyczących sprzętu teleinformatycznego i oprogramowania. Na co dzień zajmuje się wdrożeniami ochrony danych osobowych, przygotowując podmioty gospodarcze i jednostki sektora finansów publicznych do stosowania zabezpieczeń zgodnych z wymogami RODO. Prowadzi szkolenia i warsztaty – ma za sobą kilkadziesiąt autorskich szkoleń.
Autorka publikacji w prasie branżowej w tym w „ABI Expert” - magazynie poświęconym ochronie danych i informacji, współautorka monografii „Miasto w budowie. Prawne problemy inwestycji komunalnych” oraz „Samorządowe centra usług wspólnych”.

Ewa Haratym

Doktor nauk prawnych, starszy asystent sędziego w Sądzie Okręgowym w Elblągu oraz adwokat kościelny przy Sądzie Diecezjalnym w Elblągu. Jej zainteresowania naukowe i badawcze skupiają się na szeroko pojętym prawie do prywatności, prywatności w postępowaniu cywilnym, w szczególności w sprawach z zakresu prawa rodzinnego.

Piotr Liwszic

Wieloletni pracownik instytucji państwowych, w których odpowiadał m.in. za nadzór nad bezpieczeństwem informacji, w tym informacji niejawnych. Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowych Studiów prawa dowodowego, kryminalistyki oraz nauk pokrewnych w Centrum Nauk Sądowych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowych Studiów Ochrony Danych Osobowych i Informacji Niejawnych na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Jako audytor wiodący normy ISO/IEC 27001 posiada liczną praktykę w całościowych procesach zarządzania bezpieczeństwem informacji, w tym informacji niejawnych. Obecnie doradza w wielu długotrwałych i złożonych procesach wdrożenia zasad przetwarzania danych osobowych w organizacjach zarówno krajowych jak i zagranicznych.
Prelegent na licznych konferencjach i warsztatach dotyczących ochrony danych osobowych. Autor praktycznej publikacji Inspektor Ochrony Danych – Praktyczny poradnik dla osób pełniących funkcję Inspektora Ochrony Danych oraz współautor praktycznego komentarza do ustawy wdrażającej dyrektywę DODO.

Marlena Sakowska-Baryła

Jest profesorem w Katedrze Europejskiego Prawa Konstytucyjnego na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, radczynią prawną, partnerką w Sakowska-Baryła, Czaplińska Kancelarii Radców Prawnych Sp. p., wiceprezeską SBC Inspektor Sp. z o.o. oraz redaktor naczelną kwartalnika "ABI Expert”, członkinią Komisji ds. Nowych Technologii Okręgowej Izby Radców Prawnych w Łodzi.
W 2022 r. znalazła się na „Liście 25 najlepszych prawniczek w biznesie” magazynu „Forbes Women” oraz Fundacji Women in Law wyróżniona w dziedzinie „Działalność naukowa”. Znalazła się na Liście 100 Osób, które w 2023 r. w wyróżniający sposób przyczyniły się do podniesienia umiejętności cyfrowych obywateli w Polsce w plebiscycie prowadzonym przez Szerokie Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych w Polsce).
Specjalizuje się w prawie informacyjnym.
Pod jej redakcją naukową powstał komentarz do RODO – „Ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych”, C.H. Beck 2018 i komentarz do UDIP- „Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz”, Wolters Kluwer 2023 oraz jedyna na rynku książka o transferach danych – „Transfery danych osobowych na podstawie RODO”, Wolters Kluwer 2023. Jest autorką ponad 170 publikacji z zakresu ochrony danych osobowych, nowych technologii i prawa informacyjnego.
Wykłada na kliku wyższych uczelniach. Bierze czynny udział w konferencjach naukowych oraz branżowych seminariach. Jest autorką koncepcji merytorycznych cyklicznych forów branżowych.
W przeprowadzonych przez nią szkoleniach wzięło udział ponad 20 000 uczestników.
Prowadzi kanał na YouTube popularyzujący ochronę danych osobowych, prawo informacyjne i nowe technologie.

Kinga Wójcik-Prządka

Wieloletnia Administrator Bezpieczeństwa Informacji i Kierownik Oddziału Bezpieczeństwa w Sądzie Okręgowym w Warszawie, obecnie inspektor ochrony danych w sektorze publicznym. Wykładowca Wyższej Szkoły Informatyki Stosowanej i Zarządzania. Ukończyła Bezpieczeństwo Publiczne i Edukację dla Bezpieczeństwa oraz podyplomowo Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania oraz Zarządzanie Kryzysowe w Akademii Obrony Narodowej. Audytor wiodący normy ISO 27001. Specjalizuje się w szerokim pojmowaniu bezpieczeństwa i budowaniu elementarnej „kultury bezpieczeństwa”, łączącej różne obszary z naciskiem na podejście prewencyjne i uświadamianie w obszarze zagrożeń. Autorka publikacji o tematyce ochrony danych, bezpieczeństwa fizycznego i prewencji.